مطالعه نهشته های فرهنگی در محوطه موسوم به قصر قجر شورین همدان

به گزارش مجله پریها، محمد شعبانی، سرپرست هیئت باستان شناسی با اعلام خبر برآورد محوطه موسوم به قصر قجر شورین همدان، گفت: پروژه برآورد محوطه موسوم به قصر قجر شورین در پی درخواست تغییر کاربری و احداث یک فروشگاه چند منظوره در 8 هکتار از 12 هکتار اراضی موسوم به قصر قجر از طرف سازمان سمت انجام شد.

مطالعه نهشته های فرهنگی در محوطه موسوم به قصر قجر شورین همدان

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

وی توضیح داد: این محوطه 12 هکتاری که امروزه به قصر قجر شورین معروف شده در اراضی روستای شورین واقع در 5 کیلومتری شهر همدان مرکز استان همدان نهاده شده است.

به گفته این باستان شناس، در طول آنالیز در این قطعه زمین به صورت سطحی قطعات سفالی از دوران مختلف پیش از تاریخی و قرون معاصر و همچنین بقایای ساختارهای معماری که در ضلع شمالی آن قرار داشتند و در آنالیز های اولیه به نظر می رسید مربوط به دوران قاجار باشند مشاهده شد.

شعبانی اضافه نمود: بر اساس منابع مکتوب و سفرنامه های دوران قاجار به نظر می رسید این محوطه مربوط به قلعه اربابی بوده که توسط خاندان قرگوزلوهای همدان که روستای شورین را به عنوان مرکز سیاسی خود انتخاب نموده بودند احداث شده است.

او اظهار کرد: در نهایت مجموع این داده ها باعث شد که با تامین هزینه های حدس از طرف مالک امروزی و دریافت مجوز کاوش از طرف پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، کار میدانی با هدف آنالیز وجود یا عدم وجود نهشته های فرهنگی و داده های باستان شناختی در این محدوده در دو مرحله انجام گردد.

به گفته او، در جهت دستابی به نتیجه مورد نظر کار کاوش با استفاده از روش حدس در سطح زمین و مطالعه لایه ها و نهشته های فرهنگی و باستان شناختی احتمالی در داخل این گمانه ها شروع شد.

سرپرست هیات باستان شناسی گفت: به همین منظور در مرحله اول 4 هکتار از مجموع 8 هکتار زمین متقاضی به مربع های 900 متری تقسیم شده و در مرکز هر یک از این مربع ها، یک گمانه 1×1 متر ایجاد و در نهایت این 4 هکتار با کاوش 45 گمانه مورد مطالعه نهاده شد.

شعبانی نتیجه حدس در این بخش را عدم وجود نهشته های تاریخی و داده های باستان شناختی گفت و اضافه نمود: بر اساس مطالعات انجام شده به احتمال زیاد قطعات سفالینه های پیش از تاریخی و اسلامی که در سطح زمین پراکنده بودند به واسطه برداشت خاک از یک محوطه باستانی دیگر برای فراوری آجر در کوره های آجرپزی به این محل انتقال یافته که ویرانه های آن هنوز در داخل زمین باقی مانده است.

ایلنا نوشت، او با بیان این که در مرحله دوم این پروژه حدود 4 هکتار از 8 هکتار باقی مانده نیز مورد آنالیز و مطالعات باستان شناختی قرار خواهد گرفت ابراز امیدواری کرد: در این بخش از زمین که شواهد سطحی از ساختارهای معماری وجود دارد یک نتیجه قابل اتکا از یک محوطه تاریخی به دست آید.

منبع: گردشبان
انتشار: 22 مرداد 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3501

به "مطالعه نهشته های فرهنگی در محوطه موسوم به قصر قجر شورین همدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مطالعه نهشته های فرهنگی در محوطه موسوم به قصر قجر شورین همدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید