شروع تحرک صادرات و واردات ایران در نیمه دوم اردیبهشت؛ معرفی 5 شریک اصلی تجاری کشور

به گزارش مجله پریها، خبرنگاران: تجارت خارجی ایران در ماه اردیبهشت نسبت به فروردین سال گذشته رشد داشته است. این آمار نشان می دهد ارزش صادرات در ماه دوم نسبت به فروردین سال جاری 60 درصد افزایش یافته است.

شروع تحرک صادرات و واردات ایران در نیمه دوم اردیبهشت؛ معرفی 5 شریک اصلی تجاری کشور

به گزارش خبرنگاران همچنین واردات کشور نیز در همین بازه زمانی رشد ارزشی 61 درصدی را تجربه نموده است. جدیدترین آمار منتشرشده از سوی گمرک بیانگر خروج تجارت از سایه کرونا است؛ چراکه در ماه نخست سال جاری، صادرات و واردات افت قابل توجهی داشت که دلیل عمده آن شیوع ویروس کرونا و اختلال در فرایند صادرات و واردات به واسطه محدودیت های مرزی بود. البته تراز تجاری ایران چه در دو ماه سال جاری و چه در ماه دوم، منفی بوده است.

سخنگوی گمرک ایران روز گذشته گزارش تجارت خارجی ایران را در دو ماه منتهی به اردیبهشت اظهار داشت. بر اساس این آمار وزن کالاهایی که در این دو ماه به کشور وارد و از کشور خارج شده اند، 21 میلیون تن بوده و ارزش آنها معادل 9 میلیارد و 341 میلیون دلار بوده است. از این میزان، صادرات ایران 14 میلیون و 500 هزار تن بوده که ارزشی معادل 4 میلیارد و 300 میلیون دلار داشته است. در عین حال واردات کالا نیز در دو ماه منتهی به اردیبهشت سال جاری وزنی معادل 6 میلیون و 500 هزار تن و ارزشی معادل 5 میلیارد و 41 میلیون دلار داشته است. بنابراین تراز تجاری ایران تا انتها ماه دوم سال منفی 741 میلیون دلار و به نفع واردات است. ارزیابی ها نشان می دهد که در دوماه منتهی به اردیبهشت سال گذشته 30 میلیون و 273 هزار تن کالا به ارزش 8 میلیارد و 412 میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شده بود. بنابراین ارزش صادرات دو ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 49 درصد افت داشته است. همچنین وزن کالاهای صادر شده نیز با افت 52 درصدی روبه رو شده است. علاوه بر این واردکنندگان در دو ماه منتهی به اردیبهشت سال گذشته 6 میلیون و 763 هزار تن کالا به ارزش 5 میلیارد و 654 میلیون دلار از بازارهای خارجی به ایران وارد نموده اند. این ارقام حاکی از آن است که واردات در دو ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی افت 4 درصدی و از لحاظ ارزشی کاهش 11 درصدی داشته است.

مقاصد و مبادی تجاری ایران

پنج کشور عمده مقصد صادراتی کشور در دو ماه نخست سال به ترتیب چین با یک میلیارد و 190 میلیون دلار و سهم بیش از 27 درصد، عراق با یک میلیارد و 107 میلیون دلار و سهم بیش از 25 درصد، امارات با 682 میلیون دلار و سهم بیش از 15 درصد، افغانستان با 341 میلیون دلار با حدود هشت درصد و ترکیه با 144 میلیون دلار با سهم بیش از سه درصدی قرار دارند. این آمار نشان می دهد ترکیه پس از گذشت چندماه که در رتبه های سوم و چهارم قرار گرفته بود، به رتبه پنجم مقاصد صادراتی سقوط نموده است. پنج کشور نخست واردات کالا نیز در این مدت به ترتیب چین با یک میلیارد و 234 میلیون دلار، امارات با یک میلیارد و 78 میلیون دلار، ترکیه با 535 میلیون دلار، روسیه با 356 میلیون دلار و هند با 335 میلیون دلار قرار دارند. این فرایند نیز نشان می دهد آلمان از لیست 5 کشور طرف معامله ایران کنار رفته و خرید کالا از روسیه با افزایش قابل توجهی روبه رو بوده است، به گونه ای که این کشور به چهارمین کشور طرف معامله ایران تبدیل شده است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 13 مرداد 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3480

به "شروع تحرک صادرات و واردات ایران در نیمه دوم اردیبهشت؛ معرفی 5 شریک اصلی تجاری کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع تحرک صادرات و واردات ایران در نیمه دوم اردیبهشت؛ معرفی 5 شریک اصلی تجاری کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید