آنچه از میتسوبیشی اوتلندر نمی دانید

به گزارش مجله پریها، در گذشته های نه چندان دور بازار خودروهای وارداتی در ایران بیشتر در اختیار شرکت های مطرح اروپایی بود و خودروهای آسیایی سهم چندانی نداشتند. اما در سالیان اخیر خودروهای آسیایی نیز بنا به دلایل مختلف توانستند بخش قابل توجهی از این بازار 80 میلیونی را به خود اختصاص دهند که میتسوبیشی اوتلندر ژاپنی یکی از این خودروها است.

آنچه از میتسوبیشی اوتلندر نمی دانید

احتمالا هنگامی که در خصوص خودروهای وارداتی آسیایی صحبت می کنیم، بیشتر افراد به فکر خودروهای چینی یا احتمالا کره ای خواهند افتاد. اما میتسوبیشی اوتلندر شاسی بلند است که از سرزمین سامورایی ها پا به خاک ایران گذاشته است. این خودرو در ایران توسط شرکت آرین موتور پویا به بازار عرضه می شود. در این مقاله به دنبال آن هستیم تا شما را با این محصول ژاپنی بیشتر آشنا کرده و نقاط ضعف و قوت آن را بررسی کنیم.

مشخصات فنی میتسوبیشی اوتلندر

ابتدا به سراغ بررسی مشخصات فنی این خودرو می رویم. میتسوبیشی اوتلندر به لحاظ پیشرانه و قدرت موتور تقریبا پا به پای رقبای خود پیش رفته است. در خصوص مشخصات فنی آن باید گفت که این شاسی بلند از یک موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه بهره می برد که حجم موتور آن چیزی در حدود 2400 سی سی است. این مشخصات نشان می دهد که قدرت موتور آن از بسیاری از رقبای آسیایی خود بهتر است. میتسوبیشی اوتلندر دارای 166 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و حدبیشتر گشتاور 219 نیوتن متر در 4200 دور در دقیقه است.

از دیگر ویژگی های آن می توان به حدبیشتر سرعت 190 کیلومتر در هر ساعت، وزن 1451 کیلوگرم و در نهایت شتاب صفر تا صد 10 ثانیه اشاره کرد. این خودرو همچنین از یک جعبه دنده CVT با قابلیت تعویض 6 دنده به صورت دستی بهره می برد و مصرف سوخت ترکیبی آن چیزی در حدود 7.5 لیتر در هر 100 کیلومتر است. مجموع این مشخصات نشان می دهد که این شاسی بلند ژاپنی به لحاظ فنی نمره قابل قبولی خواهد گرفت. هر چند که باید قیمت آن را نیز در نظر گرفت. ضمن آنکه نباید برخی نقدها کارشناسان از قبیل کند بودن جعبه دنده و پایین بودن شتاب اولیه را نادیده گرفت.

طراحی ظاهری و داخل کابین میتسوبیشی اوتلندر

قبل از هر چیزی باید گفت که خودرو مورد بحث در چندین مدل مختلف عرضه شده که در مدل های جدیدتر طراحان تلاش کرده اند تا به زیبایی ظاهر خودرو اضافه کنند. به نحوی که به اعتقاد بیشتر کارشناسان طراحی ظاهری مدل های جدیدتر دارای تفاوت محسوس با مدل قدیمی تر این خودرو است.

با این حال، این محصول ژاپنی را می توان در کل یک خودرو اسپرت و جوان پسند دانست که در قسمت های مختلف بدنه آن طراحان تلاش کرده اند تا با استفاده از ترفندهای مختلف، حالتی هیجانی و اسپرت به خودرو بدهند. یکی از این ترفندها استفاده از خطوط برجسته در بخش های مختلف بدنه بوده که خصوصا در نمای جانبی جذابیت خاصی به آن بخشیده است.

طراحی چراغ های عقب و جلو نیز از همین ترفند بهره برده است. طول، عرض و ارتفاع خودرو نیز به نحوی است که بیننده با مشاهده آن کاملا حس داشتن یک خودرو شاسی بلند را خواهد داشت. هر چند که به اعتقاد کارشناسان مدل های قدیمی تر این خودرو ظاهری به مراتب ساده تر در مقابل رقبای اروپایی خود دارند.

اما به لحاظ طراحی داخلی و فضای داخل کابین باید گفت که سازندگان این خودرو تلاش کرده اند تا زیبایی و راحتی را در طراحی فضای داخل کابین در نظر بگیرند. اما در مقابل برخی رقبای اروپایی چندان چنگی به دل نخواهد زد. یکی از ایرادات طراحی داخل کابین، ساده بودن آن نسبت به سایر خودروهای هم رده است. با توجه به قیمت بالای این خودرو انتظار می رفت که سازندگان بیشتر در این خصوص دقت کنند.

ضمن آنکه قسمت عقب خودرو معمولا برای افراد قدبلند ممکن است حس ناخوشایندی داشته باشد. خصوصا هنگامی که خودرو در مسیرهای ناهموار حرکت کند. با این حال، امکانات داخل کابین تقریبا راضی کننده به نظر می رسد. متریال مورد استفاده در ساخت قطعات داخل کابین نیز از یک کیفیت منطقی برخوردار بوده که با توجه به قیمت آن، باید همین انتظار را نیز از آن داشت. یکی از مزایای طراحی داخل کابین نحوه چینش کلیدها و سایر ابزارهایی است که معمولا راننده یا سرنشینان با آن سروکار دارند. البته گویا طراحان در طراحی برخی قسمت ها مانند داشبورد، چندان سلیقه به خرج نداده اند.

ایمنی و امکانات

از این لحاظ باید گفت که میتسوبیشی اوتلندر نمره کاملا خوبی خواهد گرفت. برخی از موسسات و بنیادهای جهانی از قبیل NCAP و IIHS نمره بسیار خوبی به ایمنی آن داده اند. این خودرو مجهز به ترمز عقب دیسکی و جلو دیسکی خنک شونده و برخورداری از سیستم ترمز ضد قفل ABS است. ترمز کمکی، ترمز اضطراری کمکی و ترمز کمکی در سطوح شیبدار از جمله امکانات دیگز آن به لحاظ سیستم ترمز است.

به لحاظ کیسه هوا نیز سازندگان میتسوبیشی اوتلندر چیزی کم نگذاشته اند. به نحوی که دارای 7 ایربگ مختلف در قسمت های مختلف خودرو است. همچنین بدنه خودرو از استحکام کافی به هنگام برخورد با اجسام سخت برخوردار است. مجموعه این عوامل دست به دست هم داده اند تا این محصول ژاپنی نمره رضایت بخشی از این لحاظ بگیرد.

تجربه رانندگی و بازار قطعات

طبیعی است که رانندگی با خودرویی همانند میتسوبیشی اوتلندر حس خوشایندی داشته باشد و معمولا بیشتر رانندگان نیز از این بابت رضایت دارند. چرا که هم مصرف سوخت کمی داشته، هم از ایمنی مناسب برخوردار بوده و هم اینکه سرنشینان در مسافرت های طولانی اذیت نخواهند شد. با این حال، در قیاس با برخی از خودرهای هم رده خود سرعت به مراتب کمتری دارد که می توان آن را یکی از نقاظ ضعفش در نظر گرفت. در یک کلام می توان گفت که رانندگی با میتسوبیشی اوتلندر نه عالی بلکه در سطح متوسط و قابل قبولی خواهد بود.

اما یکی از مشکلاتی که معمولا دارندگان این خودرو با آن روبرو می شوند، بحث تامین و خرید قطعات در بازار است. طبیعی است که در ایران برخی از دارندگان خودروهای شاسی بلند با مساله کمبود قطعات و گرانی آنها روبرو شوند که خودرو مذکور نیز از این قاعده مستثنی نیست. هر چند که شرکت آرین موتور پویا کنندگی فروش آن را بر عهده دارد، اما در برخی موارد رانندگان این خودرو در خصوص خدمات پس از فروش آن گله دارند.

منبع: همگردی
انتشار: 30 شهریور 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3581

به "آنچه از میتسوبیشی اوتلندر نمی دانید" امتیاز دهید

1 کاربر به "آنچه از میتسوبیشی اوتلندر نمی دانید" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه از میتسوبیشی اوتلندر نمی دانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید