خطر فرونشست زمین در قم جدی تر از همیشه

به گزارش مجله پریها، مساله فرونشست زمین به دلیل آسیب های فراوانی که به دنبال دارد از جمله موضوعاتی است که نمی توان آن را نادیده گرفت و اکنون خطر وقوع این پدیده بیش از گذشته در قم جدی شده است.

خطر فرونشست زمین در قم جدی تر از همیشه

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، کارشناسان معتقدند برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی و کاهش سطح سفره ها مهمترین عامل وقوع فرونشست زمین است که این موضوع در قم به دلیل گرمی هوا و خشکسالی با سرعت بیشتری دنبال شده و اکنون زنگ خطر فرونشست در برخی از مناطق استان به صدا درآمده است.

نکته قابل توجه آن که جبران آب ازدست رفته سفره ها به زمان زیادی نیاز دارد و نباید تصور کرد بارندگی های خوب دو سال اخیر می تواند حل کننده مساله و رفع مشکل فرونشست در سطح دشت های استان باشد.

در همین رابطه برای بررسی بیشتر موضوع با شماری از مسئولان استان، آسیب های فرونشست زمین برای قم و راه حلهای جلوگیری از آن را موردتوجه قرار داد.

فرایند فرونشست زمین در قم با کاهش استفاده از منابع آبی متوقف می شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قم در این خصوص گفت: کاهش میزان بهره برداری از منابع آبی موجود در سفره های منطقه، مؤثرترین راه حل برای توقف فرایند فرونشست زمین در قم است.

احمد حاجی حسینی مسگر بیان نمود: با بررسی های کارشناسی اجرا شده از حدود 20 سال پیش فرایند فرونشست زمین در قم به ویژه بخش جعفریه، براثر برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی موردتوجه قرار گرفت.

حاجی حسینی مسگر افزود: از همان زمان نیز هشدارهایی درخصوص تاثیر منفی این رویداد و راه حلهای مقابله با آن توسط متولیان حوزه آب استان به مسئولان و مردم ارائه شد.

وی ادامه داد: در همین رابطه با مصوبه شورای حفاظت از منابع آب استان، موضوع به صورت دقیق تر موردبررسی علمی قرار گرفت و تعیین شد که خطر فرونشست زمین در قم جدی است و باید هرچه سریع تر فرایند آن متوقف شود.

حاجی حسینی مسگر گفت: فرونشست زمین خسارت های سنگینی برای تاسیسات زیربنایی، شبکه های انتقال آب، برق و گاز، ساختمان ها و مهم تر از همه محیط زیست استان درپی دارد و آن را دچار آسیب جدی می کند.

وی بیان نمود: بهترین و مهم ترین اقدامی که برای مقابله با پدیده فرونشست زمین در قم می توان انجام داد، کاهش بهره برداری از منابع آبی است تا فرایند افت سطح سفره های زیرزمینی متوقف شود.

حاجی حسینی مسگر ادامه داد: در همین رابطه صدور مجوز برای حفر چاه جدید به منظور مصارف کشاورزی در مناطقی از قم همچون بخش جعفریه ممنوع شد تا از توسعه بهره برداری از منابع آبی موجود جلوگیری شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قم گفت: مشکل دیگری که در این رابطه وجود دارد، اضافه برداشت از چاه های مجاز است که این موضوع نیز به منابع آبی موجود در سفره ها آسیب جدی وارد می کند.

حاجی حسینی مسگر با اشاره به این که بیشترین میزان بهره برداری از چاه ها در بخش کشاورزی است، افزود: برخی از بهره برداران چاه های مجاز متاسفانه 2 برابر حد تعیین شده آب برداشت می کنند.

وی ادامه داد: در موضوع فرونشست زمین مهم ترین نکته این است که هر جا برداشت بی رویه از منابع آبی موجب افت سفره های زیرزمینی شود، چراغ خطر فرونشست زمین روشن می شود.

حاجی حسینی مسگر گفت: بنابراین برای مقابله با پدیده فرونشست زمین در قم و به خصوص بخش جعفریه که مشکل در آن جدی تر است، هم مردم بومی و کشاورزان منطقه و هم مسئولان باید برای مدیریت منابع آبی بخش تلاش کنند.

اجرای طرح های آبخیزداری در قم خطر فرونشست زمین را کاهش می دهد

همچنین مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم گفت: اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری با مدیریت صحیح منابع آبی موجب کاهش خطر فرونشست زمین در مناطق مختلف استان به خصوص بخش جعفریه می شود.

سید محمدتقی سجادی بیان نمود: با اجرای طرح های آبخیزداری، حجم قابل توجهی از منابع آبی موجود در اثر بارش باران و جاری شدن روان آب ها وارد سفره های زیرزمینی می شود و با تقویت بستر خاک از فرونشست آن جلوگیری می کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم افزود: با تکمیل فرایند اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری درقم، بخش زیادی از روان آب های فصلی به سمت سفره های زیرزمینی هدایت شده و علاوه بر جلوگیری از فرونشست زمین، موجب تقویت خاک و پوشش گیاهی منطقه نیز می شود.

وی ادامه داد: برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی، مهم ترین عامل فرونشست زمین است و متاسفانه همین مساله در بخش جعفریه قم به وقوع پیوسته و برای جلوگیری از ادامه این فرایند باید برداشت از سفره های زیرزمینی منطقه به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

سجادی بیان نمود: برای حفظ و تقویت بستر خاک مناطق آسیب دیده از فرونشست، باید به سرعت در فرایند برداشت از چاه های آب منطقه تجدیدنظر صورت گیرد و تغذیه مصنوعی سفره ها از طریق اجرای طرح های آبخیزداری دنبال شود.

وی ادامه داد: اتکا به منابع آبی زیرزمینی و برداشت بی رویه از سفره ها خطرات بسیار زیادی برای محیط زیست و زندگی مردم به همراه دارد که فرونشست زمین تنها یکی از آن ها است.

اختصاص حقابه راه حل کاهش فرونشست زمین در قم است

مدیرکل مدیریت بحران قم نیز در این رابطه گفت: اکنون بیشترین خطر از پدیده فرونشست در سطح استان متوجه بخش جعفریه است که اختصاص حقابه از سد الغدیر راه حلی موثر برای کاهش فرایند فرونشست زمین در این منطقه به شمار می آید.

محسن اوروجی بیان نمود: احداث سد الغدیر در بالادست رودخانه قره چای و به صفر رسیدن آورده این رودخانه، تاثیر نامناسبی بر حجم سفرهای زیرزمینی بخش جعفریه گذاشته است.

مدیرکل مدیریت بحران قم افزود: برای جبران باید حقابه زیست محیطی از سد الغدیر برای رودخانه قره چای در نظر گرفته شود تا با جاری شدن مستمر آب در بخش جعفریه، شرایط سفره های زیرزمینی منطقه بهبود یابد.

وی ادامه داد: شرایط سفره های زیرزمینی در موضوع فرونشست زمین تاثیر بسزایی دارد و هر چه منابع آبی این منطقه تقویت شود، از فرایند نامطلوب فرونشست زمین در بخش جعفریه جلوگیری خواهد شد.

اوروجی گفت: از دیگر عوامل تشدیدکننده پدیده فرونشست زمین در بخش جعفریه، برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی برای مصارف کشاورزی است که این موضوع به دلیل خشک سالی های اخیر، افزایش نیز یافته است.

وی بیان نمود: تسریع در اجرای طرح تعادل بخشی به منظور متوقف کردن اضافه برداشت از چاه های مجاز و پر کردن چاه های غیرمجاز ازجمله راه حلهایی است که در این رابطه دنبال می شود.

مدیرکل مدیریت بحران قم ادامه داد: هنوز فرایند فرونشست در بخش جعفریه به مرحله بحرانی برای زندگی ساکنان منطقه نرسیده است اما باید هرچه سریع تر برای رفع این مشکل اقدام کرد که در این زمینه همکاری مردم بومی با مسئولان در استفاده بهینه از چاه های آب، اهمیت فراوانی دارد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 شهریور 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3546

به "خطر فرونشست زمین در قم جدی تر از همیشه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر فرونشست زمین در قم جدی تر از همیشه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید