طرز سالاد تابستانی هندوانه و خیار: طراوت و سلامتی در یک کاسه

به گزارش مجله پریها، با فرا رسیدن فصل گرم تابستان، بدن ما به دنبال خوراکی‌های خنک و مغذی است. سالاد هندوانه و خیار، یکی از بهترین گزینه‌ها برای رفع تشنگی و تامین ویتامین‌های مورد نیاز بدن است. این سالاد رنگارنگ و خوشمزه، علاوه بر طعم دلپذیر، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی است که برای سلامتی بسیار مفید هستند. در این مقاله، به بررسی خواص مواد اولیه این سالاد و روش تهیه آن می‌پردازیم.

طرز سالاد تابستانی هندوانه و خیار: طراوت و سلامتی در یک کاسه

اگر گرما شما را کلافه نموده و دنبال راهی برای لذت بردن از آن هستید، با ترکیب میوه دوست داشتنی این فصل یعنی هندوانه، سالاد هندوانه و خیار را در مدت زمان کوتاهی تهیه کنید و دل خودتان را حسابی خنک کنید. شاید ترکیب این طعم ها در ابتدا به نظر شما عجیب به نظر برسد اما شوری پنیر و شیرینی هندوانه طعم کاملا متفاوتی نسبت به دیگر سالادهای میوه ای خواهد داشت.

هندوانه منبع مناسبی از انواع آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین A و C است و در تابستان به تامین بخشی از آب مورد احتیاج بدن یاری می نماید. پس این سالاد رنگارنگ را به منوی سالادهای تابستانی خود اضافه کنید.

جدول مواد اولیه و کالری:

ماده اولیهمقدارکالری تقریبی (بر اساس مقدار)
هندوانه5 لیوان250-300
خیار1-2 لیوان50-100
توت فرنگی5 عدد50-70
پسته یا بادام زمینی1/3 لیوان150-200
برگ نعناعبه مقدار لازمناچیز
پنیر موزارلا1 لیوان200-250
پیاز قرمز1/2 لیوان20-30
روغن زیتونبه مقدار لازمبسته به مقدار مصرف
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازمناچیز
لیموی تازهبه مقدار لازمناچیز

طرز تهیه سالاد هندوانه و خیار

مرحله اول

برای تهیه سالاد هندوانه و خیار ابتدا هندوانه را به مکعب های تقریبا هم اندازه خرد نموده و تمام هسته های آن را جدا کنید.

هندوانه های خرد شده را به همراه توت فرنگی، نعنای تازه، مقداری از روغن زیتون، نمک و فلفل سیاه در کاسه بزرگی ریخته و به آرامی و با احتیاط مخلوط کنید. سپس کاسه را برای مدتی کنار بگذارید تا هندوانه در کنار باقی مواد به خوبی طعم دار گردد.

مرحله دوم

برای تهیه چاشنی یا سس سالاد هندوانه و خیار کافی است در کاسه کوچکی روغن زیتون را به همراه آبِ لیموی تازه، نمک و فلفل سیاه ترکیب کنید و خوب هم بزنید تا حالت یکدستی به خود بگیرد.

خیارها را نیز مانند هندوانه به قطعه های مساوی خرد نموده و به سالاد اضافه کنید. سپس پنیر موزارلا مرواریدی را مکعبی خرد نموده و به همراه پیاز قرمز به سالاد هندوانه و خیار اضافه کنید.

مرحله سوم

چاشنی ای که از قبل آماده کردید به سالاد اضافه کنید و آن را به آرامی کاملاً هم بزنید و در سرانجام پسته خرد شده را جهت خوشمزه تر شدن و تزیین روی آن بریزید.

چند نکته

  • روش هم زدن سالاد هندوانه و خیار بسیار مهم است. دقت کنید که سالاد را آرام و با احتیاط در کاسه بزرگی مخلوط کنید تا از له شدن و از شکل افتادن هندوانه ها و سایر مواد در آن جلوگیری کنید.
  • این سالاد باید یک ساعت قبل از زمان سرو تهیه گردد در غیر این صورت ممکن است به علت تازه بودن مواد اولیه، بعد از یک یا دو ساعت آب بیندازد.
  • اندازه هندوانه و خیار و نوع خرد کردن آن ها کاملا سلیقه ای است و شما می توانید مطابق سلیقه خود شکل و اندازه ی مواد را تغییر دهید.
  • بنابر ذائقه خود می توانید به جای آبِ لیموی تازه از سرکه بالزامیک بهره ببرید.
  • در صورتی که نعنای تازه در دسترس نبود، از نعنای خشک،ریحان و یا هردوی این سبزیجات بهره ببرید.
  • هندوانه: مظهر طراوت و شادابی: هندوانه، میوه‌ای تابستانی و آبدار است که بیش از 90 درصد آن را آب تشکیل می‌دهد. این میوه سرشار از ویتامین A، C و پتاسیم است که برای سلامت پوست، تقویت سیستم ایمنی و تنظیم فشار خون بسیار مفید است. لیکوپن موجود در هندوانه نیز خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی دارد و از سلول‌های بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.
  • خیار: منبع ویتامین K و مواد معدنی: خیار، میوه‌ای کم کالری و سرشار از آب است که برای هیدراته نگه داشتن بدن بسیار مفید است. این میوه حاوی ویتامین K، ویتامین C و مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیم است که برای سلامت استخوان‌ها، تقویت سیستم ایمنی و تنظیم عملکرد عضلات بسیار مهم هستند.
  • توت فرنگی: پادشاه ویتامین C: توت فرنگی، میوه‌ای خوش طعم و آبدار است که سرشار از ویتامین C است. ویتامین C نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی، بهبود جذب آهن و تولید کلاژن دارد. علاوه بر ویتامین C، توت فرنگی حاوی فیبر، منگنز و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند آنتوسیانین است که برای سلامتی بسیار مفید هستند.
  • پسته و بادام زمینی: منابع پروتئین و چربی‌های سالم: پسته و بادام زمینی، آجیل‌های خوش طعم و مغذی هستند که سرشار از پروتئین، چربی‌های سالم، فیبر و ویتامین E هستند. پروتئین موجود در آجیل برای رشد و ترمیم سلول‌ها ضروری است و چربی‌های سالم نیز برای سلامت قلب و عروق مفید هستند.
  • نعناع: طعمدار و آرام‌بخش: نعناع، گیاهی معطر و خنک است که برای بهبود هضم، کاهش نفخ و تسکین سردرد مفید است. این گیاه حاوی ترکیباتی مانند منتول است که دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است.
  • پنیر موزارلا: منبع کلسیم و پروتئین: پنیر موزارلا، پنیر ایتالیایی است که از شیر گاو تهیه می‌شود و سرشار از کلسیم و پروتئین است. کلسیم برای سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها ضروری است و پروتئین نیز برای رشد و ترمیم سلول‌ها بسیار مهم است.
  • پیاز قرمز: منبع آنتی‌اکسیدان‌ها: پیاز قرمز، سبزی‌ای خوش طعم و رنگارنگ است که سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند کوئرستین است. کوئرستین دارای خواص ضد التهابی، ضد سرطان و ضد آلرژی است.
  • روغن زیتون: منبع چربی‌های سالم: روغن زیتون، روغن گیاهی است که سرشار از چربی‌های سالم تک غیراشباع است. این چربی‌ها برای سلامت قلب و عروق مفید هستند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند.
  • نمک و فلفل سیاه: طعم‌دهنده‌های طبیعی: نمک و فلفل سیاه، طعم‌دهنده‌های طبیعی هستند که به غذا طعم و مزه می‌دهند. نمک برای حفظ تعادل آب و الکترولیت‌های بدن ضروری است و فلفل سیاه نیز دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است.
  • لیموی تازه: منبع ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها: لیمو تازه، میوه‌ای ترش و خوش طعم است که سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند فلاونوئیدها است. ویتامین C نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی، بهبود جذب آهن و تولید کلاژن دارد.

سخن پایانی:

سالاد هندوانه و خیار، یک غذای سالم، خوشمزه و مقوی است که برای فصل گرم تابستان بسیار مناسب است. این سالاد سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است که برای حفظ سلامتی بدن بسیار مفید هستند. با تهیه این سالاد در منزل، می‌توانید از یک وعده غذایی سبک، خوش طعم و مغذی لذت ببرید.

انتشار: 13 مهر 1403 بروزرسانی: 13 مهر 1403 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 2895

به "طرز سالاد تابستانی هندوانه و خیار: طراوت و سلامتی در یک کاسه" امتیاز دهید

1 کاربر به "طرز سالاد تابستانی هندوانه و خیار: طراوت و سلامتی در یک کاسه" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز سالاد تابستانی هندوانه و خیار: طراوت و سلامتی در یک کاسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید