اعتبار ملی بلندترین برج آجری جهان کاهش یافت

به گزارش مجله پریها، گنبدکاووس- بلندترین برج آجری جهان هم اکنون اسیر بی مهری هاست و متولیان کوشش دارند با محوطه سازی اطراف برج و ساخت پرنده قابوس بخشی از کم توجهی ها نسبت به این اثر جهانی را جبران نمایند.

اعتبار ملی بلندترین برج آجری جهان کاهش یافت

خبرگزاری مهر: هفت سال پیش بود که بلندترین برج آجری دنیا و یکی از ارزشمندترین آثار معماری دوره اسلامی در گلستان در سی و ششمین اجلاس کمیته میراث دنیای یونسکو ثبت دنیای شد و حالا این اثر دنیای اسیر بی مهری هاست.

اثری که انتظار می رفت با ثبت دنیای بتواند بیش از پیش زمینه جذب گردشگران داخلی و خارجی در استان را فراهم کند هم اکنون اسیر بی مهری اهالی بومی است.

یک شهروند گنبدی به خبرنگار مهر گفت: هیچ ارتباط معناداری بین شهروندان با این اثر دنیای وجود ندارد و پس از ثبت دنیای برج قابوس اتفاق خاصی را شاهد نیستیم.

محمد بردی زاده اضافه نمود: دیوار پارک شهر (محوطه اطراف برج) ارتباط اثر دنیای را با شهر قطع نموده و این دیوار هرچند از نظر ارتفاع کوتاه است اما دیوار بلند بی توجهی به این بنا را هرروز بلندتر می نماید.

وی با اشاره به اینکه پس از گذشت چندین سال از ثبت دنیای برج قابوس هنوز ارتباط بین شهر و مردم با اثر دنیای برقرار نشده است، ادامه داد: نگاه متولیان به محوطه سازی در برج قابوس معطوف شده است و در حالی که باید نگاه ها به سمت معرفی اثر و آشتی دادن شهروندان با این اثر دنیای معطوف گردد.این شهروند گنبدی اضافه نمود: اکثر مردم این شهر نمی دانند ثبت برج قابوس به عنوان یک اثر دنیای چه نقش و تأثیری در شهر و استان دارد در این شرایط انتظار زیادی است که بخواهیم آن ها در حفاظت، معرفی و احیاء این اثر دنیای نقش داشته باشند.

پس از ثبت دنیای برج قابوس و راه اندازی پایگاه دنیای این اثر، پلن مدیریتی و برنامه های کوتاه، میان و بلندمدت و همچنین چشم اندازها و افق پیش روی این اثر دنیای تدوین شده بود. با وجود انتقادهای موجود در معطوف شدن نگاه متولیان به محوطه سازی برج قابوس و غفلت از معرفی این اثر دنیای آخرین وضعیت اجرای پلن مدیریتی برج را از مدیر پایگاه دنیای برج قابوس جویا شدیم.

کاهش اعتبار ملی برج قابوس در سالجاری

عبدالمجید نورتقانی به خبرنگار مهر اظهار کرد: سال گذشته اقتصادی (97) برج قابوس حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار ملی و به همین میزان اعتبار استانی داشت که با این اعتبار ساماندهی محوطه انجام شد و هم اکنون در مرحله اجرای فاز دوم محوطه سازی شامل روشنایی و تأسیسات الکتریکی هستم.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی محوطه برج قابوس در چهار فاز اجرا می گردد، اضافه نمود: هرچند این اثر سال گذشته اقتصادی اعتبارات ملی خوبی داشت اما پس از وقوع سیل در اوایل سال جاری، اعتبارات ملی به سمت بخش های سیلزده راهنمایی شد و بودجه ملی برج حداقل بود.

ما برای برقراری ارتباط اجتماعی با اثر کوشش نموده ایم اما ارتباط اجتماعی پروسه زمان بَری است و تاکنون با چند ارگان تفاهم نامه نوشته ایممدیر پایگاه دنیای برج قابوس ادامه داد: سال جاری اعتبار ملی تخصیص یافته به برج در حد حقوق پرسنل و حدود 200 تا 300 میلیون تومان بوده است.

نورتقانی همچنین درخصوص دیگر برنامه های پلن مدیریتی این اثر دنیای شرح داد: یکی از موضوعاتی که در پلن مدیریتی دیده شده بود تهیه طرح جامع مرمتی اثر است تا بر اساس آن کار را پیش ببریم.

وی با این شرح که منتظر تخصیص اعتبار ملی هستیم که پروژه ها را کامل کنیم و بتوانیم طرح مرمت جامع را پیش ببریم، راجع به انتقادها در خصوص برقرار نشدن ارتباط اجتماعی شهروندان با برج قابوس اعلام کرد: ما برای برقراری ارتباط اجتماعی با اثر کوشش نموده ایم اما ارتباط اجتماعی پروسه زمان بَری است و تاکنون با چند ارگان تفاهم نامه نوشته ایم.

وی توضیح داد: آموزش و پرورش یکی از ارگان های حیاتی است؛ با رویکرد میراث برای آیندگان کوشش داریم آموزش و آگاهی رسانی به شهروندان را از مقاطع خیلی پایین شروع کنیم و هم اکنون بخشی از کلاس های آموزشی در حوزه میراث توسط کارشناسان میراث فرهنگی در بازدیدهای علمی و آموزشی دانش آموزان از برج قابوس انجام می گردد.

مدیرپایگاه برج دنیای قابوس اضافه نمود: آخرین مرمت در برج قابوس در سال 1318 صورت گرفته و این مرمت احتیاج به نگهداری و تجدید بندکشی دارد که داربست ها برای انجام آن بسته شده است.

ساخت ربات پرنده قابوس

وی همچنین از کوشش برای ساخت ربات پرنده قابوس اطلاع داد و گفت: به وسیله معاونت علمی و پژوهشی رئیس جمهور پیگیر تخصیص اعتبار هستیم تا ربات پرنده قابوس ساخته گردد تا بخشی از مرمت، پایش و اسکن حرارتی و … توسط این ربات انجام گردد.

صحبت های نورتقانی گویای آن بود که اجرای محوطه سازی و پیگیری برای تخصیص اعتبار ساخت ربات پرنده قابوس از اولویت برنامه های برج قابوس است و توپ کم توجهی به برقراری ارتباط اجتماعی با این اثر دنیای که در برنامه کوتاه مدت پلن مدیریتی برج قابوس دیده شده در زمین میراث فرهنگی و پایگاه دنیای است اما یک کارشناس حوزه میراث فرهنگی معتقد است اگر برنامه ها بر اساس پلان مدیریتی پیش نرود نمی توان گفت میراث یا پایگاه دنیای به تنهایی مقصر است.

مردم باید بدانند چه اتفاقی قرار است بیفتد و تفهیم گردد که شهر گنبدکاووس ماهیت و هویت اصلی خود را باید از برج قابوس بگیردجاوید ایمانیان در مصاحبه با خبرنگار مهر اظهار کرد: برنامه ها و پلن مدیریتی برج تعریف شده و برنامه ها باید بر اساس پلن و اکشن پلن مدیریتی اجرا گردد اما اگر این اتفاق نیافتاد نمی توان گفت میراث یا برج به تنهایی مقصر است.

وی تأکید کرد: یکی از بحث های مهم پلن مدیریتی برج معرفی و شناخت مردم است؛ در این پلن مدیریتی به اقداماتی که برای معرفی، شناخت و آگاهی رسانی به مردم و نهادهای دولتی احتیاج است اشاره شده و در گام نخست احتیاج است قبل از اجرای هر طرح، برنامه و اقدامی آن را برای مردم، سازمان های مردم نهاد و نهادهای دولتی بازگو کنیم.

مدیر سابق پایگاه دنیای برج قابوس متذکر شد: مردم باید بدانند چه اتفاقی قرار است بیفتد و تفهیم گردد که شهر گنبدکاووس ماهیت و هویت اصلی خود را باید از برج قابوس بگیرد؛ اگر این نگاه وجود نداشته باشد هرگونه طرح و برنامه ای به نتیجه نمی رسد؛ در واقع باید موضوع توسعه شهر در برج قابوس اتفاق بیفتد.

وی اضافه نمود: اگر برنامه ها بر اساس پلن مدیریت پیش نرود یک دستگاه به تنهایی مقصر نیست، شاید فرمانداری، استانداری و یا مردم خوب عمل ننموده اند؛ احتیاج است صندلی تمام دستگاه های دولتی و مردم و همچنین سازمان های مردم نهاد و رسانه دیده و آنالیز گردد.

دخالت مدیران استانی در معین اولویت ها

ایمانیان ادامه داد: اولویت اجرای برنامه ها در پلن مدیریتی دیده شده؛ نمی خواهم بگویم محوطه سازی جزو اولویت ها برای برج قابوس هست یا نه؛ وقتی یک اثر دنیای می گردد خیلی برنامه ها احتیاج است اجرا شوند مثلاً در کنار محوطه سازی کار پژوهشی هم احتیاج است اما مدیران استانی نباید دخالت نمایند.

وی اضافه نمود: پایگاه های ملی و دنیای مستقل هستند اما متأسفانه در تمام کشور مدیران استانی در روند کارها و برنامه های پایگاه های ملی و دنیای دخالت می نمایند و این مداخلات تمام چشم اندازها، برنامه ها و اهدافی را که برای اثر دنیای در نظر گرفته شده بهم می ریزد.

این دکترای مرمت بناهای تاریخی تأکید کرد: برای رسیدن به اهداف و چشم اندازهایی که برای برج قابوس تعریف شده احتیاج است پایگاه دنیای برج مستقل عمل کند و بر اساس آنچه در هیئت راهبردی مصوب شده برنامه ها اجرایی گردد اما عملاً این اتفاق کمتر انجام می گردد.

بلندترین برج آجری دنیا هم اکنون درحالی اسیر بی توجهی اهالی بومی به عنوان اثر دنیای است که متولیان هم به دلیل مداخلات مدیران استانی بر اساس پلن مدیریتی مصوب حرکت نمی نمایند و از برقراری ارتباط اجتماعی این اثر با شهر گنبدکاووس غفلت نموده اند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 2 دی 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 2992

به "اعتبار ملی بلندترین برج آجری جهان کاهش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتبار ملی بلندترین برج آجری جهان کاهش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید