4 توزیع لینوکس برای کامپیوترهای قدیمی

به گزارش مجله پریها، آیا یک لپ تاپ یا کامپیوتر دسکتاپ قدیمی در گوشه خانه شما بدون استفاده افتاده است؟ با انتخاب یک توزیع لینوکس مناسب، می توانید حیات دوباره ای را برای سیستم قدیمی موردنظر به ارمغان بیاورید. به همین خاطر اگر سیستم مذکور قادر به روشن شدن است، به احتمال زیاد می توانید یکی از این توزیع های لینوکس را بر روی آن نصب کرد.

4 توزیع لینوکس برای کامپیوترهای قدیمی

توزیع های لینوکس به لطف بهره گیری از هسته نرم افزاری بسیار سبک، می توانند در سیستم هایی که از لحاظ حافظه رم و پردازنده حرفی برای گفتن ندارند، نصب شوند. در ادامه به 4 توزیع لینوکس نگاهی می اندازیم که بسیار سبک و ساده هستند ولی در عوض می توانند سیستم قدیمی شما را دوباره زنده نمایند.

Lubuntu

طی سال های گذشته، بسیاری از کاربران هنگام شنیدن عبارت لینوکس، یاد توزیع اوبونتو (Ubuntu) می افتند و فکر می نمایند این دو عبارت هم معنا هستند. اوبونتو به خصوص با رابط کاربری Unity اصلاً مناسب کامپیوترهای قدیمی نیست. اما خوشبختانه انواع دیگری از این توزیع لینوکس منتشر گردیده که معیناً مناسب استفاده در سیستم های قدیمی هستند.

این توزیع سبک Lubuntu نام دارد و L ابتدایی آن به Lightweight یا همان سبک بودن اشاره می نماید. این توزیع برای مدیر پنجره (window manager) از OpenBox استفاده می نماید و در این مطلب این نام به کرات تکرار می گردد زیرا یکی از مهم ترین بخش های سبک ترین توزیع های لینوکس است. مدیر پنجره به زبان ساده وظیفه کنترل ظاهر و مکان پنجره های سامانه پنجره ای در رابط کاربری را بر عهده دارد.

این توزیع لینوکس هرچند از تمام معینه های سیستم عامل های مرسوم بهره نمی برد، ولی واجد قابلیت های اساسی است که جوابگوی احتیاجهای اساسی بسیاری از کاربران خواهد بود. در ضمن خوبی توزیع های لینوکس این است که می توانید بخش های مختلف آن را با توجه به نظر خود تغییر دهید. مثلاً اگر سیستم شما خیلی هم قدیمی نیست، به جای OpenBox می توانید از مورد جدیدتر یعنی Metacity استفاده کنید.

حداقل ویژگی های سخت افزاری مورداحتیاج برای Lubuntu، فقط 128 گیگابایت حافظه رم و Pentium II یا Celeron مربوط به سال 1999 است. با وجود اینکه این پردازنده ها بسیار قدیمی هستند، ولی اگر استفاده از فلش و اپلیکیشن های تحت وب که احتیاجمند پردازش سنگین جاوا اسکریپت هستند را از معادله حذف کنید، این سیستم عامل می تواند عملکرد روانی داشته باشد. آخرین نسخه پایدار این توزیع، در تاریخ 28 مهر 1397 عرضه گردیده است.

Puppy Linux

عنوان این توزیع لینوکس نشان می دهد که بسیار سبک است و می تواند تقریباً در هر سیستمی اجرا گردد. یکی از نکته های قابل توجه این توزیع این است که از مراحل نصب مرسوم بهره نمی برد و مستقیماً از بخش دسکتاپ آغاز به کار می نماید و سپس از این محیط مثلاً می توانید معینات شبکه را معین کنید.

این توزیع می تواند مستقیماً از روی فلش USB در کامپیوترهایی که فاقد هارد درایو هستند اجرا گردد و سرعت آن حین این فرایند با کاهش محسوسی روبرو نمی گردد. همچنین با کمی تغییر در تنظیمات، ما می توانیم از طریق یک شبکه محلی از سیستم موردنظر استفاده کنیم و سپس اطلاعات موردنظر را در یک کامپیوتر دیگر ذخیره کنیم.

رابط کاربری این توزیع از مدیر پنجره JWM استفاده می نماید که ظاهر بسیار ساده ای دارد ولی جوابگوی احتیاجهای کاربر است. حداقل ویژگی های سخت افزاری این توزیع کمی بالاتر از Lubuntu است. از لحاظ پردازنده، این توزیع حداقل به Pentium III یا بالاتر (که حداقل باید در سرعت 733 مگاهرتز کلاک گردیده باشند) احتیاج دارد و از لحاظ حافظه رم هم احتیاجمند حداقل 256 مگابایت است. ولی روی هم رفته، توصیه می گردد که اگر خواهان تجربه نرم افزاری روانی هستید، از سیستمی استفاده کنید که مجهز به 512 مگابایت حافظه رم و پردازنده ای با سرعت 900 مگاهرتز باشد. آخرین نسخه پایدار این توزیع، در تاریخ 13 آذر 1396 عرضه گردیده است.

بیشتر بخوانید: نگاهی به تاریخچه لینوکس

Damn Small Linux

اگر سیستم شما بسیار قدیمی است (به عنوان مثال از اولین نسل از پردازنده های Pentium یا حتی i486 بهره می برد) پس به ناچار باید از یک توزیع لینوکس بسیار قدیمی استفاده کنید. Damn Small Linux یکی از سبک ترین توزیع های موجود است و با توجه به اینکه بسیار سبک است، نباید انتظار بهره گیری از بسیاری از قابلیت های نرم افزاری را داشته باشید.

اگر می خواهید درکی از سبکی این توزیع داشته باشید، باید بگوییم که فایل ISO آن تنها 50 مگابایت حجم دارد. حداقل ویژگی های سخت افزاری مورد احتیاج برای نصب این توزیع، پردازنده اینتل 486DX است که در سال 1989 معرفی گردید و 16 مگابایت حافظه رم. اگر سیستم شما 128 مگابایت حافظه رم داشته باشد، می توانید کل این توزیع را از طریق حافظه رم اجرا کنید.

از لحاظ رابط کاربری، این توزیع از مدیر پنجره JWM بهره می برد ولی در نسخه های بسیار قدیمی تر آن، مجهز به مدیر پنجره Fluxbox بوده است. هرچند باید بخش های زیادی از این سیستم عامل را به صورت دستی نصب کنید، ولی از پس انجام کارهای ابتدایی مانند اجرای نسخه های قدیمی OpenOfiice برمی آید. آخرین نسخه پایدار این توزیع لینوکس در تاریخ 18 آبان 1387 عرضه گردیده است.

SliTaz

فایل ISO توزیع SliTaz تنها 40 مگابایت حجم دارد و مثلاً در هارد درایوی که فقط 100 مگابایت فضای خالی دارد، می تواند نصب گردد. این یک توزیع لینوکس بسیار سبک است که خوشبختانه از نرم افزارهای جدیدتری بهره می برد ولی باز هم در مقایسه با استانداردهای امروزی، قدیمی محسوب می شوند.

آخرین نسخه این توزیع SliTaz 5.0 است که در تاریخ 19 خرداد 1397 منتشر شد و رابط کاربری آن هم از OpenBox بهره می برد. از لحاظ حداقل ویژگی های سخت افزاری هم اطلاعات رسمی ای منتشر نگردیده ولی کامپیوترهای مجهز به Pentium III و 256 مگابایت حافظه رم به راحتی می توانند این توزیع را اجرا نمایند و با وجود سبک بودن، ظاهر خوبی دارد و از پس اجرای وظایف نه چندان سنگین هم برمی آید.

سخن آخر

همانطور که می بینید، به راحتی می توانید حیات دوباره ای را برای کامپیوترهای قدیمی خود به ارمغان بیاورید و مثلاً از آن ها به عنوان یک نوع ماشین تایپ استفاده کنید. همچنین اگر از این توزیع های سبک در سیستم های نسبتاً قدرتمندتر استفاده کنید، می توانید عملکرد نرم افزاری بهتری را تجربه کنید.

شما در این مورد چه فکر می کنید؟ آیا تابه حال این توزیع های سبک لینوکس را در کامپیوتر قدیمی خود نصب نموده اید یا قصد انجام چنین کاری را دارید؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 آبان 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 867

به "4 توزیع لینوکس برای کامپیوترهای قدیمی" امتیاز دهید

1 کاربر به "4 توزیع لینوکس برای کامپیوترهای قدیمی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 توزیع لینوکس برای کامپیوترهای قدیمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید