ادامه اختلاف بین مصر و اتیوپی و توافق برای ادامه مذاکرات سد النهضه

به گزارش مجله پریها، مصر، سودان و اتیوپی با برگزاری نشست هایی با تیم کارشناسان اتحادیه آفریقا طی روزهای آینده برای بررسی سد النهضه موافقت کردند.

ادامه اختلاف بین مصر و اتیوپی و توافق برای ادامه مذاکرات سد النهضه

به نقل از روزنامه رأی الیوم، وزرای خارجه و آب مصر، اتیوپی و سودان در سرانجام نشست روز یکشنبه با نظارت اتحادیه آفریقا با ادامه مذاکرات درباره سد النهضه طی هفته جاری موافقت کردند.

درحالی که وزارت خارجه مصر تأکید دارد باید به توافق الزام آوری قبل از آغاز مرحله دوم از آبگیری سد النهضه دست یافت و این توافق باید منافع مشترک سه کشور را تأمین کند و حقوق و منافع آبی مصر را تضمین کند، اتیوپی خاطرنشان کرد که با هیچ گونه معامله ای درباره سد که حق این کشور را در استفاده از آب های رود نیل به چالش بکشد، موافقت نمی کند.

در بیانیه وزارت آب اتیوپی آمده است، با بیشتر مسائل مربوط به آبگیری اولیه و راه اندازی سالانه سد النهضه توافق شده و اختلاف اصلی بر سر قواعد آبگیری و پروژه های توسعه در آینده است. آدیس آبابا آماده است پیش نویس اتحادیه آفریقا را به عنوان سند کاری واحدی برای مذاکرات سه جانبه به کار گیرد.

به گفته خبرگزاری سودان، این سه کشور طی نشست مواضعشان را درباره امکان رسیدن به ساختاری برای ازسرگیری مذاکرات در سایه تحول مثبتی که به دنبال ارائه پیش نویس توافق توسط کارشناسان آفریقایی رخ داده، بررسی کردند.

خارطوم از این تحول استقبال کرد اما آن را کافی ندانست چراکه نقش واضح کارشناسان در تسهیل مذاکره و پیشنهاد راهکارهایی درباره مسائل آینده نامشخص است.

در سرانجام نشست توافق شد که این هفته نشست های دوجانبه میان سه کشور و تیم کارشناسان و ناظران برگزار شود.

وزیر همکاری بین المللی آفریقای جنوبی درخواست کرد که این نشست ها برای مشخص کردن اختلافات میان سه کشور باشد و نشست های سه جانبه یکشنبه ازسرگرفته شود تا مذاکرات در اواخر ژانویه به سرانجام برسد.

از سوی دیگر مصر بر لزوم رسیدن به توافقی درباره سد النهضه در نزدیک ترین زمان ممکن و قبل از آغاز مرحله دوم آبگیری سد تأکید کرد.

دولت سودان اواسط دسامبر از توافق با اتیوپی برای از سر گیری مذاکرات سد النهضه خبر داد. این مذاکرات پس از تحریم جلسات مذاکره توسط خارطوم متوقف شده بود. سودان اعلام کرده بود، در پیش دریافت روش قدیمی فایده ای ندارد و باید کارشناسان برای حل این بحران وارد عمل شوند.

طرف های درگیر مذاکرات سه جانبه درباره سد النهضه را با ریاست وزیران آب اوایل ماه میلادی گذشته به ریاست خارطوم از سر دریافتد.

اتیوپی ساخت این سد را روی رود نیل از سال 2011 آغاز کرده است اما مصر بابت تاثیر سد روی سهمش از آب نیل که بالغ بر 55.5 میلیارد متر مکعب در سال است و بیشتر آن را از رود نیل تامین می کند، نگران است.

با وجودی که بیانیه مربوط به اصول این سه کشور پیرامون آبگیری و راه اندازی سد در سال 2015 به امضا رسیده است و مذاکره تنها راه دستیابی به توافق درباره این سد عنوان شده اما این مذاکرات که واشنگتن نیز بر مرحله ای از آن نظارت داشته فعلا به توافق نهایی منجر نشده است. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 22 بهمن 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3929

به "ادامه اختلاف بین مصر و اتیوپی و توافق برای ادامه مذاکرات سد النهضه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادامه اختلاف بین مصر و اتیوپی و توافق برای ادامه مذاکرات سد النهضه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید