برف روبی پس از 6 ماه

به گزارش مجله پریها، مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان کرمانشاه اظهار داشت که برف روبی و بازگشایی گردنه تته در محور پاوه به مریوان بعد از 6 ماه شروع شد.

برف روبی پس از 6 ماه

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، تته یکی از گردنه های کوهستانی و برف گیر ایران است که شهرستان پاوه در استان کرمانشاه را به شهرستان مریوان در استان کردستان متصل می نماید.

این گردنه هرسال در آبان ماه پس از شروع نخستین بارش های پاییزی به علت بارش برف سنگین، کولاک شدید، خطر سقوط بهمن، خطر ریزش کوه و مه شدید و عدم دید کافی برای رانندگی بسته و در اردیبهشت ماه با یاری تجهیزات راهداری بازگشایی می گردد.

طول این گردنه صعب العبور و کوهستانی 21 کیلومتر است که 17 کیلومتر آن در استان کرمانشاه و چهار کیلومتر باقی مانده در استان کردستان قرار گرفته است.

بر اساس اعلام فریبرز کرمی مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای، استان کرمانشاه در بخش حجم برف روبی در این گردنه حدود 550 هزار مترمکعب برآورد می گردد.

وی گفت: پاک سازی این گردنه از برف یکی از عملیات های سخت راهداری است، ارتفاع برف در گردنه تته بین سه تا 12 متر متغیر است.

مدیرکل راهداری و حمل نقل جاده ای استان کرمانشاه گفت: عملیات بازگشایی این گردنه از امروز(یکشنبه ششم اردیبهشت) شروعشده است، به نظر می رسد این گردنه پس از یک شبانه روز کوشش درنهایت بازگشایی گردد.

گردنه تته بر مناطقی از اقلیم کردستان عراق مشرف است و با چشم غیرمسلح شماری از شهرها و روستاهای کردستان عراق و سد دربندیخان قابل مشاهده است.

دمای هوا در گرم ترین فصول سال در این نقطه به ندرت از 20 درجه سانتی گراد تجاوز می نماید و حتی تا انتها تابستان برف در این ارتفاعات آب نمی گردد و همین امر سبب شده گردشگران بسیاری در فصول مختلف سال به این نقطه سفر نمایند.

استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای بیش از هشت هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی است.

ناوگان حمل ونقل بین شهری استان کرمانشاه 300 دستگاه اتوبوس، هزار دستگاه سواری و 700 دستگاه مینی بوس دارد که زیر نظر 75 شرکت خصوصی فعالیت می نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 تیر 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3402

به "برف روبی پس از 6 ماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برف روبی پس از 6 ماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید