راه جالب و آسان تشخیص کیلومتر واقعی کارکرد خودرو

به گزارش مجله پریها، راه های زیادی برای تشخیص کارکرد واقعی خودرو وجود دارد که از جمله آن می توان به چک کردن ECU، آنالیز دفترچه ثبت نمایندگی، وضعیت ظاهری خودرو و …. اشاره نمود.

راه جالب و آسان تشخیص کیلومتر واقعی کارکرد خودرو

به گزارشبرای بسیاری از مردم در هنگام خرید خودرو، کارکرد واقعی خودرو بسیار مهم است چرا که این روزها شایعات زیادی پیرامون آن وجود دارد و حتی کلیپ هایی از دست کاری کارکرد واقعی خودرو منتشر گردیده است که عملا نگرانی ها را پیرامون این موضوع بیشتر نموده است ولی سوال اینجاست که چگونه می توان به کارکرد واقعی خودرو دسترسی پیدا کرد و رقم دقیق آن را فهمید؟

در مورد کسانی که این کار را انجام می دهند باید بدانید که عامل اصلی این دست کاری ها، باطری سازهایی هستند که البته بعضی از آنها با دریافت مبلغ اندکی اقدام به دستکاری کارکرد واقعی خودرو می کنند و مشتری که با 500 هزار تومان هزینه توانسته چند میلیون تومان سود کند، طبیعتا از این اقدام سرخوش بوده و راضی از این هزینه هم خواهد بود!

متاسفانه برای بعضی از این باطری سازها، این قبیل اقدامات، یک نوع منبع درآمد محسوب می گردد که به طور مکرر انجام می دهند و بدون توجه به عواقب و ضررهایی که به دیگران می زنند، به راحتی اقدام به تبلیغ می کنند. شاید فکر کنید که این اقدام صرفا در ایران رخ می دهد ولی گزارش های معتبر نشان می دهد که در کشورهایی مثل آلمان و بلژیک نیز به وفور این کار غیراخلاقی دیده می گردد.

کارکرد واقعی خودروجدا از مسئله ای که از بابت گران فروشی خودرو برای خریدار رخ می دهد، او با احتساب کم کارکرد بودن خودرو وارد معامله می گردد و به دلیل عدم توجه به بعضی از موارد و قطعات مصرفی خودرو دچار صدمات و ضررهایی می گردد که عملا جبران ناپذیر است. به طور مثال تسمه تایم در خودروهای جدید از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است و در صورت عدم توجه به آن و گذشت زمان منجر به کج شدن سوپاپ خودرو می گردد که با قیمت های فعلی چیزی در حدود 1 تا 2 میلیون تومان هزینه روی دوش صاحب خودرو می گذارد! این اتفاق صرفا از روی کیلومتر خودرو معین می گردد و راه دیگری برای تشخیص آن نیست!

راه های زیادی برای تشخیص کارکرد واقعی خودرو وجود دارد که از جمله آن می توان به چک کردن ECU، آنالیز دفترچه ثبت کنندگی، وضعیت ظاهری خودرو و …. اشاره نمود. البته ناگفته نماند در خودروهای دارای ای سی یو نیز بعضا دیده گردیده است که دستکاری هایی در آن صورت می گیرد که آب از آب تکان نمی خورد و عملا هیچ کس متوجه تغییرات آن نمی گردد!

به معنای دیگر اینکه باید بگوییم متاسفانه بعضی از باطری سازهای متخلف به قدری در این امر حرفه ای شدند که خودروهای کم کارکرد را به راحتی به چیزی در حد صفر می رسانند! طبیعتا منظور از این صحبت آن دسته از خودروهایی است که از نظر ظاهری پرکارکرد بودن آنها معین نیست.

ظاهر خودرو اولین معیار تشخیص کارکرد واقعی خودرو

یکی از بهترین روش های تشخیص کارکرد واقعی خودرو ظاهر آن است که البته در خودروهای حوالی 3 تا 5 سال کارکرد این موضوع به شدت قابل تشخیص است. به طور مثال پدال گاز و ترمز و سائیدگی آنها به راحتی کار را برای شما آسان می نماید چرا که در خودرویی با کارکرد 20 هزار کیلومتر عملا نباید ساییدگی چندانی روی پدال ها باشد ولی اگر در همین خودرو ساییدگی پدال ها زیاد بود، این به معنای دستکاری احتمالی کیلومتر خودرو است!

از دیگر موارد ظاهری می توان به رادیاتور خودرو و رودری آن اشاره نمود که در صورت کارکرد بالا به راحتی قابل تشخیص هستند! نکته اساسی این است که اولا از خرید خودرو دلال جدا خودداری کنید! اگر هم قصد خرید داشتید باید بدانید که اگر او فردی حرفه ای باشد قطعا این موارد را با هزینه ای اندک تعویض نموده و شما دستتان به جایی بند نیست!

البته باید بدانید که دو مورد معمولا توسط هیچ دلالی تعویض نمی گردد و یا بهتر است بگوییم که احتمال تعویض آنها چیزی نزدیک به صفر است:

  1. اولین مورد رادیاتور خودرو برای خودروهای با کارکرد بالاست. معمولا یک کارشناس به راحتی کارکرد بالای رادیاتور را تشخیص می دهد.
  2. دومین مورد دیسک ترمز است. اگر خودرویی با کیلومتر پایین می خواهید خریداری کنید طبیعتا نباید دیسک ترمز آن استفاده چندانی گردیده باشد و کارشناس مجرب به راحتی مصرف بالای آن را تشخیص می دهد.

در مورد رادیاتور خودرو نکته اصلی فاصله پره های آن است که در اثر گذشت زمان و ورود هوا و حشرات و … به آن زیاد می گردد و هر چقدر این فواصل بیشتر باشد طبیعتا با یک خودروی با کارکرد بالا روبرو هستید. همچنین رادیاتور خودرو معمولا هر 150 هزار کیلومتر تعویض می گردد و اگر متوجه تعویض آن شدید یا صاحب خودروی با کارکرد کم از تعویض آن سخن گفت به دستکاری در کارکرد واقعی خودرو شک کنید!

در مورد دیسک ترمز نیز باید بدانید که برای خودروهای زیر 50 هزار کیلومتر کارکرد وجود لبه های تیز غیر طبیعی است! اگر برای خرید خودروی زیر 50 هزار کیلومتر رفتید و با لبه های تیز دیسک ترمز روبرو شدید باید بدانید که احتمالا کارکرد واقعی خودرو به شما گفته نگردیده است و شما در حال خرید یک خودرو با کارکرد بالای 50 هزار کیلومتر هستید!

به طور کلی پیشنهاد ما در خرید خودرو کارنموده استفاده از یک کارشناس مجرب و پرداخت هزینه ناچیز به اوست تا از ضرر و زیان بیشتر جلوگیری گردد و اگر قصد خرید خودرو دارید و کسی را برای این کار ندارید با هزینه کرد بیشتر و یا خرید خودروی ارزان تر به صورت صفر از کارخانه خریداری نمایید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 12 آذر 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 995

به "راه جالب و آسان تشخیص کیلومتر واقعی کارکرد خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه جالب و آسان تشخیص کیلومتر واقعی کارکرد خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید