شورای امنیت برای آنالیز تنش ها در کشمیر تشکیل جلسه می دهد

به گزارش مجله پریها، شورای امنیت سازمان ملل به درخواست نماینده چین، برای آنالیز شرایط منطقه کشمیر در هند، تشکیل جلسه می دهد.

شورای امنیت برای آنالیز تنش ها در کشمیر تشکیل جلسه می دهد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، دیپلمات های سازمان ملل می گویند که شورای امنیت به درخواست نماینده چین، روز سه شنبه برای آنالیز شرایط ایالت جامو و کشمیر و تنش های اخیر در این منطقه تشکیل جلسه می دهد.

خبرگزاری رویترز بامداد سه شنبه به نقل از دیپلمات های سازمان ملل نوشت: شورای [امنیت] در اولین جلسه بعد از نشست قبلی در ملاقات ماه آگوست به درخواست پاکستان و چین، پشت درب های بسته جلسه خواهد داشت.

بر این اساس، نماینده چین در سازمان ملل طی نامه ای به اعضای شورای امنیت نوشت: با توجه به وخامت اوضاع و خطر وقوع درگیری های بیشتر، [دولت] چین میخواهد درخواست پاکستان را تکرار نموده و جلسه شورای [امنیت] را درخصوص شرایط جامو و کشمیر خواهان گردد.

دیپلمات های سازمان ملل که خواستند نامشان فاش نگردد، به رویترز گفتند که این جلسه روز سه شنبه برگزار می گردد.

اوایل ماه آگوست (اواسط مردادماه)، دولت هند، در اقدامی که با اعتراض گسترده در منطقه کشمیر روبرو شد، شرایط خودمختاری این منطقه یا همان ماده 370 قانون اساسی را لغو و گفت که به زودی استان جامو و کشمیر را به دو منطقه تحت کنترل مستقیم دولت فدرال تقسیم می نماید.

طبق ماده 370 قانون اساسی هند، جامو و کشمیر، قانون اساسی و قوانین عرفی جداگانه ای دارد که شامل مسائلی همچون شهروندی، دارایی و مالکیت زمین می شد و هم اکنون با لغو این ماده، این منطقه همچون مناطق دیگر هند است و دیگر شهروندان هند می توانند زمین و ملک در این استان خریداری نمایند و هرکسی نیز امکان رأی دادن در این منطقه را دارد.

از آن موقع، کشمیر در شرایط امنیتی به سر می برد و چندین هزار نظامی هندی با حضور در این منطقه با هرگونه اعتراضی برخورد می نمایند. تلفن های همراه و اینترنت هم برای چند هفته در این منطقه قطع بود و شهروندان برای تردد در کشمیر باید از ایست و بازرسی های متعدد عبور می کردند.

از طرفی، دولت هند علیرغم اعتراضات گسترده ساکنان کشمیر هند، روز پنجشنبه رسماً جامو و کشمیر را به 2 منطقه جامو و کشمیر و لداخ تقسیم کرد که مستقیماً تحت کنترل دولت مرکزی دهلی نو قرار می گیرند.(جزئیات بیشتر)

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 13 بهمن 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3090

به "شورای امنیت برای آنالیز تنش ها در کشمیر تشکیل جلسه می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شورای امنیت برای آنالیز تنش ها در کشمیر تشکیل جلسه می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید