انتشار نمایشنامه، طنز، داستان و کتاب سینمایی

به گزارش مجله پریها، ترجمه نمایش نامه زندگی و مرگ شاه یوحنا از ویلیام شکسپیر، طنز اجتماعی ورزشی عموجان استالین نوشته ابراهیم رها، رمان روزها و رویاها از پیغام یزدانجو و ترجمه خاطرات سرگئی ایزنشتاین با نام ناگهان مشهور شد به تازگی منتشر شده اند.

انتشار نمایشنامه، طنز، داستان و کتاب سینمایی

به گزارش خبرنگاران، نمایش نامه زندگی و مرگ شاه یوحنا از ویلیام شکسپیر با ترجمه علیرضا مهدی پور در 155 صفحه با شمارگان 500 نسخه و قیمت 19 هزار تومان در نشر چشمه عرضه شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب می خوانیم: زندگی و مرگ شاه یوحنا نخستین نمایشنامه تاریخی ویلیام شکسپیر از نظر ترتیب زمانی است و جا داشت که اول از همه ترجمه شود. در تاریخ انگلستان، شاه یوحنا بیشتر از دیگران مورد داوری های ضد و نقیض قرار گرفته است. از طرفی او را پادشاهی منفور و ستمگر و فاسد دانسته اند و از طرف دیگر، قهرمان پروتستانتیسم که با سلطه پاپ مبارزه نموده و جان خود را بر سر این راه گذاشته است.

اما شکسپیر به دور از تعصبات و تندروهای مذهبی زمان خود، در توضیح رویدادهای و شخصیت ها میانه رو است. سیمایی که او از شاه یوحنا ترسیم می نماید، قهرمان پروتستان ضد سلطه رم و منتقد فساد روحانیان نیست، بلکه شاهی ضعیف و مردد است که به خاطر مصالح سیاسی و منافع شخصی خود با نماینده پاپ سازش می نماید و سپس ترور می شود.

به باور برخی منتقدین، این نمایش نامه تمثیلی سیاسی از اوضاع معاصر شکسپیر است.

همچنین کتاب طنز اجتماعی ورزشی عموجان استالین نوشته ابراهیم رها در 158 صفحه با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 19هزار تومان در نشر یادشده به چاپ رسیده است

در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: مردی با توهم توطئه شدید و با ابزار مرگ بر فلان جا و نابود باید شود و استکبار دنیای و... تمام فوتبال دنیا، مخصوصا جام دنیای 2018، را تحلیل می نماید.

هر شوتی را که در مسابقه ای زده می شود و هر گلی را که به ثمر می رسد با این نگاه تفسیر می نماید. از بیرانوند تا آزمون و از فردوسی پور تا کی روش و حتی همه هنرپیشه هایی که در مورد این جام نظری داده اند. همه و همه، از زاویه دید ضد استکباری عمو جان استالین آنالیز می شوند. همه در همین کتاب!

دیگر کتاب چاپ شده در نشر چشمه، رمان روزها و رویاها نوشته پیغام یزدانجو است که در 201 صفحه با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 22 هزار تومان راهی بازار شده است.

در پشت جلد کتاب درباره کتاب نوشته شده است: روزها و رویاها رمانی است در ستایش سرخوشی، زیبایی، جاودانگی، سفر، و بخشایش: احساس ها و اندیشه هایی که عناوین پنج فصل این کتاب شده اند. پیغام یزدانجو، در پنجمین کتاب داستانی خود، اثری خلق می نماید که از همان آغاز آشکارا عاشقانه و سراسر حسرت بار به نظر می رسد. آرش، خواننده جوانی که سودای سفر کردن و آرزوی نویسنده شدن دارد، دل بسته بیتا می شود که او هم هنرمند و پر از سودا و آروز است. رابطه پرشور آرش و بیتا با کشف رازهای آزارنده و با ورود شخصیت های دیگر دگرگون می شود، و راه ها و انتخاب های متفاوتی پیش روی آن ها می گذارد. این همه بستری می شود تا نه فقط شرایط اجتماعی که شگفتی و پیچیدگی روابط انسانی و دنیای درون انسان ها با روایتی پرجاذبه و با تأملاتی به یادماندنی به تصویر کشیده شوند. روزها و رویاها ره آورد نویسنده ای است که تجربه ها و توان خود در آفرینش دنیای داستانی را با آمیزه ای از زبان تغزلی و نوآوری روایی به نمایش می گذارد.

ناگهان مشهور شد نوشته سرگئی ایزنشتاین با ترجمه بهزاد موسوی امین دیگر کتاب چاپ شده در این نشر است که در 426 صفحه با شمارگان 500 نسخه و قیمت 45 هزار تومان منتشر شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب عنوان شده است: همه چیز شاید از روزی در کودکی سرگئی ایزنشتاین آغاز شد، از سفری خانوادگی به پاریس که فیلمی از ژرژ ملی یس را دید. سینما و هنر از همان روز در وجود ایزنشتاین خانه کرد و سال ها بعد که در دانشگاه قید مهندسی را زد و با تئاتر و معماری آشنا شد، ترجیح داد راهش را در سینما ادامه بدهد و نتیجه ادامه دادن این راه نظریه ای در تدوین سینما شد که مسیر سینما را تغییر داد و البته فیلم هایی که بدل شدند به بخشی از آن چه هنر سینما می نامیمش. ناگهان مشهور شد کتاب خاطرات این فیلم ساز روس است، اما شباهتی با شیوه متعارف خاطرات ندارد و بیشتر به کتابی شبیه است که توضیح ایده های یک هنرمند باشد؛ آدمی که ترجیح می دهد همان گونه که چیزی می آفریند، نوشته ها را روی کاغذ بیاورد. این نوشته ها، این مقاله های خلاق، نوشته آدمی هستند که سینما بدون او بدل نمی شد به مهم ترین اختراع قرن بیستم. شناختن ایزنشتاین و سینمایش بدون خواندن این خاطرات، این مقاله ها، این ایده های نبوغ آمیز، ممکن نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 اسفند 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 1534

به "انتشار نمایشنامه، طنز، داستان و کتاب سینمایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار نمایشنامه، طنز، داستان و کتاب سینمایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید