اتاق خواب برای یک خواب خوب چگونه باید باشد؟

به گزارش مجله پریها، خواب باکیفیت شبانه مهم ترین عنصر شروعی تازه و پویا برای روز و داشتن ساعات مفید و سازنده است. عوامل زیادی ، از استرس زندگی روزمره گرفته تا تغییرات فصلی ، می توانند بر کیفیت خواب شما تاثیر بگذارند و ممکن است باعث شوند که شما به صورت دوره ای یا برای مدت طولانی بی خوابی را تجربه کنید. در چنین حالتی باید مواردی را برای طراحی اتاق خواب در نظر بگیرید که در ادامه به آنها می پردازیم.

اتاق خواب برای یک خواب خوب چگونه باید باشد؟

عوارض بی خوابی

در حالی که بی خوابی کوتاه مدت از نظر عملکرد زندگی روزمره قابل کنترل تر است ، زمانی که تعداد شب هایی که به خوبی استراحت نمی کنید افزایش می یابد ، ممکن است با مسائل زیر روبرو شوید؛

مشکل تمرکز و حواس پرتی

خستگی

مشکل عصبانیت

حالت افسردگی

کاهش مقاومت بدن

ممکن است عوامل زیادی در زمینه بی خوابی شما وجود داشته باشد و شاید لازم باشد یک راه چاره شخصی برای مقابله با آن ایجاد کنید. با این حال ، اینکه طراحی اتاق خواب شما چه فضایی را برای خواب به شما ارائه می دهد ، یکی از مهم ترین مسائلی است که باید در نظر بگیرید. اگر با الگوی خواب خود مشکل دارید و به این فکر می کنید که جست و جوی خود را برای یافتن راه چاره با تعمیرات اساسی اتاق خواب خود آغاز نمایید ، ما راه چاره های مختلفی را برای شما داریم که هم به راحتی قابل اجرا هستند و هم تغییرات معجزه آسایی در زندگی شما ایجاد می کنند.

تختی را انتخاب کنید که برای خوابی با کیفیت مفید باشد

اگر در نظر داشته باشید که احتیاج روزانه به خواب یک فرد بالغ سالم بین 7 تا 9 ساعت متغیر استد، می توان گفت که شما به طور میانه یک سوم از عمر خود را در رختخواب می گذرانید. برای مکانی که زمان زیادی را در آن می گذرانید ، آنالیز دقیق و سرمایه گذاری روی این تخت با ایجاد مناسب ترین انتخاب برای شما مفید است.

برای یافتن گزینه ای که مناسب ترین ویژگی های فیزیولوژیکی خود را دارد ، از یک متخصص پشتیبانی بگیرید و در راستای این مشاوره به گزینه های نرم تر یا سخت تر روی بیاورید. در هر صورت ، به خاطر داشته باشید که طول عمر یک تشک به طور میانه 10 سال است و در بعضی مراحل فرسوده می شود ؛ زیرا در طول شب تکان می خورید. اگر عمر تشک شما به انتها رسیده ، فنرهای آن فرسوده شده و به چیزی تبدیل شده که وقتی روی آن دراز می کشید در آن فرو می روید ، از ایجاد تغییرات دریغ نکنید.

انتخاب بالش ، لحاف و ملحفه

بعد از کیفیت تخت خواب ، آغاز به آنالیز سایر اجزای مهم در طراحی اتاق خواب کنید. اجتناب از محصولات مصنوعی در رختخواب خود و روی آوردن به پارچه هایی با تراکم پنبه بالا قطعا به شما یاری می نماید شبی راحت داشته باشید. به این ترتیب تخت خوابی به دست می آورید که در زمستان به گرم شدن شما یاری نموده و در تابستان شما را خنک می نماید. بالش شما نباید نه خیلی سفت و نه خیلی نرم باشد. اگر زمان زیادی را پشت میز می گذرانید و از کمردرد شکایت دارید ، مدل های ارتوپدی پیشنهاد می شود. هنگام انتخاب لحاف خود باید هم شرایط فصلی و هم احتیاجهای شخصی خود را در نظر بگیرید.

دمای اتاق را بهینه نگه دارید

بخش قابل توجهی از مسائل بی خوابی ناشی از گرم بودن بیش از حد اتاق و تعریق فرد یا گرم نبودن آنقدر برای به خواب رفتن حتی زیر لحاف است. به گفته کارشناسان ، دمای ایده آل برای خواب بین 18 تا 21 درجه متغیر است. محیط خانه در این دماها می تواند فضایی خنک برای سایر فعالیت هایی که در خانه انجام می دهید ایجاد نماید. نگه داشتن اتاق خواب شما در این دماها ، به شما یاری می نماید شب را راحت سپری نمایید. آزمایش های مختلف را برای کشف دمای اتاق مناسب تان انجام دهید و با یاری دماسنج دمای اتاق خواب خود را در محدوده دلخواه تنظیم کنید.

ساده سازی طراحی اتاق خواب

وجود وسایل زیاد در اتاق خواب فضای شلوغی را ایجاد می نماید و باعث می شود که این وسایل افکار مختلفی را در فکر شما ایجاد کنند. بنابراین تا حد امکان دکوراسیون ساده ای را در اتاق خواب خود به کار بگیرید. لباس ها و سایر وسایل خود را با افزایش تا حد امکان در داخل خانه نگه دارید. بنابراین ، هم تراکم اقلام موجود در اتاق را کاهش می دهید و هم محیط خواب سالم تری خواهید داشت ؛ زیرا وسایلی را که مستعد گرد و غبار هستند حذف می کنید. یکی دیگر از ارکان مهم ساده سازی در طراحی اتاق خواب ، انتخاب رنگ است. انتخاب رنگ های تحریک کننده در رنگ های دیوار و مبلمان اتاق خواب شما اثر معکوس ایجاد می نماید.

اتاق خواب خود را به طور منظم تهویه کنید

بسیار مهم است که شب را با آرامش و شادابی سپری کنید. برای این کار ، اتاق شما باید به خوبی تهویه شود و حاوی اکسیژن کافی باشد. در حالی که هوای اتاق خواب مانند سایر اتاق های خانه عادتی است که بیشتر به فکرمان خطور می نماید و در فصل تابستان از آن غافل نمی شویم ، ممکن است با تاثیر هوای سرد این روال را از دست بدهیم. حتی در ماه های زمستان ، باز کردن پنجره برای مدت کوتاهی به تغییر هوای اتاق خواب یاری می نماید و اجازه می دهد تا اکسیژن مورد احتیاج برای یک خواب سالم وارد اتاق شود.

اتاق خواب خود را تاریک نمایید

عوامل زیادی می توانند باعث روشن شدن اتاق خواب شما در شب شوند ؛ از لامپ های خیابان گرفته تا ماشین های عبوری یا نور خانه همسایه ها. با این حال ، هورمون ملاتونین که به شما یاری می نماید سرزنده بمانید ، مقاومت بدن را افزایش داده و با تقویت ایمنی از شما در برابر بسیاری از بیماری ها محافظت می نماید ، تنها زمانی در بدن شما ترشح می شود که در یک محیط تاریک به خواب می روید. بنابراین ، اتاق خواب تاریک به شما یاری می کند صبح با قدرت بیشتری از خواب بیدار شوید و روز را با انرژی آغاز نمایید. برای جلوگیری از تابش نور از بیرون ، پرده های تیره و ضخیم را در طراحی اتاق خواب خود انتخاب کنید.

ابزارهای فناوری را از اتاق خواب خود دور نگه دارید

چرت زدن جلوی تلویزیون ممکن است یکی از آن فعالیت هایی باشد که بعد از یک روز کاری خسته کننده در هفته به شما یاری می نماید. با این حال ، تبدیل کردن به این عادت و به خواب رفتن با تماشای چیزی به علت نور سفید ساطع شده از تلویزیون و صفحه کامپیوتر ، برای کیفیت خواب شما بسیار مضر است. بنابراین ، باید تخت و اتاق خواب خود را به عنوان مکانی که فقط در آن می خوابید ، معین کنید و تماشای تلویزیون را باید قبل از خواب در محیط دیگری انجام دهید. به همین ترتیب ، دراز کشیدن در رختخواب و گذراندن وقت با تلفن ، رفتاری است که باعث می شود به علت نور سفید ساطع شده ، خوابیدن را برای شما سخت کند.

منبع: اتاق
انتشار: 9 اسفند 1401 بروزرسانی: 9 اسفند 1401 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 4792

به "اتاق خواب برای یک خواب خوب چگونه باید باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتاق خواب برای یک خواب خوب چگونه باید باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید