اشیای سفالی عصر آهن جزلاندشت به فهرست آثار ملی پیوست

به گزارش مجله پریها، اشیای سفالی مکشوفه روستای جزلاندشت طارم متعلق به عصر آهن در جلسه شورای ثبت ملی اموال منقول در فهرست آثار ملی جای گرفت.

اشیای سفالی عصر آهن جزلاندشت به فهرست آثار ملی پیوست

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، پرستو قاسمی مسئول امور موزه های این اداره کل با اعلام خبر فوق اظهار کرد: این اشیاء شامل انواع ظروف سفالی دست ساز و چرخ ساز در فرم کاسه ، لیوان ، پیاله، قوری لوله دار و زیورآلات مفرغی ، انواع مهره های سنگی -گچی -فلزی-استخوانی و انواع ابزار جنگی مانند سرپیکان در اندازه های مختلف را در بر می گیرد.

او ادامه داد: کاوش علمی تپه قبرستان تاریخی روستای جزلاندشت طارم با مجوز پژوهشکده باستان شناسی در سال 1390 انجام شد.

قاسمی اضافه نمود: این تپه در فاصله 20 کیلومتری شهر آب بر مرکز شهرستان طارم واقع شده است واز نقاط بسیار مهم در هزاره اول ق م (عصر آهن) است و به دلیل نزدیکی به استان گیلان و سایت های باستانی هم عصر این اشیاء مشترکات فراوانی از نظر سبک کار و فرم ظروف با ناحیه گیلان دارد.

مسئول امور موزه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در مورد کاوش اجرا شده در این منطقه و اشیای مکشوفه گفت: اشیای سالم بعد از پاکسازی ومرمت در حال حاضر در موزه باستان شناسی و مردان نمکی در عمارت ذوالفقاری در معرض دید بازدیدکنندگان است.

او بیان نمود: تا به حال 16 شی با ارزش در فهرست آثار منقول کشور به ثبت رسیده است، در صورت ثبت اشیای تاریخی فرهنگی در فهرست آثار ملی این آثار تحت حفاظت های قانونی واولویت های مرمتی و علمی قرار می گیرند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 4 مهر 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 2750

به "اشیای سفالی عصر آهن جزلاندشت به فهرست آثار ملی پیوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشیای سفالی عصر آهن جزلاندشت به فهرست آثار ملی پیوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید