معاون پژوهشی وزارت علوم در مصاحبه با خبرنگاران اطلاع داد؛ برنامه محور کردن فعالیت ها، اولویت وزارت علوم، در بحث تحصیلات تکمیلی ضعیف عمل نموده ایم

به گزارش مجله پریها، برومند گفت: تمرکز بر برنامه محور کردن فعالیت های پژوهشی از یکی دیگر از اولویت های وزارت علوم است.

معاون پژوهشی وزارت علوم در مصاحبه با خبرنگاران اطلاع داد؛ برنامه محور کردن فعالیت ها، اولویت وزارت علوم، در بحث تحصیلات تکمیلی ضعیف عمل نموده ایم

مسعود برومند معاون پژوهشی وزارت علوم در گفت وگو با خبرنگار ، در خصوص الزام حضور اعضای هیئت علمی در بخش صنعت و سایر حوزه های جامعه گفت: باید به بحث پژوهش به عنوان یک فرآیند کامل نگاه و توجه ویژه ای گردد.

وی ادامه داد: بر اساس این آیین نامه، اعضای هیئت علمی جوان و جدیدالاستخدام برای تغییر وضعیت خودشان این الزام را دارند که در دستگاه های اجرایی و بخش هایی که به رشته تحصیلی شان مرتبط است، در چارچوب تمامی حوزه های علوم انسانی، فنی و مهندسی، کشاورزی، علوم پایه و هنر حضور یابند چرا که از این طریق با چالش و دستگاه های بخش ها آشنا می شوند.

معاون پژوهشی وزارت علوم اضافه نمود: در حال حاضر دستاوردهای خوبی در دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری کسب شده است اما نیازمند یک جهش وسیع هستیم.

برومند اضافه نمود: هدف نهایی از طرح این است که اعضای هیئت علمی دانشگاه ها در سال 98، ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی خود را به دریافت گرند از بیرون دانشگاه ها اختصاص دهند.

وی بیان نمود: با این کار موضوعات تحقیقاتی اعضای هیئت علمی در بابی تعریف می گردد تا شرایطی حاصل گردد تا افراد بتوانند پشتیبانی و اعتبارات لازم را فراهم نمایند.

برنامه های معاونت پژوهشی وزارت علوم

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: توسعه کارآفرینی، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری از برنامه های معاونت پژوهشی وزارت علوم است و در این راستا تمرکز بر کیفیت اجرای فعالیت های کارآفرینی امری مهم است و این کیفیت باید به شدت ارتقا یابد.

برومند اضافه نمود: هم اکنون دستاوردهای خوبی در دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری کسب شده است اما برای تحقق این امر نیازمند یک جهش وسیع هستیم.

وی ادامه داد: تمرکز بر چالش های ملی کشور به خصوص چالش های زیست محیطی یکی از برنامه های مهم این وزارت علوم است.

معاون پژوهشی وزارت علوم در ادامه با اشاره به صندلی ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت گفت: باید بستری فراهم گردد تا اعضای هیئت علمی در همه حوزه های تخصصی خود بتوانند ارتباط دقیق و مستمری با بخش ها، دستگاه ها و سازمان های مرتبط خود داشته باشند.

برومند تأکید کرد: در بعضی از دستگاه های اجرایی این کار شروع شده و فکر می کنم تا امروز حدود 8 نفر از اعضای هیئت علمی از این فرصت استفاده کردند.

وی گفت: ما برای اینکه این هماهنگی لازم را اجرا کنیم یک سری تفاهم نامه ها با وزارتخانه های مختلف نظیر نیرو، دفاع، صنعت، معدن و تجارت داشته ایم و قرار است در آینده نزدیک با وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست نیز این تفاهم نامه را اجرایی کنیم تا بتوانیم فضا و امکانات لازم را برای حضور اعضای هیئت علمی در این حوزه ها ایجاد کنیم.

مقاله های تحصیلات تکمیلی باید تقاضای دستگاه های اجرایی را پوشش دهد

معاون پژوهشی وزارت علوم ادامه داد: متأسفانه یکی از چالش های بزرگ ما این است که در بحث رساله ها و مقاله های تحصیلات تکمیلی ضعیف عمل نموده ایم؛ باید کوشش کنیم بهتر از گذشته به موضوعات پژوهشی بپردازیم و بتوانیم از میان تعداد قابل توجه رساله هایی که در کشور تعریف می گردد، تقاضای دستگاه های مهم را انتخاب و اجرایی کنیم.

برومند گفت: به این منظور باید اعتبار ویژه ای فراهم و به وسیله دستگاه ها تأمین گردد تا بتوانیم چارچوب تحصیلات تکمیلی را بازآرایی و سپس اجرایی کنیم.

وی یادآور شد: تمرکز بر برنامه محور کردن فعالیت های پژوهشی از یکی دیگر از اولویت های وزارت علوم است چرا که باید فعالیت های پژوهشی بر اساس وظایف روزمره دنبال گردد و در حوزه معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم نیز باید عمدتا فعالیت ها بر اساس پروژه تعریف و تحت سیستم کنترل پروژه قرار گیرد.

نیازمند ارتقای سطح کیفیت اجرا در بخش پژوهش هستیم

معاون پژوهشی وزارت علوم در خصوص اجرای طرح های تحقیقاتی صنعتی گفت: در حال حاضر نیازمند ارتقای سطح کیفیت اجرا در بخش پژوهش هستیم و به عبارتی پروژه های موفق باید افزایش یابد و با کیفیت بسیار بالا اجرا گردد که در این راستا نیازمند مدیران تبلیغاتی هستیم که آموز ش های لازم را دیده باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 22 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 2082

به "معاون پژوهشی وزارت علوم در مصاحبه با خبرنگاران اطلاع داد؛ برنامه محور کردن فعالیت ها، اولویت وزارت علوم، در بحث تحصیلات تکمیلی ضعیف عمل نموده ایم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معاون پژوهشی وزارت علوم در مصاحبه با خبرنگاران اطلاع داد؛ برنامه محور کردن فعالیت ها، اولویت وزارت علوم، در بحث تحصیلات تکمیلی ضعیف عمل نموده ایم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید