امروز 14 آذر؛ زادروز بنیانگذار فیزیک کوانتومی

به گزارش مجله پریها، امروز زادروز ورنر کارل هایزنبرگ(Werner Karl Heisenberg) فیزیکدان آلمانی و برنده جایزه نوبل فیزیک و یکی از بنیانگذاران فیزیک کوانتومی است.

امروز 14 آذر؛ زادروز بنیانگذار فیزیک کوانتومی

به گزارش خبرنگاران، 117 سال پیش، ورنر کارل هایزنبرگ در 5 دسامبر سال 1901 در شهر وورتسبورگ آلمان دیده به دنیا گشود.

هایزنبرگ پس از خاتمه تحصیلات دبیرستان وارد دانشگاه شد و از سال 1920 تا 1923 در رشته فیزیک و ریاضی دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ و دانشگاه گوتینگن آلمان تحصیل می کرد.

آرنولد یوهانس ویلهلم زومرفلد(Arnold Johannes Wilhelm Sommerfeld) فیزیکدان آلمانی و ویلهلم کارل ورنر اتو فریتس فرانتس(Wilhelm Carl Werner Otto Fritz Franz) استادان او در رشته فیزیک دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ بودند.

در دانشگاه گوتینگن آلمان او با ماکس بُرن(Max Born) ، جیمز فرانک(James Franck) و دیوید هیلبرت(David Hilbert) به مطالعه فیزیک می پرداخت.

وی در سال 1923 موفق به دریافت مدرک دکترای خود از دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ شد. در سال 1924 دستیار ماکس بورن در گوتینگن بود و بعد در کپنهاگ با نیلز بوهر همکاری می کرد.

ورنر کارل هایزنبرگ سال 1932 به دلیل دستاوردهای علمی اش در فیزیک موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک شد.

مهم ترین کشف هایزنبرگ نامعادله مشهور عدم قطعیت است. این نامعادله می گوید که در مکانیک کوانتومی، قطعیت اندازه گیری تکانه و مکان با هم رابطه معکوس دارند. کارهای باارزش دیگر هایزنبرگ در زمینه فیزیک ذرات و فیزیک هسته ای است. هایزنبرگ همانند ماکس پلانک فیزیکدان نامی آلمانی یک نوازنده چیره دست پیانو بود و در کنسرت هایی نیز شرکت داشت.

او در سال 1937 با Elisabeth Schumacher ازدواج کرد وحاصل این ازدواج هفت فرزند بود.

جزء و کل(Encounters And Conversations) یکی از تالیفات هایزنبرگ است. این کتاب به نوعی خاطرات هایزنبرگ را بیان می نماید و به طور مثال دربردارنده چگونگی پیوستن او به دانشکده فیزیک دانشگاه مونیخ، آشنایی او با نیلز بور، رفتار هایزنبرگ در زمان رایش سوم، بحث های علمی و فلسفی با افراد مختلف و بسیاری از جوانب زندگی این دانشمند بزرگ است.

وی در طول زندگی موفق به دریافت جوایز بسیاری شده است که می توان به مدال ماتئوچی(Carlo Matteucci) ، مدال برنارد به خاطر خدمات شایسته به علم ، مدال ماکس پلانک، جایزه همکاری انجمن سلطنتی و نوبل فیزیک اشاره نمود.

این فیزیکدان سرشناس خاتمه اول فوریه سال 1976 و در سن 74 سالگی در مونیخ دیده از دنیا فروبست.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 1956

به "امروز 14 آذر؛ زادروز بنیانگذار فیزیک کوانتومی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امروز 14 آذر؛ زادروز بنیانگذار فیزیک کوانتومی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید