طرز تهیه شیرازی پلو

به گزارش مجله پریها، آموزش آشپزی شیرازی پلو: مرغ را با پیاز و ادویه و زردچوبه میگذارید خوب بپزد وقتی پخت آن را ریش ریش کنید. برنج را شسته در قابلمه ای به صورت آبکشی درست نموده و آب کش نموده و صبر کنید آب آن خارج گردد.روغن، ماست و زرده تخم مرغ و زعفران را خوب بزنید و با هم مخلوط کنید و به آن کمی نمک هم بزنید، سپس برنج آب کش گردیده را نیز به آن بیفزایید و مخلوط کنید.

طرز تهیه شیرازی پلو

مواد اولیه شیرازی پلو

  • زمان پختن60 دقیقه
  • ملیتغذای ایرانی
  • مناسب برای5 نفر
  • 3 پیمانه: برنج
  • 2 عدد: بادمجان
  • 2 عدد: زرده تخم مرغ
  • 100 گرم: زردچوبه
  • 1 قاشق مرباخوری: زعفران
  • 2 قاشق سوپ خوری: شکر
  • 150 گرم: روغن
  • 1 لیوان: ماست

طرز تهیه شیرازی پلو

  1. مرغ را با پیاز و ادویه و زردچوبه میگذارید خوب بپزد وقتی پخت آن را ریش ریش کنید.
  2. برنج را شسته در قابلمه ای به صورت آبکشی درست نموده و آب کش نموده و صبر کنید آب آن خارج گردد.
  3. روغن، ماست و زرده تخم مرغ و زعفران را خوب بزنید و با هم مخلوط کنید و به آن کمی نمک هم بزنید، سپس برنج آب کش گردیده را نیز به آن بیفزایید و مخلوط کنید.
  4. بادمجانها را حلقه ای نموده و کمی تفت دهید.
  5. سپس ته ظرف پیرکس یا نشکن خود را کمی چرب کنید. نیمی از مخلوط برنجی را در ظرف ریخته و خوب فشار دهید سپس یک لایه بادمجان، روی آن مرغ و زرشک را بریزید و سپس بقیه برنج را نیز ریخته و فشار دهید.
  6. سپس روی ظرف را فویل بپیچید و در فر با دمای 350 درجه سانتیگراد که قبلا روشن کردید و داغ گردیده بگذارید.

سلامتی شیرازی پلو

آموزش آشپزی شیرازی پلو:دانۀ برنج دارای مواد غذایی است که تحریکات احشا و درون معده را آرام می سازد. از روزگاران کهن برنج برای درمان فشار خون بالا و اختلالات کلیوی مورد توجه حکما و دانشمندان بوده است. تحقیقات جدید نیز نشان می دهد که برنج بخصوص در مقایسه با سایر مواد نشاسته ای نظیر سیب زمینی در مورد بیماران قند که هنوز وابسته به مصرف انسولین نگردیده اند، ترکیب وساخت کلسترول را کاهش می دهد و مقدار قند خون و انسولین خون را در یک حالت تعادل مناسبی نگه می دارد.برنج نظیر سایر دانه ها منبع غنی از مهار نماینده های پروتئاز است که در به تاخیر انداختن رشد سرطان بسیار موثر می باشد. ماست آرامبخش، تقویت نماینده حافظه، زود هضم و شادی بخش میباشد. کلسترول و لسیتین، مواد چرب موجود در زرده تخم مرغ می باشند و برای ساختمان و عملکرد سلول های بدن ضروری اند. مصرف گوشت مرغ در حفاظت از سیستم عصبی بدن موثر است. از بیماری های مغزی از قبیل آلزایمر جلوگیری نمایند. دارای سلینوم است که یک آنتی اکسیدان محسوب می گردد و در پیشگیری از سرطان نیز موثر است و به سلول های غیرعادی اجازه رشد و تکثیر نمی دهد. گوشت مرغ و همچنین قسمت های داخلی آن سرشار از پروتئین است. پروتئین علاوه بر اینکه از پوکی استخوان جلوگیری می نماید در تقویت پوست و مو همچنین ترمیم بافت های ماهیچه ای موثر است. بادمجان دارای کالری پایین، عمدتا از کربوهیدرات ها و منبع قوی انرژی است. بسیاری از فواید حاصل از بادمجان در پوست های گیاهی آن است پوست بادمجان پر از فیبر، پتاسیم و منیزیم و آنتی اکسیدان است. افزایش مصرف غذاهای گیاهی مانند بادمجان خطر ابتلا به چاقی و مرگ و میر کلی، دیابت و بیماری های قلبی را کاهش می دهد.بادمجان حاوی مقدار کمی از نیکوتین و لذا می تواند به کاهش میل شدید شما به سیگار کمک کند.مواد معدنی در بادمجان برای تغذیه مو و ناخن ها مفید است. زرشک تسکین دهنده صفرا و تقویت نماینده قلب و کبد و معده گرم میباشد. خوردن زعفران رنگ و رو را صفا میدهد، به هیچ وجه غلظت را تغییر نخواهد داد بلکه آنرا در حال خشکی نگه می دارد، عفونت را می زداید و تقویت درون میکند. همچنین شادی افزا و توانبخش قلب است.

خواص شیرازی پلو

در شیرازی پلو برنج آبکش گردیده، ماست و زرشک سرد هستند. زرده تخم مرغ، گوشت مرغ، بادمجان و زعفران گرم هستند.

نکته: میتوانید به جای مرغ از گوشت چرخ نموده بهره ببرید. که در آن صورت باید گوشت را با پیاز خوب تفت دهید و کمی رب به آن بزنید درحد کمی طعم دار شدن.

انتشار: 23 آبان 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 898

به "طرز تهیه شیرازی پلو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شیرازی پلو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید