یک ماجراجویی فرضی؛ خوردن محتویات بسته نخورید

به گزارش مجله پریها، خبرنگاران - سجاد جوهر دلوری : همه ما بسته هایی سیلیکایی که مارک نخورید روی آن ها نوشته شده را حداقل یکبار دیده ایم. شخصا درون جعبه هر جفت کفشی که تا به امروز خریداری نموده ام چند بسته از آن ها را مشاهده نموده ام و مطمئنا به این اندیشیده ام که در صورت خوردن آن چه اتفاقی می افتد؟ ژل سیلیکا جاذب آب است و فرمول شیمیایی آن سیلیکون دی اکسید، چیزیست که آب را جذب خود می نماید و رطوبت را از محیط تا حد ممکن حذف می نماید. این بسته های کوچک به منظور پایداری کیفیت در انواع و اقسام محصولات قرار داده شده و مشاهده می شوند.

یک ماجراجویی فرضی؛ خوردن محتویات بسته نخورید

حمل و نقل به خصوص نوع دریایی آن به معنای انواع تغییرات در شرایط جوی و دماست. افزایش رطوبت می تواند باعث فاسد شدن یا تخریب دائمی بسیاری از محصولات گردد. به عنوان مثال اگر بخار آب و رطوبت موجود در یک قوطی قرص ویتامینه را به سرعت سرد کنیم (درون یخچال قرار دهیم) رطوبت متراکم و منقبض شده قرص ها را احاطه و تخریب می نماید. به همین علت است که بسته های کوچک سیلیکا را در هر محصولی که تحت تاثیر رطوبت و تراکم هوا قرار می گیرد مشاهده می کنیم. ژل سیلیکا می تواند بالغ بر 40 درصد وزن خود رطوبت جذب کند و نم موجود در یک بسته را تا 40 درصد کاهش دهد. در صورت اشباع شدن این ظرفیت به سادگی می توان با قرار دادن این ژل ها در دمای 150 درجه سلسیوس آن را بازیابی کرد.

سیلیکا تقریبا بی خطر است و به همین دلیل در بیشتر محصولات غذایی یافت می گردد. این ترکیب همان ترکیبیست که در کوارتز یا سنگ های معدنی یافت می گردد. این ژل مملو از روزنه های کوچکیست که رطوبت را جذب و نگهداری می نمایند.

با اینکه این بسته ها ضرری برای مصرف نماینده آن ها ندارند کوشش برای مصرفشان تجربه جالبی نیست. تنها هدف این جاذب های ریز جذب رطوبت است و اگر یک بسته از این ژل های ریز را درون دهانتان بریزید، رطوبت سقف و اطراف دهان و زبان و شاید آدامستان به یکباره ناپدید می گردد. در این صورت با معنای نو و دقیق خشکی دهان و تشنگی آشنا خواهید شد. اگر این ژل به هر نحوی توانست از دهانتان عبور نموده و به حلق برسد (که البته بعید است این اجازه را بدهید) ممکن است از عوارض جانبی آزاردهنده رنج ببرید، اثراتی مثل خشکی چشم، احساس خشکی در حلق، خشکی شدید غشای مخاطی و حفره بینی و بعلاوه احساس درد در معده.

در پایان محاسبه میکنیم که چه اندازه بسته سیلیکایی ضروری است تا تمام آب بدن انسان را جذب خود کند؟ به عنوان مثال شخصی با صد کیلو وزن را در نظر بگیرید. می دانیم که 70 درصد بدن انسان را آب تشکیل می دهد یعنی 70 کیلوگرم برای شخص مد نظر ما. بعلاوه می دانیم که ژل سیلیکا به مقدار 40 درصد از وزن خودش آب جذب می نماید. در نتیجه تقریبا برای جذب 2 کیلو از آب بدن 5 کیلو ژل سیلیکون دی اکسید ضروری است. با یک ضرب و تقسیم ساده تعیین می گردد که برای جذب این 70 کیلو آب به 175 کیلوگرم از این ژل احتیاج داریم. بعلاوه با توجه به وزن کم بسته های توزیع شده در محصولات برای خشک کردن آب بدن یک شخص با وزن صد کیلوگرم باید به هزاران هزار عدد از این بسته ها دسترسی داشته باشیم و البته این فرد باید راضی به اطعام آن ها گردد.

منبع: curiosity

پ

منبع: برترین ها
انتشار: 17 مهر 1403 بروزرسانی: 17 مهر 1403 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 4939

به "یک ماجراجویی فرضی؛ خوردن محتویات بسته نخورید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک ماجراجویی فرضی؛ خوردن محتویات بسته نخورید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید