طرز تهیه آش عباسعلی کرمانشاه

به گزارش مجله پریها، گفته میشه که تاریخچه آش عباسعلی به 200 سال قبل برمیگرده. در اون زمان آشپزی به اسم عباسعلی نذر داشته موقع افطار این آش رو به روزه داران بده. برای همین هم آش عباسعلی مخصوص افطار و ماه رمضان شناخته میشه. ولی برای تموم ایام سال هم آش دلچسب و لذیذیه.

طرز تهیه آش عباسعلی کرمانشاه

آش عباسعلی یه آش خوشمزه و محلی ایرانیه که برای بدن هم خیلی مفیده. شاید دوست داشته باشین بدونین که آش عباسعلی مال کجاست. خب در واقع این آش مثل آش ترخینه و آش ترخینه و ماش، یه نوع آش محلی کرمانشاه هست.

مواد لازم آش عباسعلی

گندم پوست کنده1 و 1/2 پیمانه
برنج100 گرم
نخود100 گرم
گوشت دنده گوسفندی300 گرم
عدس100 گرم
روغن حیوانی1/2 پیمانه
لوبیا چیتی100 گرم
لوبیا سفید100 گرم
پیاز5 عدد
سیر10 حبه
نمک، فلفل و زردچوبهبه میزان لازم
نعنا داغ و کشکبرای تزیین

طرز تهیه آش عباسعلی

  1. نخود، لوبیا سفید و لوبیا چیتی را از روز قبل بشویید و خیس دهید. بهتر است هر از گاهی آب حبوبات را عوض کنید. این کار به برطرف نفخ آن ها یاری می نماید. برنج را هم بشویید و به همراه مقداری آب و نمک اجازه دهید برای یک تا دو ساعت خیس بخورد.
  2. در این مرحله از تهیه آش کرمانشاهی باید حبوبات را به طور جداگانه بپزید. برای این که مطمئن شوید حبوبات کاملا پخته شده است، می توانید یکی از آن ها را بین دو انگشت فشار دهید. اگر کاملا نرم بودند، وقت آن است که حبوبات را از روی حرارت بردارید.
  3. گوشت را آماده کنید و در صورت احتیاج خرد نمایید. در این آش می توانید از گوشت ران گوسفند هم بهره ببرید. گوشت را به طور جداگانه بپزید. وقتی به طور کامل پخته شد، آن را با دست ریش ریش و خرد کنید.
  4. گندم پوست کنده را بپزید. وقتی نیمی از زمان پخت گندم گذشت، برنجی را که از قبل خیس نموده اید، به گندم اضافه کنید. اجازه دهید با هم بپزند. می توانید برای آش عباسعلی کرمانشاهی از برنج نیم دانه بهره ببرید.
  5. حالا تمام موادی که پخته شده اند، یعنی حبوبات، گوشت و برنج و گندم را در یک قابلمه عظیم بریزید و روی حرارت بگذارید. ادویه های مورد نظر مثل نمک، فلفل سیاه و قرمز و زردچوبه را به آش اضافه کنید.
  6. این آش باید تا حدی بپزد که دانه های برنج و گندم در آن کاملا له شده و تعیین نباشند. هر از گاهی آش را بهم بزنید تا نسوزد و به کف قابلمه نچسبد. در این هنگام که آش در حال پخت است، پیازها را خرد نموده و با روغن تفت دهید. سیر داغ و نعنا داغ را هم آماده کنید. حالا مقداری از پیاز داغی که تهیه نموده اید را به آش عباسعلی اضافه کنید و بقیه آن را برای تزیین نگه دارید.
  7. وقتی آش کرمانشاهی با پیاز داغ کمی جوشید، آن را از روی حرارت بردارید. روغن حیوانی را به آن اضافه نموده و خوب بهم بزنید.
  8. آش را در ظرف سرو بکشید و با کشک، پیاز داغ، سیر داغ و نعنا داغ تزیین نموده و نوش جان کنید.
منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 28 مهر 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3685

به "طرز تهیه آش عباسعلی کرمانشاه" امتیاز دهید

1 کاربر به "طرز تهیه آش عباسعلی کرمانشاه" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه آش عباسعلی کرمانشاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید