هدفون روی گوش (On Ear) یا دور گوش (Over Ear)؟

به گزارش مجله پریها، نکاتی در مورد هدفون ها وجود دارد که بهتر است قبل از خرید به آنها توجه نمایید، مثلا هدفون های دور گوش (Over Ear) و روی گوش (On Ear) هر یک ویژگیهای متفاوتی دارند. برای اینکه بتوانیم تفاوتهای آنها را بهتر بشناسیم با دو کارشناس مصاحبه نمودیم، Axel Grell از سنهایزر و Philip Schuster از AKG که در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

هدفون روی گوش (On Ear) یا دور گوش (Over Ear)؟

پد هدفون های روگوشی (On Ear)، روی گوش خارجی قرار می گیرند، و مدل‌های دور گوشی (Over Ear)، پد بزرگتری دارند که گوش‌ها را احاطه می‌کنند. Grell می‌گوید هدفون های دور گوشی تصویر بزرگتر و طبیعی‌تری از صدا را به نسبت هدفون های رو گوشی می‌دهند. به این دلیل که هدفون های دور گوشی ایرکاپهای بزرگتری دارند که باعث می‌شوند درایورها در جایی دورتر از گوش قرار گیرند، بنابراین صدای بیشتری از چین‌خوردگی‌های گوش خارجی منعکس می‌گردد، و این روش مشابهی است با زمانی که صدا را از اسپیکر می‌شنویم. هدفون های روگوشی صدا را مستقیماً به روی کانال گوش متمرکز می‌نمایند. بنابراین گوش دادن به صدای استریو کمتر طبیعی به نظر می‌رسد. هدفون های دور گوشی صدای بزرگتر و گسترده تری نسبت به رو گوشی‌ها دارند.

زمانی که به قدرت بیس (Bass) می‌رسیم، Grell و Schuster مزیت و برتری مشخص و روشنی در هر کدام از مدل ها نمی‌بینند. بیس به جزییات هر طراحی بستگی دارد و اینکه ایرپدهای هدفون ها به طور موثری بسته قرار می‌گیرند. اگر شما از عینک استفاده می‌کنید، دسته های عینک از دو طرف به طور منفی، بسته قرار گرفتن هدفون روی گوش را تحت تاثیر قرار می‌دهند و این باعث می شود که به کیفیت صدای بیس آسیب برساند. اما در مورد هدفون های رو گوشی، عینک مشکلات کمتری بوجود می‌آورد. Schuster همچنین یاد آور شد که فرم سر و گوش‌های افراد مختلف کاملاً متفاوت است، پس توانایی این که هدفون کاملاً به حالت بسته به گوش چسبیده باشد، در انسانهای مختلف متغیر است.

اغلب هدفون های روگوشی برای کاربران در حال حرکت در نظر گرفته شده است، بنابراین طراحان سعی در ساختن هدفون های کوچکتری دارند و این گاهی مستلزم استفاده از درایورهای کوچکتری می‌باشد. این مسأله باعث می‌شود که میزان بیسی که هدفون می‌تواند تولید کند، محدودتر شود. پس سایز هدفون اهمیت داشته و همچنین برای اغلب خریداران، اولویت سایز کوچکتر از راحتی و صدای با کیفیت پیشی می‌گیرد.

هدفون های دور گوشی برای استفاده طولانی مدت راحتتر هستند، چرا که به جای فشار آوردن مستقیم ایرپدها روی گوش خارجی، این هدفون ها گوش خارجی را احاطه می‌کنند. محکم بستن هدفون های روگوشی فشاری که روی گوش می‌آورد را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که گوش داغتر شده و به نسبت هدفون های دورگوشی بیشتر عرق کند. البته قطعاً جزییات طراحی هر هدفونی کارآیی هایی دارد.

بزرگترین اشکال دورگوشی‌ها سایز آنهاست که از هدفون های روگوشی بزرگتر است. بعضی از کاربران ترجیح می‌دهند که صدایی را داشته باشند که سریعتر و بیشتر در دسترس باشد. Schuster برای راحتی در استفاده و کیفیت صدا، هدفون های دورگوشی را پیشنهاد می‌کند و این در حالی است که این هدفون ها به نسبت روگوشی‌ها کمتر خاصیت پرتابل و قابل حمل بودن را دارند.

اکثر هدفون های روگوشی، طراحی پشت بسته دارند، در حالی که دورگوشی ها می توانند در هر دو نوع پشت باز یا پشت بسته باشند.

انتشار: 24 اردیبهشت 1396 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 64

به "هدفون روی گوش (On Ear) یا دور گوش (Over Ear)؟" امتیاز دهید

26 کاربر به "هدفون روی گوش (On Ear) یا دور گوش (Over Ear)؟" امتیاز داده اند | 4.7 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدفون روی گوش (On Ear) یا دور گوش (Over Ear)؟"

2 دیدگاه

امید28 آبان 1397

ممنون از مطلب مفیدتون. خیلی بدردم خورد

پاسخ به امید

علی16 مهر 1397

عالی
ممنونم

پاسخ به علی
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید