خروج صنعت آب و برق از رکود

به گزارش مجله پریها، وزیر نیرو گفت: با توجه به آمار و ارقام موجود در صنعت آب و برق باید گفت که در حال حاضر این صنعت به طور کامل از رکود خارج شده است.

خروج صنعت آب و برق از رکود

به گزارش خبرنگاران، حمید چیت چیان امروز در حاشیه همایش تجلیل از صادرکنندگان برتر تجهیزات خدمات فنی مهندسی صنعت آب و برق در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: توسعه صادرات یکی از مولفه های مهم مالی است و با توجه به این که این مساله در قالب سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز تعریف شده است برای ما اهمیت بسیاری دارد.

وی ادامه داد: براساس سیاست گذاری های اجرا شده در حال حاضر پیشرفته ترین تجهیزات آب و برق توسط شرکت های ایرانی ساخته می گردد. علاوه بر این نیز در حدود 40 کشور در جهان از خدمات فنی و مهندسی ایران در صنعت آب و برق بهره مند هستند.

وزیر نیرو با اشاره به آمارهای موجود در این عرصه، اظهار کرد: طی پنج سال اخیر 50 تا 98 درصد از صادرات خدمات فنی مهندسی در حوزه آب و برق بوده است.

چیت چیان هدف از ایجاد این همایش را تعامل بیشتر دست اندرکاران صادرات صنعت آب و برق دانست و اضافه کرد: بی شک با تعامل مسوولان در این حوزه مسائل صنعت آب و برق در زمینه صادرات رفع خواهد شد که این مساله نیز می تواند موجب ارتقاء کشور در حوزه مالی و سیاسی گردد.

وی با بیان این که صادرات خدمات فنی و مهندسی از سال 1392 تا 1395 در مجموع 4.6 میلیارد دلار بوده است، توضیح داد: در این سال ها بیش از یک میلیارد دلار تنها در بخش برق صادرات داشته ایم که بیشتر این صادرات نیز به آسیای میانه، آفریقا، ترکیه، روسیه، مالزی و اندونزی بوده است.

به گفته وزیر نیرو، طی 15 سال گذشته و قبل از این دولت حدود 150 روستا به جمع روستاهای دارای شبکه آب شرب پیوسته شد اما این در حالی است که در سال 1395 به تنهایی 2985 روستا به شبکه آبرسانی کشور متصل شده است.

چیت چیان اظهار کرد: در مجموع طی 3.5 سال اخیر 5200 روستا به جمع روستاهای دارای آب شرب پیوستند و در حال حاضر بیش از 2900 شرکت پیمانکاری در بخش آبرسانی روستایی با به کارگیری بیش از 50 هزار پرسنل مشغول به کار هستند.

وی با بیان این که علی رغم این مساله که تمام کارخانه های لوله سازی به صورت سه شیفت در حال فعالیت هستند اما نقطه بحرانی همچنان تامین لوله است، اضافه کرد: این مساله نشان می دهد صنعت آب و برق به طور کامل از رکود خارج شدند.

وزیر نیرو ادامه داد: در سال 1389 که هدفمند یارانه ها شروع شد 4000 مگاوات نیروگاه به مدار آمد و تا سال 1393، 800 تا 900 مگاوات در یک ساعت کاهش یافت که این مساله می توانست آسیب های جبران ناپذیری را به شبکه وارد کند.

چیت چیان تاکید نمود: این مساله در حالی است که در سال 1394، 1500 مگاوات، در سال 1395، 2200 مگاوات وارد مدار شد و طبق برنامه ریزی های اجرا شده سال جاری نیز بیش از 4000 مگاوات نیروگاه وارد مدار خواهد شد.

وی ادامه داد: این مساله نشان می دهد که تمام صنایع پیمانکاران و شرکت ها با تمام توان مشغول به فعالیت هستند که این موضوع گویای خروج صنعت آب و برق از رکود است.

وزیر نیرو در مورد این مساله که آیا سال جاری شاهد خاموشی در فصل تابستان خواهیم بود، اظهار کرد: امیدواریم سال جاری هیچ خاموشی در کشور به وجود نیاید اما طبق روال هر ساله از مصرف کنندگان خواستاریم که ما را برای گذر از پیک تابستان همراهی کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 اسفند 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3143

به "خروج صنعت آب و برق از رکود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خروج صنعت آب و برق از رکود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید