مدیرعامل مخابرات: هشدار ها در بحث قطعی برق را ماه ها پیش داده ایم

به گزارش مجله پریها، خبرگزاری خبرنگاران- مدیرعامل شرکت مخابرات گفت: ما چند ماه پیش در مکاتبه با نهاد های مسئول هشدار دادیم که اگر قرار باشد تجهیزات به روز نباشد با قطعی برق به مشکل اساسی خواهیم خورد.

مدیرعامل مخابرات: هشدار ها در بحث قطعی برق را ماه ها پیش داده ایم

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، مجید سلطانی در حاشیه برنامه بازدید رئیس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس از مرکز کنترل عملیات شبکه شرکت مخابرات ایران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی براینکه قطعی برق چه آسیبی به شبکه مخابراتی وارد نموده است؟ اضافه کرد: در طراحی شبکه همه تلاشمان این است که با قطعی برق، ارتباطات مختل نگردد، اما به علت نبود نقدینگی که در سال های گذشته برای مخابرات به وجود آوردند اکنون نمی توانیم تجهیزات لازم برای شبکه را فراهم کنیم.

وی گفت: باتری همه سایت های ما باید هر 5 سال یک بار عوض گردد که اگر عوض نگردد این باتری ها فاسد می شوند و وقتی برق می رود نمی تواند یو پی اس را تغذیه کند و همه دیزل ژنراتور های ما باید سرویس و بعضی نوسازی گردد تا به محض اینکه برق می رود برق اضطراری وارد مدار گردد، اما به خاطر مسائل اقتصادی در تهیه تجهیزات دچار مشکل شده ایم.

سلطانی اضافه کرد: در این چند ماهه به همه نهاد های مسئول نامه نگاری نموده و خطر را گوشزده نموده ایم که اگر مسئله ای پیش بیایید مسئولیتی نمی پذیریم.

وی درپاسخ به سوالی مبنی براینکه با توجه به اینکه قطعی برق و مسائل ناشی از آن در ارتباطات موجب مختل شدن آموزش برخط دانش آموزان به ویژه در فصل امتحانات و دیگر اختلات در بعضی مشاغل شده است چه راهکاری برای برطرف آن اندیشیده اید؟ گفت: راه چاره، تامین نقدینگی است تا بتوانیم با شرکت های باتری سازی قرارداد منعقد کنیم.

وی ادامه داد: ما هم اکنون کارخانه های باتری سازی فراوانی در کشور داریم، اما چون کمبود نقدینگی داریم نمی توانیم با آن ها قرارداد ببندیم وما سالانه چندین میلیون آمپرساعت باتری برای جایگزینی احتیاج داریم که به علت نبود نقدینگی نمی توانیم تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: در آمد کنونی ما به هیچ وجه جواب این هزینه ها را نمی دهد و دولت یا حاکمیت باید ما را دراین خصوص یاری کند.

آقای سلطانی گفت: در مدت چهارماهی که به این شرکت آمده ام همه سعی ما پرداخت بدهی هایمان بوده است و در این مدت 250 میلیارد تومان از بدهی هایمان را با معاوضه و یا فروش املاک و یا به وسیله تهاتر پرداخت کردیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه وزارت ارتباطات چقدر پیگیری برطرف مسائل شما در دولت است اضافه کرد: ما هیچ سیگنال مثبتی از وزارتخانه نمی بینیم.

کمبود نقدینگی و تعرفه نامناسب عامل نارضایتی مشتریان

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: کمبود نقدینگی و تنگنا های اقتصادی ناشی از تعرفه نامناسب، از مهم ترین عوامل نارضایتی مشتریان ما محسوب می گردد.

مجید سلطانی با ارائه گزارشی از عملکرد مخابرات، اضافه کرد: ما جلسات مکرری با نمایندگان مجلس داشتیم، اما لازم دیدیم که از آن ها دعوت کنیم تا در مرکز پایش مونیتورینگ کل شبکه مخابرات کشور حضور پیدا نمایند.

وی گفت: ما در مورد شبکه تلفن ثابت حضور متوازن در همه شهر ها و روستا ها داریم و ملزم هستیم تا آخرین روستا اگر احتیاج بود شبکه را منتقل کنیم در حالیکه هیچ اپراتوری این الزام را ندارد.

آقای سلطانی اضافه کرد: دراین شرایط قدیمی بودن سیستم ها، گستردگی شبکه و همسان نبودن آن با فناوری روز جهان برای ما مشکل ایجاد نموده است.

وی گفت: هم اکنون 70 هزار نفر به صورت مستقیم و 300 هزار نفر غیرمستقیم در شرکت مخابرات اشتغال دارند که به تنهایی این شرکت توانسته است به اندازه چند صد کارخانه اشتغال ایجاد کند.

سلطانی اضافه کرد: در دو سال اخیر برای حمایت از فراوری داخل، 766 میلیارد تومان تزریق کردیم در حالیکه باید سالانه 5 هزار میلیارد تومان تزریق می شد.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با اشاره به اینکه هم اکنون صنعت ICT با 25 درصد ظرفیت خود کار می نماید گفت: اکنون با کارخانه ای کار می کنیم که از 90 کارگر با 10 نفر کارگر مشغول فعالیت است.

وی شرکت مخابرات را اصلی ترین بازیگر در شبکه زیرساختی کشور خواند و اضافه کرد: ما در بحث اینترنت ماهواره ای در آینده باید ورود کنیم و تنها راهی که برای مقابله با این پدیده باید در پیش بگیریم تقویت اپراتور های ثابت و سیار و ارتقاء کیفیت آن است.

سلطانی اضافه کرد: هم اکنون وضع درآمدی ما در بخش ثابت به علت تورم و افزایش نیافتن تعرفه ها نزولی است.

وی گفت: سال جاری برای ما سال خطرناکی است چرا که ما حدود 21 هزار تومان در بخش ثابت هزینه می کنیم، اما دریافتی مان 6 هزار تومان است.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران اضافه کرد: تعرفه نامناسب، تنگنا های اقتصادی برای انجام سرمایه گذاری های ضروری، کمبود نقدینگی و تنزل وضع معیشتی کارکنان این شرکت ها از جمله عوامل ناراضی بودن مشتریان شرکت مخابرات بیان کرد.

وی گفت: ما طرحی برای مکالمات ثابت به ثابت داده ایم که اصل این طرح را سازمان تنظیم مقررات رادیویی و شورای رقابت قبول دارند، اما هیچ اقدامی برای اجرا نمی نمایند در حالیکه اگر این امر محقق گردد از زیان ده بودن خارج می شویم چرا که هم اکنون ما 4 هزار میلیارد تومان در بخش ثابت زیان می بینیم.

سلطانی به سیاست های حمایتی دولت هایی از جمله انگلیس، فرانسه، آمریکا و ترکیه از اپراتور های مخابراتی شان اشاره نمود و گفت: مثلا انگلیس برای ارائه باند پهن 5 میلیارد پوند یاری نموده است.

وی اضافه کرد: طرح هم کد سازی که در سال 92 به ما تحمیل شد، 8 هزار میلیارد تومان به مخابرات ضرر زد و قطعا اگر این زیان را نداشتیم اکنون بازنشستگان مخابران اینگونه معترض نبودند.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با اشاره به اینکه برای توسعه شبکه ملی اطلاعات باید تامین اقتصادی ارزان قیمت صورت گیرد گفت: متاسفانه رگولاتوری در کشور ما در اختیار یک وزارتخانه است و من به دنبال سیاسی کاری نیستم، اما در این خصوص باید مجلس، دولت و صاحبان صنعت نقش ایفا نمایند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 3 تیر 1400 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 4208

به "مدیرعامل مخابرات: هشدار ها در بحث قطعی برق را ماه ها پیش داده ایم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیرعامل مخابرات: هشدار ها در بحث قطعی برق را ماه ها پیش داده ایم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید