شگفتی ستاره شناسان از شباهت های قمر زحل به زمین

به گزارش مجله پریها، ستاره شناسان از شناسایی غارها و دریاچه هایی در سطح قمر تایتان سیاره زحل خبر داده اند که شباهت های زیادی به غارها و دریاچه های کره زمین دارد.

شگفتی ستاره شناسان از شباهت های قمر زحل به زمین

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از نیواطلس، ستاره شناسان از شناسایی غارها و دریاچه هایی در سطح قمر تایتان سیاره زحل خبر داده اند که شباهت های زیادی به غارها و دریاچه های کره زمین دارد.

تا پیش از این هم اطلاعاتی در خصوص شباهت قمر تایتان به کره زمین به دست آمده بود، اما اطلاعات تازه حاکی است این شباهت بیش از حد تصور قبلی بوده است.

تحقیقاتی که به وسیله فضاپیمای کاسینی در این زمینه به عمل آمده، حاکی است دریاچه های پوشیده از متان کوچکی در شمال قمر تایتان و در ارتفاع 100 متری کوهستان های آن وجود دارد که سرنخ هایی از ویژگی های منحصر به فرد این قمر خاص را در اختیار ناسا قرار داده است.

بر همین اساس زمین و بزرگترین قمر سیاره زحل شباهت های خاصی به هم دارند. فشار جو سیاره تایتان 1.45 برابر فشار جو زمین است، اما هر دو سیاره تنها سیاراتی در منظومه شمسی محسوب می شوند که از مایعاتی پایدار در سطح خود برخوردارند.

همین امر موجب شکل گیری دریاچه، جریان های هوا و دریاهایی در سطح هر دو سیاره شده است. اگر چه بخش عمده تایتان را گاز متان با دمای منفی 179 درجه سانتیگراد تشکیل داده، اما چرخه گردش متان و تبدیل آن از گاز به آب مشابه چرخه گردش آب در زمین و تبدیل آب مایع به بخار آب، تشکیل ابر، بارش و تشکیل رود و دریاست.

در حال حاضر یک دریاچه مهم و بزرگ شناسایی شده در تایتان Ontario Lacus در جنوب آن است که به طور مساوی از متان و اتان تشکیل شده است. دریاچه دیگر در شمال این قمر عمدتا از متان تشکیل شده است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 17 تیر 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 2413

به "شگفتی ستاره شناسان از شباهت های قمر زحل به زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شگفتی ستاره شناسان از شباهت های قمر زحل به زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید