26 ترفند طبیعی برای بهبود و زیباسازی انواع پوست (قسمت دوم)

به گزارش مجله پریها، مراقبت از پوست با ترفندهای طبیعی مزایای بسیاری دارد و درعین حال عوارض جانبی استفاده از محصولات شیمیایی را در پی ندارد. این روش ها ارزان و در دسترس هستند. با خبرنگاران همراه باشید.

26 ترفند طبیعی برای بهبود و زیباسازی انواع پوست (قسمت دوم)

در قسمت اول، 26 ترفند طبیعی برای بهبود و زیباسازی انواع پوست (قسمت اول)، به 13 راه چاره طبیعی برای بهبود و زیباسازی پوست اشاره کردیم و حالا 13 راه چاره بعدی را با شما در میان می گذاریم. لطفاً با ما همراه باشید.

14- استفاده از گیاه آرنیکا (همیشه بهار کوهی) برای برطرف حلقه های تیرۀ زیر چشم

اگر حلقۀ تیرۀ دور چشم دارید و این تیرگی حالتی مزمن پیدا نموده است، امکان دارد مبتلا به آلرژیِ کبودی دور چشم شده باشید که حساسیت نسبت به مواد غذایی یا محیط پیرامون است. باید هر نوع مادۀ آلرژن در این ارتباط را شناسایی و به مدت 10 روز از تماس با آن ها اجتناب کنید تا بهبود یابید. اگر گاه و بی گاه با کبودی و حلقه های تیرۀ زیر چشم از خواب بیدار می شوید، می توانید از ژل آرنیکا یا محصولات مراقبت از پوستِ حاوی آرنیکا بهره ببرید. آرنیکا خواص ضدالتهابیِ قدرتمندی دارد که باعث کاهش تورم، کبودی و حلقه های تیرۀ دور چشم می گردد.

15- آروماتراپی و توازن چربی پوست با روغن یلانگ یلانگ

به جای عطرهای مصنوعی که حاوی مواد مضری مثل فِتالات هستند، از عطرهای طبیعی در قالب روغن های خالص مثل روغن یلانگ یلانگ بهره ببرید. این روغن ارگانیک رایحۀ فوق العاده خوبی دارد و درعین حال به توازن چربی پوست یاری می نماید. یلانگ یلانگ خاصیت تسکین و هموارسازی دارد. کافی است چند قطره از آن را به ترکیب روغنی موردنظرتان اضافه کنید. این روغن حاوی چربی های ضروری برای مراقبت از پوست است و رایحۀ مطبوع و دلپذیری دارد.

16- خلق خوش و پرهیز از استرس برای داشتن پوستی زیبا و درخشان

عوارض پوستی مثل پیری زودرس، آکنه، اگزما، روزاسه (آکنۀ دوران بزرگسالی) و ویتیلیگو (لک و پیس) با استرس و ناراحتی، مزمن می شوند. خواب کافی، مدیتیشن، تمرین ورشی و ماساژ، راه چارههای مهمی برای رهایی از استرس و تنش درونی هستند. با این راه چارهها می توانید به طور طبیعی از پوستی سالم و درخشان بهره مند شوید. خواب شبانۀ خوب و کافی به پوست مجال بهبود و جوان سازی می دهد. مدیتیشن و تمرینات ورزشی به ما یاری می نمایند تا با استرس مقابله کنیم. لمس و ماساژ نیز باعث آزادسازی هورمون هایی می شوند که حس رضایت، آرامش و تعلق در ما ایجاد می نمایند.

6 روش مراقبت از پوست برای زندگی پر استرس

17- جلبک درمانی برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و تغییر رنگ ناخواستۀ پوست

محافظت در برابر نور خورشید برای سلامت پوست و برخورداری از زیبایی طبیعی حائز اهمیت است. قرارگرفتن در معرض نور خورشید می تواند به برنزه شدن رنگ پوست بیانجامد. به خوبی می دانیم که نور خورشید آسیب های زیادی به پوست می رساند و پیری زودرس، تغییر رنگ ناخواسته و عوارض مزمن دیگری در پی دارد. اغلب ضدآفتاب ها حاوی زینک اکساید هستند. ضدآفتاب های شیمیایی می توانند زیان هایی در پی داشته باشند و اختلال هورمونی ایجاد نمایند. می توانید برای تغذیۀ پوست و محافظت در برابر پرتوهای مضر نور خورشید از محصولات حاوی مواد طبیعی مثل کِلُرِلا (جلبک سبز تک سلولی، غنی از پروتئین، چربی و کربوهیدرات) و رزوِراترول (نوعی آنتی اکسیدان پرخاصیت) بهره ببرید. جلبک سبزِ کلرلا از کلروفیل زیادی برخوردار است و از بدن در برابر اشعۀ ماوراء بنفش محافظت می نماید. رزوراترول نیز حاوی آنتی اکسیدان است و تأثیر قدرتمندی بر محافظت از پوست دارد. ازآن جایی که بیشتر اختلالات پیریِ پوست، ریشه در آسیب سلولی دارند، محافظت از پوست در برابر فعالیت رادیکال های آزاد، نقش پیشگیرانۀ قدرتمندی در سلامت پوست ایفا می نماید.

راه چارههای محافظت از پوست در برابر آفتاب در سنین مختلف

18- درخشش طبیعی پوست به یاری ریزمغذی ها و مکمل های طبیعی

پوست شما به برخی ریزمغذی ها (ویتامین ها و مواد معدنی) برای بهبود، بازسازی و تسریع گردش خون احتیاجمند است. زینک، ویتامین آ و ویتامین ث در زمرۀ مهم ترین ریزمغذی هایی هستند که می توانید در قالب مکمل های طبیعی از مواد غذایی دریافت کنید. این مواد ضروری سلامت پوست را تضمین می نمایند و از بدن در برابر آسیب های احتمالی محافظت می نمایند. به ویژه اگر مبتلا به برخی مسائل پوستی مزمن مثل آکنه، اگزما و پیری زودرس پوست هستید، استفاده از این ریزمغذی ها و مکمل های غذایی می تواندحائز اهمیت و اثربخش باشد.

19- استفاده از آلوئه ورا برای بهبود قرمزی و التهاب و داشتن پوستی لطیف و سالم

اگر پوستتان قرمز و ملتهب است، با استفاده از آلوئه ورا به سرعت التیام خواهید یافت. التهاب طولانی پوست می تواند باعث تخریب کلاژن گردد و اثرات زیان باری داشته باشد. اگر می خواهید پوست صاف و درخشانی داشته باشید می توانید از این گیاه مراقبتی فوق العاده بهره ببرید. ژل آلوئه ورا خواص ضدمیکروبی، ضدالتهابی و شفابخش دارد، به راحتی به پوست نفوذ می نماید و سلول ها را تغذیه می نماید. آلوئه ورا برای تسکین پوستی که در معرض آفتاب قرار گرفته و دچار قرمزی و التهاب شده، فوق العاده عمل می نماید و برای درمان بریدگی ها و خراش های پوستی خفیف، اگزما و آکنه بسیار مؤثر است. البته باید توجه کرد که در اکثر فروشگاه ها، آلوئه ورایی یافت می گردد که حاوی مواد نگهدارنده و مشتقات شیمیایی و مصنوعی است. شما باید آلوئه ورای طبیعی و خالص خریداری کنید یا این که گیاه آلوئه ورا را بکارید و با برش برگ و تخلیۀ ژل داخلی از عصارۀ طبیعی و معجزه آسای آن بهره ببرید.

20- آب رسانی طبیعی و فوق العادۀ پوست با اسید هیالورونیک

وقتی به مسافرت می رویم، دچار تنش و استرس روحی می شویم و شرایط آب و هوایی متفاوتی را تجربه می کنیم، پوستمان خشک، گرفته و رنگ پریده می گردد. هرچه بیشتر پا به سن می گذاریم، مقاومت پوستمان کمتر می گردد و احتمالاً سلامت و طراوتش را از دست می دهد. هیالورونات سدیم (اسید هیالورونیک) ماده ای هیدروفیل و به شدت آب رسان است. این ماده به راحتی به مولکول های آب متصل می گردد و خواص مرطوب نمایندگی فوق العاده ای از خود نشان می دهد. اسید هیالورونیک در سراسر بدن یافت می گردد، اما به طورویژه در پوست متمرکز است و به خاطر قابلیت بالای اتصال به مولکول های آب، در حکم عامل آب رسان است و می تواند منافذ و فضاهای خالی را پر کند. این ماده با کلاژن و الاستین همراه می گردد، آن ها را تغذیه و پرآب می نماید و به این ترتیب چین و چروک و خشکی پوست را کاهش می دهد. اسید هیالورونیک باعث می گردد پوستی صاف، نرم و لطیف داشته باشید. این مادۀ ضروری را حتماً به خاطر داشته باشید. شما می توانید اسید هیالورونیک را در برخی محصولات طبیعیِ مراقبت از پوست و موادی مثل دانۀ کدو، لوبیاقرمز، برنج قهوه ای و بادام زمینی بیابید و از خواص عالی آن در آب رسانی و جوان سازی پوست برخوردار شوید.

21- جوان سازی و لیفت سریع پوست با آنتی اکسیدان های غنی از مواد طبیعی

اصلاً احتیاجی به بوتاکسِ نوروتوکسین و روش های تهاجمی دیگر نیست. می توانید از مواد طبیعی برای لیفت و جوان سازی پوست بهره بگیرید. مواد طبیعیِ آنتی اکسیدان و آب رسان، این قابلیت را دارند که با خشکی و چین و چروک پوست مقابله نمایند. به عنوان مثال پولولان یکی از سرم های ارگانیک برای بهبود کیفیت و مراقبت از پوست است که به طور طبیعی خاصیت لیفت فوری و مؤثر دارد. پولولان، نوعی پلی ساکارید نشاسته است که از کشت شبه مخمری به نام بیوپلیمر پولولان به دست می آید. پولولان از خواص آنتی اکسیدانی و لیفت سلول های پوست برخوردار است که به بهبود کلی بافت و ظاهر پوست می انجامد. استفادۀ مداوم و بلندمدتِ پولولان به تقویت و انسجام بافت پوست منجر می گردد.

22- روشن کردن رنگ پوست با چای سبز به مثابۀ تونر طبیعی

استفادۀ موضعی از چای سفید و چای سبز بر روی پوست بسیار مؤثر است، زیرا این مواد طبیعی خواص ضدالتهابی، روشن سازی، تسکین دهی، پاک نمایندگی و آب رسانی دارند. چای مادۀ طبیعی ایده آلی برای روشن کردن رنگ پوست است. می توانید از هر دو یا یکی از این چای ها برای تهیۀ تونر طبیعی بهره ببرید. باید چای را به مدت 5 دقیقه در آب داغ بخیسانید و سپس اجازه دهید خنک گردد و به دمای اتاق برسد. بعد آن را با پد پنبه به پوست تمیز بمالید یا روی پوستتان اسپری کنید تا اثر کند.

23- برطرف جوش و پاک سازی پوست با روغن درخت چای

روغن درخت چای به خاطر خواص ضدمیکروبی و ضدالتهابی اش شناخته شده است و طبق تحقیقات صورت گرفته مادۀ بسیار مؤثری برای کاهش التهاب پوست و اثر آکنه محسوب می گردد. حتماً از روغن رقیق بهره ببرید زیرا روغن غلیظِ درخت چای در استفادۀ موضعی می تواند منجر به سوختگی و تحریک پوست گردد. استفاده از این روغن اصلاً سخت نیست. کافی است یک تا 2 قطره از این روغن را با اپلیکاتور به پاک نماینده، سرم پوست یا مرطوب نمایندۀ معمولی تان بیفزایید. پوست شما برای برطرف آکنه و التهاب به روغن درخت چای با غلظت 5 درصد احتیاج دارد. یعنی باید به ازای یک قاشق چای خوری روغن یا کرم معمولی، 5 قطره روغن درخت چای اضافه کنید. می توانید 2 تا 3 بار در روز از این روش عالی برای درمان آکنه بهره ببرید.

24- استفاده از قالب یخِ چای بابونه برای شادابی و طراوت پوست و برطرف خستگی

یک قوری کوچک چای بابونۀ غلیظ (یک عدد چای بابونۀ کیسه ای در یک و نیم فنجان آب) دم کنید. به چای دم کشیده 10 تا 15 دقیقه زمان بدهید تا خنک گردد. بعد چای را در قالب یخ ریخته، در فریزر قرار دهید تا یخ بزند. پس از منجمد شدن، قالب یخ مکعبی را در پارچۀ نخی تمیزی قرار داده، روی آکنه، پف و تیرگی زیر چشم، آفتاب سوختگی یا محل التهاب قرار دهید و اجازه دهید قدری بماند تا جذب پوست گردد. این کار اثر قابل توجهی بر روشن کردن رنگ پوستتان دارد. کافی است یخ بابونه را به مدت چند ثانیه، نهایتاً یک دقیقه روی موضع قرار دهید تا اثر کند.

25- پاک کردن منافذ صورت و طراوت و شادابی پوست با مخلوط عسل، زردچوبه و ماست

این ماسک مراقبتی از ترکیب عسل (با خواص شفابخش، درخشان نماینده، ضدالتهابی و ضدمیکروبی)، زردچوبه (با خواص پاک سازی منافذ و یاری به توازن چربی پوست) و ماست (با خواص پاک نمایندگی درنتیجۀ افزایش pH و تأثیر اسیدلاکتیک) به دست می آید. برای تهیۀ این ماسک مفید باید یک قاشق غذاخوری ماست ساده، یک قاشق غذاخوری عسل خالص و یک قاشق چای خوری زردچوبه را خوب میکس کنید و به مدت 10 تا 15 دقیقه روی پوست صورت و گردن قرار دهید تا جذب گردد. پس از آن پوستتان را با آب سرد بشویید و خشک کنید و از سرم و مرطوب نمایندۀ معمولی بهره ببرید.

26- ماسک طبیعی برای زیباسازی و مرطوب کردن پوست خشک و خسته

جو دو سر خواص آب رسانی، ضدالتهابی و شفابخش دارد. آووکادو نیز از ویتامین های آ و ای برخوردار است و آب رسان و مغذی است و بلأخره ماست حاوی مواد مغذی، آنزیم ها و بافت فعالی است که منجر به کاهش التهاب، تنظیم pH و تعدیل میکروب های پوست می گردد. برای تهیۀ این ماسک مراقبتی باید ¼ فنجان بلغور جوی خام ، 2 قاشق غذاخوری ماست ترش و ¼ آووکادو را در کاسه ای با هم میکس کنید و مقدار مناسب از خمیر به دست آمده را به مدت 10 تا 20 دقیقه روی پوست خشک و تمیز صورت قرار دهید. سپس با دستمال گرم و مرطوب، خمیر را از سطح پوست پاک کنید، صورتتان را با آب بشویید و با ملایمت خشک کنید. می توانید یک بار در روز به میزان مورد احتیاج از این ماسک بهره ببرید تا اثر خارق العادۀ آن را به چشم ببینید.

در این مقالۀ دو قسمتی به 26 راه چاره طبیعی برای بهبود و زیباسازی انواع پوست اشاره کردیم. شما چه راه چارههای طبیعی برای مراقبت از پوست می شناسید؟ می توانید این راه چارهها را با خوانندگان خبرنگاران به اشتراک بگذارید.

منبع: وبلاگ بامیلو
انتشار: 24 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 2094

به "26 ترفند طبیعی برای بهبود و زیباسازی انواع پوست (قسمت دوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "26 ترفند طبیعی برای بهبود و زیباسازی انواع پوست (قسمت دوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید