نخستین لقاح مصنوعی پلنگ ایرانی هفته آینده در تهران

به گزارش مجله پریها، لقاح مصنوعی پلنگ ایرانی برای نخستین بار در کشور طی هفته آینده در باغ وحش تهران انجام می گردد.

نخستین لقاح مصنوعی پلنگ ایرانی هفته آینده در تهران

به گزارش مهر، دامپزشک و مدیر باغ وحش تهران از انجام تلقیح مصنوعی پلنگ ایرانی طی هفته آینده در این باغ وحش اطلاع داد.

ایمان معماریان یادآور شد: ما یک پلنگ ایرانی ماده داریم که متأسفانه یک دستش را در تله شکارچیان در استان گلستان از دست داده است و باغ وحش تهران آن را نگه داری نموده و بسیار پلنگ باارزشی است.

وی شرح داد: برنامه اروپایی تکثیر و حفاظت EEP برنامه ای است که تحت نظر اتحادیه باغ وحش های اروپا تکثیر گونه های در حال انقراض را نظارت می نماید. این جزو باارزش ترین پلنگ هاست چون مستقیماً از طبیعت آمده است.

دامپزشک باغ وحش تهران یادآور شد: اسپرم یک پلنگ ایرانی نر به نام ریکا را هم ذخیره نموده ایم و در نیتروژن مایع نگه داری می کنیم و از طرفی سال گذشته یک پلنگ ایرانی نر طبق برنامه های EEP از باغ وحش لیسبون پرتغال به باغ وحش تهران انتقال داده شد که از اسپرم تازه او هم می توانیم استفاده کنیم.

معماریان اضافه کرد: کاری که در این مرحله با یاری متخصصان آلمانی انجام می دهیم این است که وضعیت پلنگ ماده مان را چک کنیم و امکان سنجی کنیم و اگر خودش در شرایط مناسب بود تلقیح مصنوعی را به صورت مستقیم انجام بدهیم و اگرنه به روش های هورمونی القای فحلی کنیم و بعد هم القای تخمک گذاری و لقاح مصنوعی را به این روش انجام بدهیم.

وی تاکید نمود: در خصوص پلنگ ایرانی پیروزیت های بسیار معدودی در لقاح مصنوعی در یکی دو باغ وحش جهان وجود داشته و ما با همان تیمی که این پیروزیت ها را داشته در حال حاضر کار می کنیم و خیلی امیدواریم که نخستین بار این کار را در ایران و در منطقه انجام بدهیم که بسیار هم کار مهمی است.

معماریان تاکید نمود: باغ وحش تهران می تواند به عنوان یک ذخیره برای ژن پلنگ ایرانی هم در خود ایران و هم در جهان مطرح باشد که این مهم همکاری سازمان ها و نهادهای دیگری را هم می طلبد تا بتوانند از این ظرفیتی که باغ وحش تهران در حال حاضر دارد با وجود صندلی های کاملاً استانداردی که در هیچ جای دیگر ایران یا حتی در منطقه برای پلنگ ایرانی وجود ندارد استفاده کند و از این ظرفیت به عنوان یک ذخیره یا یک جمعیت پشتیبان برای پلنگ های ایرانی هم در ایران و هم در کشورهای دیگری که برنامه حفاظت برای پلنگ ایرانی دارند استفاده گردد.

دامپزشک باغ وحش ارم گفت: این پتانسیل فقط در ایران به عنوان زیستگاه پلنگ ایرانی وجود دارد و امکان این کار فقط در باغ وحش تهران هست.

مدیر باغ وحش تهران در پاسخ به این که احتمال پیروزیت این لقاح مصنوعی چه اندازه خواهد بود توضیح داد: یکی دو مورد نمونه های پیروز در جهان وجود داشته اما این نمونه ها خیلی زیاد نیستند و درصدی نمی توان گفت که اعلام کنیم مثلاً چهل درصد امکان پیروزیت وجود دارد. ما به هر حال تلاشمان را می کنیم که از بهترین امکانات استفاده و بهترین شرایط را فراهم کنیم تا بهترین اتفاق بیافتد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 14 خرداد 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 2191

به "نخستین لقاح مصنوعی پلنگ ایرانی هفته آینده در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین لقاح مصنوعی پلنگ ایرانی هفته آینده در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید