من اگر بودم چهار راه استانبول را برای اسکار می فرستادم

به گزارش مجله پریها، به گزارش روابط عمومی فرمول یک، سیدعلی ضیاء 21 شهریور در روز سینما میزبان علیرضا شجاع نوری بازیگر سینمای ایران بود.

من اگر بودم چهار راه استانبول را برای اسکار می فرستادم

این هنرمند در ابتدا درباره موفقیت فیلم روز واقعه اظهار کرد: درباره بازی در این فیلم می توانم این را بگویم که انگار کسی آن بالا هست که منتظر دعای ما نیست بلکه چون دوستت دارد چیزی را که فقط در دلت می گذرد به واقعیت می پیوندد.

بعد از روز واقعه توبه کردم که دیگر توبه بیجا نکنم!

وی که گفته بود بعد از این فیلم بازیگری را کنار می گذارد، ادامه داد: با گذشت چند سال از روز واقعه دوست داشتم بازی کنم و توبه کردم که توبه بیجا نکنم و دیگر نگویم دیگر هرگز بازی نمی کنم و... بعد از این خودم را رها کردم و به دست خدا سپردم و غوطه ور شدم.

شاید اگر بازیگران خارجی در محمد رسول الله بودند فیلم موفق تر می شد

شجاع نوری در پاسخ به این پرسش که آیا قبول دارید اگر در فیلم محمد رسول الله در کنار عوامل پشت صحنه خارجی، بازیگران بین المللی نیز حضور داشتند، تاثیر جهانی این فیلم بیشتر می شد، تاکید نمود: ممکن است اگر بازیگرانی که در سراسر جهان شناخته گردیده اند و گیشه خودشان را دارند در فیلم محمد رسول الله بودند این اثر تاثیر بین المللی بیشتری داشت اما در نهایت این کارگردان است که باید تصمیم نهایی را بگیرد.

این بازیگر یادآور شد: مصطفی عقاد خیلی وقت پیش درباره حضرت محمد (ص) فیلم ساخت و شاید حضور بازیگران خارجی باعث جذابیت آن شد.

مهدی پاکدل می گفت اگر در روز واقعه هم بازی نموده بودم بازیگری را کنار می گذاشتم

وی ادامه داد: روزی با آقای مهدی پاکدل که از مصاحبت با او لذت زیادی در این فیلم بردم، قدم می زدیم و او می گفت من اگر در روز واقعه هم بازی نموده بودم دیگر بازی نمی کردم و بازی را کنار می گذاشتم.

شجاع نوری با اشاره به اینکه معمولا فیلمنامه هایی مطابق ویژگی های اش به او پیشنهاد می گردد، توضیح داد: کسی که آن بالا هست مدیر برنامه هایم هم هست و از او می خواهم خودش هر چیزی که صلاح است برایم بفرستد.

چرا کیارستمی به جشنواره لوکارنو نیامد

وی با نقل خاطره ای از کارگردان فقید سینمای ایران گفت: در اولین جشنواره خارجی که زنده یاد کیارستمی راه پیدا نموده بود، من زودتر از او به لوکارنو رفتم اما کیارستمی انتها نیامد. من هم برای او آنقدر احترام قائل بودم که حتی از او نپرسیدم چرا نیامد. بعدها فهمیدم کسی که به او بلیت داده لحنی داشته که او ترجیح داده از آن بلیت استفاده نکند و به من گفت لذت هر چیزی باید به ذلتش بیارزد، این نیارزید و من هم نیامدم.

بازیگر نگار اضافه نمود: درباره نقش ها واقعیتش من فقر نقش یا شهوت آن را ندارم البته جاه طلب هستم اما باید در دلم اتفاقی بیفتد که در پروژه ای باشم. فعلا که غوطه ور شدن روی امواج را پی گرفته ام.

غبطه سگ بودن را می خوردم

شجاع نوری با اشاره به پستی و بلندی های زندگی اش توضیح داد: از حزیز حزیز که غبطه سگی را که از کنارم رد می شد می خوردم و دوست داشتم جای او می بودم، (این مربوط به دورانی است که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفته بودم) تجربه کردم تا زمانی که دیگران به جایگاهم غبطه می خوردند.

جنس کارهای محمدزاده موفق تر است تا گلزار

ضیاء در ادامه پاسخ پرسش این قسمت از برنامه مبنی بر اینکه کدام بازیگر در سینما موفق تر عمل نموده است؟ نوید محمدزاده یا محمدرضا گلزار را از شجاع نوری جویا شد و وی گفت: فکر می کنم جنس کارهای نوید محمدزاده موفق تر است، با احترام به آقای گلزار با وجود تنوع کارهای محمدزاده کوالیتی آرتیستیک آثار او را بالاتر می دانم. البته هر 2 را دوست دارم اما این یک نظر حرفه ای است.

وی همچنین درباره حضورش در سینما به عنوان تهیه نماینده نیز اظهار کرد: تهیه نماینده اولین هزینه ها را می نماید و آخرین دریافت را دارد اما بازیگر اولین دریافت را دارد و مسئولیتش کمتر است. من به تهیه نمایندگی به عنوان امرار معاش نگاه نکردم. من هیچ مستمری از جایی نمی گیرم اما هیچ وقت لنگ نمانده ام. لنگ ماندن یعنی در یک وضعیت بمانی اما من توانسته ام رد بشوم.

تهیه نمایندگی را دلی دنبال نموده ام و مسأله مالی آخرین نکته ام بوده. کسانی هم که با من کار نموده اند می دانند من زیاد چانه نزده ام

شجاع نوری افزود: تهیه نمایندگی را دلی دنبال نموده ام و مسأله مالی آخرین نکته ام بوده. کسانی هم که با من کار نموده اند می دانند من زیاد چانه نزده ام.

تلویزیون به جای پرسیدن سوال از متولی امر، خودش تحقیق و جواب را پیدا کند

مدیر تبادل تجارب سینمایی سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره انتقاداتی که به این جشنواره می گردد، گفت: فکر می کنم خوب است در تلویزیون درباره موضوعی صحبت کنم. تلویزیون همیشه می خواهد درباره شایعه یا سوالات از متولی امر سوال کند. مثلا درباره کم شدن فراوری انرژی از وزیر نیرو می پرسند او هم می گوید نه اتفاقا فراوری بیشتر هم گردیده است، در حالی که تلویزیون یک رسانه است و خودش باید منبع باشد و تحقیق کند و جواب درست را بگیرد.

در هیچ جشنواره ای چگالی فیلم های خوب اینقدر زیاد نیست

وی اضافه نمود: درباره جشنواره جهانی فیلم فجر هم اگر از من می پرسید باید بگویم ما یکی از معتبرترین جشنواره های جهان را برگزار می کنیم و در هیچ جشنواره ای چگالی فیلم های خوب اینقدر زیاد نیست. فیلم های نماینده اسکار کشورها یا آثاری که جوایز زیادی گرفته اند در جشنواره هستند. درباره آثاری که چنین پیشینه ای ندارند هم پوست داوران کنده می گردد تا به قول شما با سلیقه خودشان آنها را انتخاب نمایند. هر چقدر درباره چنین سؤالاتی خود مطرح نماینده سؤال تحقیق و پژوهش کند بهتر است.

شجاع نوری در پاسخ به اینکه آیا فیلم هایی که سیاه نمایی می نمایند در جشنواره های جهانی موفق می شوند گفت: ما متاسفانه خود کم باوری داریم و چون چیزهایی را راحت به دست آورده ایم آنها را باور نداریم. من سالها در جشنواره های مختلف فیلم های ایرانی را معرفی می کردم و هر کسی شغل مرا می فهمید آن را یک شغل لوکس می دانست. درباره این سوال هم کاش خبرنگار صداوسیما در آمریکا برود و از آکادمی اسکار سوال کند که آیا واقعا فیلم های سیاه نما را دوست دارند؟ اگر قرار باشد من جواب بدهم که می گویم نه اصلا اینگونه نیست.

من اگر بودم چهار راه استانبول را برای اسکار می فرستادم

وی در پاسخ به این پرسش ضیاء که به نظر شما چه فیلمی برای ارسال به اسکار بهتر است، اعلام کرد: من اگر بودم با توصیه به تدوین کوچک و تغییر ریتم چهار راه استانبول را می فرستادم. این فیلم کشش روایی را دارد و قصه اش انسانی است. مهدی پاکدل هم توی آن بازی می نماید. اعضای آکادمی اگر روند قصه آرتیستیک باشد هر چقدر هم سیاه نمایی نموده باشید به مذاقشان خوش نمی آید. شانس تنگه ابوقریب هم کم نیست. البته نه برای اینکه چون مهدی هم در آن بازی می نماید.

معاشرت با مهمان روی آنتن زنده را دوست دارم

این هنرمند درباره تجربه اجرا نیز گفت: اجرا را دوست دارم البته این را که با مهمان معاشرت کنم دوست دارم و انرژی تماشاگر را حس می کنم. اینکه هدفن در گوشم باشد یا از روی نوشته بخوانم دوست ندارم اما معاشرت روی آنتن زنده خیلی خوب است.

وضع امروز ما خوب است فقط باید دلهای مان را به هم پیوند بزنیم

شجاع نوری در انتها تاکید نمود: تصویری از یک پیرمرد ژاپنی دیدم که در سونامی تمام زندگی اش را از دست داده بود اما لبخندی روی لبش بود و می گفت خوشحالم که یک بار دیگر فرصت به دست آوردم از صفر آغاز کنم. درباره اوضاع فعلی هم ما خیلی حال مان خوب است، وضع مان هم خوب است فقط باید دل هایمان را به هم پیوند بزنیم.

فرمول یک با اجرا و تهیه نمایندگی سیدعلی ضیاء شنبه تا چهارشنبه حوالی ساعت 17:30 از شبکه یک سیما روی آنتن می رود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 آبان 1397 بروزرسانی: 26 اسفند 1399 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 718

به "من اگر بودم چهار راه استانبول را برای اسکار می فرستادم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "من اگر بودم چهار راه استانبول را برای اسکار می فرستادم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید