زباله های الکترونیکی رهاشده در 26 صندلی دفن زباله گیلان

به گزارش مجله پریها، مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری های تابعه استانداری گیلان گفت: بخش زیادی از قطعات زباله های الکترونیکی که در ردیف پسماندهای ویژه و خطرناک قرار گرفته است، به همراه زباله های معمولی سر از 26 صندلی دفن زباله گیلان در می آورد.

زباله های الکترونیکی رهاشده در 26 صندلی دفن زباله گیلان

به گزارش خبرنگاران، پویا شهشانی گیلان در خصوص وضعیت زباله های الکترونیکی گیلان گفت: برنامه مدون و تکنولوژی مورد احتیاج برای ساماندهی و بازیافت زباله های الکترونیک در گیلان وجود ندارد و اقدام موثری انجام نگردیده است.

وی اضافه کرد: گستردگی مشکل پسماند و فراوری شیرابه های مراکز دفن در استان، باعث گردیده بیشتر روی این موضوع تمرکز کنیم، هر چند می دانیم زباله های الکترونیکی با وجود حجم کمی که دارد صدمات خطرناک تر و جبران ناپذیرتری بر پیکره محیط زیست جانوری و انسانی وارد می نماید.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری های تابعه استانداری گیلان با اعلام اینکه روزانه حدود 2 هزار تن زباله در این استان فراوری می شود که البته در ایام تعطیل سال و با ورود گردشگران، این میزان به حدود 2هزار و500 تن می رسد، ادامه داد: بخش زیادی از قطعات زباله های الکترونیکی که در ردیف پسماندهای ویژه و خطرناک واقع شده است، به همراه زباله های معمولی سر از 26 صندلی دفن زباله گیلان در می آورد.

وی توضیح داد: بخشی از اجزای غیرقابل مصرف و البته خطرناک و سمی زباله های الکترونیکی در گیلان به همراه زباله های خانگی و دیگر پسماندها سر از سطل های زباله در می آورند و در نهایت با ماشین های حمل زباله به مراکز دپو و دفن زباله راه می یابد.

وی اظهار داشت: مقدار قابل توجهی از لوازم الکترونیکی از دور خارج گردیده، مایه درآمد دوره گردها و ضایعات جمع کن ها است و سر از بازار لوازم الکترونیکی دست دوم درمی آورند.

شهشهانی اضافه کرد: برخی از قطعات سالم این لوازم از دور خارج گردیده، با استفاده از روش های بازیافت و امحای سنتی، جدا و به مراکز تعمیر لوازم الکترونیکی رایانه و گوشی های تلفن همراه فروخته می شود و قطعات بی مصرف به جا مانده، سر از سطل های زباله سمساری ها در می آورد و دوباره به همان مراکز دفن و در نهایت به چرخه طبیعت بر می شود.

وی گفت: اگرچه کوشش می کنیم از مشارکت تشکل های مردم نهاد برای نهادینه کردن فرهنگ تفکیک زباله های الکترونیک بهره بگیریم اما چون زیرساخت های لازم برای ساماندهی و بازیافت این دست زباله ها در کشور مهیا نیست، باز با مشکل روبرو خواهیم شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 مهر 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 626

به "زباله های الکترونیکی رهاشده در 26 صندلی دفن زباله گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زباله های الکترونیکی رهاشده در 26 صندلی دفن زباله گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید