آخرین گفتگوی سعید کنگرانی در تازه ترین شماره سینما و ادبیات

به گزارش مجله پریها، به گزارش خبرنگاران، سینمای جهان این شماره مجله سینما و ادبیات مربوط به سینمای انگلستان و کارگردان شناخته گردیده آن ریدلی اسکات است که فیلم های هالیوودی جذابی ساخته است. بلید رانر از شناخته گردیده ترین فیلم های این کارگردان، از عالی ترین نمونه های نوآر علمی-تخیلی در جهان به شمار می آید.

آخرین گفتگوی سعید کنگرانی در تازه ترین شماره سینما و ادبیات

مجله سینمای ایران در این شماره سینمای صنعتی را محور خود قرار داده و در میزگرد داود میرباقری، منوچهر شاهسواری، حسن فتحی و جواد طوسی دلایل پا نگرفتن سینمای صنعتی در ایران که می تواند به رونق سینما-تجاری و هنری-کمک کند مورد بحث و تحلیل قرار گرفته است.

بخش ادبی این شماره نشریه یادگردیده، با دو پرونده همراه است؛ موضوع بدیع و کمتر بحث گردیده ادبیات اشغال که در میزگرد عنایت سمیعی، بهمن بازرگانی، امیرحسن چهلتن، کیهان خانجانی و یادداشت های احمد اخوت، شاپور بهیان، محمود حدادی، ابوتراب خسروی، ابراهیم دمشناس و... مورد واکاوی قرار گرفته است. اشغال کشورها چه پیامدها و تاثیراتی بر هنر و ادبیات آنها می گذارد و تغییر و تحولاتی که در نتیجه این اشغال پیش می آید چه دگرگونی هایی در حوزه های زبانی و روایی پدید می آورد. اشغال انواع گوناگون دارد که در بحث های این شماره به آن اشاره گردیده است.

دیگر پرونده بخش ادبی این شماره به موضوع مارکسیسم و ادبیات می پردازد. دقیقاً روایت مارکسیستی از ادبیات، قرائت های چپ از امر ادبی، کی و کجا در ایران به سرانجام می رسد یا افول پیدا می نماید؟ پاسخ را در نشست اکبر معصوم بیگی، مشیت علایی، مجید مددی، خلیل درمنکی بخوانید.

بخش فیلم ها و احساس ها موضوع سینمای نوین ترکیه را برگزیده است که شناخته گردیده ترین چهره آن که در ایران نیز سینمایش مورد توجه است، نوری بیلگه جیلان است. در حالی که طیف وسیعی از سینماگران در ساخت این جریان سینمایی تاثیرگذارند که کمتر مطرح گردیده اند. مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مرتبط با این جریان و سینماگران مطرح سینمای نوین ترکیه در پرونده این شماره مد نظر قرار گرفته است.

بخش هیروگلیف این شماره سینما و ادبیات هم نسبت بین بیماری و ادبیات را مورد تحلیل قرار داده است. در مقاله ای خواندنی، ژاک رانسیر سیر تحول ادبیات را در عرصه رمان با صورت بندی دو بیماری هیستری و اسکیزوفرنی - در آثار نویسندگانی ماند بالزاک، فلوبر و ویرجینیا وولف - واکاوی می نماید.

گفتگوی اختصاصی سینما و ادبیات در این شماره گفتگوی خواندنی و متفاوت محسن خیمه دوز با سعید کنگرانی یک ماه قبل از فوت این هنرمند سینماست که از زاویه ای قابل تامل به گسست بازیگری قبل و بعد از انقلاب و مقوله بازیگری اندیشه وارد گردیده است. گفت و گوی جذاب نیما حسنی نسب با حمید نعمت الله از دیگر مطالب این شماره است.

شماره 69 مجله سینما و ادبیات (ویژه شهریور و مهر 97) با بهای 12 هزار تومان روی دکه رفته است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 مهر 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 499

به "آخرین گفتگوی سعید کنگرانی در تازه ترین شماره سینما و ادبیات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین گفتگوی سعید کنگرانی در تازه ترین شماره سینما و ادبیات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید