بروز رفتار تهاجمی و ضداجتماعی در بچه ها در معرض دود سیگار

به گزارش مجله پریها، به گزارش خبرنگاران، محققان دانشگاه مونترال و بیمارستان سنت جاستین دریافته اند، بدون در نظر دریافت اینکه آیا مادر در دوران بارداری سیگار می کشیده یا خیر و یا وجود هر گونه سابقه ضد اجتماعی در والدین، بچه هایی که در اوایل خردسالی در معرض دود سیگار دیگران هستند در آینده دچار رفتارهای تهاجمی و ضد اجتماعی می شوند.

بروز رفتار تهاجمی و ضداجتماعی در بچه ها در معرض دود سیگار

قرار دریافت در معرض دود سیگار دیگران در حقیقت بسیار خطرناک تر از آن است که فرد خود سیگار بکشد و 40 درصد بچه ها در سراسر جهان در معرض این خطر قرار دارند.

علاوه بر این قرار دریافت در معرض دود سیگار در اوایل زندگی خطر بسیار بیشتری دارد چرا که مغز کودک هنوز در حال رشد است.

این محققان داده هایی که از دو هزار و 55 کودک از زمان تولد تا سن 10 سالگی شان به دست آمده بود را آنالیز کردند. این داده ها از گزارش والدین در خصوص قرار دریافت کودک در معرض دود سیگار یا از رفتار کلاسی، معلم و خود بچه ها به دست آمده بود.

بچه هایی که حتی به طور موقت در معرض دود سیگار قرار گرفته بودند به احتمال بیشتری در خاتمه کلاس چهارم رفتار تهاجمی تری از خود نشان دادند.

اگرچه این مطالعه هیچ ارتباط علت و معمولی مستقیمی ایجاد نمی نماید اما ارتباط آماری حاکی از آن است که قرار دریافت در معرض دود سیگار می تواند رفتار انحرافی را در بچه ها در سالهای بعد پیش بینی کند.

این پژوهشگران توانستند قرار دریافت در معرض دود سیگار را به بروز رفتارهای انحرافی در سالهای بعد در زندگی کودک مرتبط نمایند.

تحقیقات پیشین به گروهی از بچه ها پرداخته بود که عمدتا از مادرشان در خصوص سیگار کشیدن در دوران بارداری پرسیده شده بود به جای آنکه از او پرسیده گردد آیا در اوایل زندگی کودک کسی در اطراف او سیگار می کشیده یا خیر.

علاوه بر این تحقیقات کمتری به رفتار های ضد اجتماعی در والدین پرداخته و مطالعات کمتری نیز تاثیرات قرار دریافت بلند مدت در معرض دود سیگار دیگران را برای کودک آنالیز نموده است.

دود سیگاری که وارد محیط می گردد بسیار سمی تر از دودی است که فرد سیگاری وارد ریه های خود می نماید. کمبود اکسیژن ناشی از دود سیگار در سیستم عصبی مرکزی در حال رشد موجب کم وزنی در زمان تولد و رشد مغزی کند در جنین می گردد.

منابع محیطی دود دخانیات مهمترین عامل منفعل و قابل پیشگیری بیماری و ناتوانی هستند.

این مطالعه حاکی است که دوره پس از زایمان زمان بسیار مهمی برای پیشگیری از بروز اختلالات عصب رفتاری است و موجب ارتقای محیط های سالم و غیر آلوده برای بچه ها می گردد.

نتایج این تحقیقات در نشریه Epidemiology and Community Health منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3298

به "بروز رفتار تهاجمی و ضداجتماعی در بچه ها در معرض دود سیگار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بروز رفتار تهاجمی و ضداجتماعی در بچه ها در معرض دود سیگار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید