راه چاره رهایی برای برطرف کندی ویندوز کامپیوتر

به گزارش مجله پریها، اگر حس می کنید که سرعت ویندوز 11 شما نسبت به گذشته مقداری کند شده، از راه چاره هایی که در این پست برای تان ارائه نموده ایم یاری بگیرید.

راه چاره رهایی برای برطرف کندی ویندوز کامپیوتر

مایکروسافت ویژگی های جالبی برای ویندوز 11 یعنی آخرین نسخه اصلی سیستم عامل خود ارائه نموده است. این نسخه از سیستم عامل علاوه بر اینکه ظاهری مجذوب نماینده و نو به کامپیوتر شما می دهد، بلکه شامل ابزارهای جستجو و منوی استارت نو، ویجت های ارتقا یافته و محافظت پیشرفته در برابر فیشینگ و بسیاری موارد دیگر است، اما مانند سایر نسخه های اصلی، ویندوز 11 نیز از مسائل عملکردی بی بهره نیست.

خوشبختانه، مایکروسافت از آن موقع تا به امروز این باگ ها را برطرف نموده است. اما باز با این حال، جای تعجب نیست که اگر کامپیوتر شما به مرور زمان کند گردد، زیرا با استفاده مداوم احتمال چنین چیزی وجود دارد. خوشبختانه، با استفاده از یک سری راهکار ها به راحتی می توانید به کامپیوتر خود سرعت ببخشید.

تمامی روش هایی که در این پست آورده ایم، رایگان هستند و احتیاجی به نصب برنامه های شخص ثالث ندارند. در اینجا برای شما شرح خواهیم داد که چگونه با چند کلیک ساده می توانید سرعت ویندوز 11 را افزایش دهید.

1- لغو نصب برنامه های غیرضروری

احتمالا شما هم مانند بیشتر افراد تعدادی برنامه منسوخ شده در کامپیوتر خود دارید که دیگر از آن ها استفاده نمی کنید یا برنامه هایی در رایانه شما وجود دارند که به صورت ناآگاهانه در کامپیوتر شما نصب شده اند و هیچ ارزشی ندارند.

با لغو نصب این برنامه ها از دستگاه، رایانه خود را پاکسازی کنید. شما به 3 طریق می توانید این کار را انجام دهید: به وسیله کنترل پنل، به وسیله منوی Start یا به وسیله تنظیمات. برای حذف برنامه های غیرضروری به وسیله کنترل پنل باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. شما می توانید برنامه Control Panel را با کلیک روی آیکون ذره بین و تایپ کردن کلمه Control Panel در نوار جستجو و در نهایت فشردن کلید Enter راه اندازی کنید.
  2. روی گزینه Programs و بعد گزینه Programs and Features کلیک کنید.
  3. روی برنامه مورد نظرتان کلیک نموده و بعد گزینه Uninstall را انتخاب کنید. بسته به آن اپلیکیشن، ممکن است لازم باشد دستورالعمل های روی صفحه را دنبال کنید تا به طور کامل آن برنامه لغو نصب گردد.

برای حذف این برنامه ها به وسیله منوی استارت باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. در کیبورد خود کلید ویندوز را فشار دهید تا منوی Start باز گردد.
  2. در گوشه سمت راست بالای صفحه روی گزینه All Apps کلیک کنید.
  3. روی برنامه ای که می خواهید حذف گردد، راست کلیک نموده و از منوی کشویی Uninstall را انتخاب کنید.

برای لغو نصب نرم افزار به وسیله تنظیمات، از مراحل زیر پیروی کنید:

  1. با کلیک روی آیکون ذره بین تنظیمات را باز نموده و کلمه Settings را تایپ و کلید Enter را فشار دهید.
  2. روی گزینه Apps و بعد گزینه Apps & Features کلیک کنید.
  3. در زیر گزینه App List در پی گزینه ای برای Uninstall کردن برنامه باشید.
  4. در سمت راست برنامه روی آیکون More که یه صورت سه نقطه عمودی نشان داده شده کلیک نموده و Uninstall را انتخاب کنید.

2- آزاد کردن فضای ذخیره سازی

یکی از دیگر روش های افزایش سرعت ویندوز 11 آزاد کردن فضای مورد احتیاج در درایو ذخیره سازی است. اگر درایو شما تقریبا پر است، حتما این کار را انجام دهید، زیرا پر بودن فضای ذخیره سازی می تواند باعث کند شدن سرعت کامپیوتر شما گردد. طبق گفته مایکروسافت 3 راه برای خالی کردن فضای ذخیره سازی کامپیوتر وجود دارد: استفاده از Storage Sense، حذف فایل ها به صورت دستی یا انتقال آن ها به یک هارد اکسترنال.

Storage Sense یک دستیار است که با وان درایو جفت می گردد تا فایل های بلااستفاده را از درایو C شما حذف کند و آن ها را به صورت آنلاین تنظیم کند. این ویژگی بعلاوه به طور اتوماتیک برنامه های موقت و فایل های سیستم را حذف می نماید. برای فعال کردن Storage Sense باید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. تنظیمات را باز نموده و به ترتیب وارد System > Storage شوید.
  2. در زیر Storage management گزینه Storage Sense را فعال کنید.

بعلاوه می توانید فایل های خود را به صورت دستی حذف کنید تا بتوانید کنترل بهتری بر آنچه باقی می ماند و آنچه که باید حذف گردد داشته باشید. برای انجام این کار باید:

  1. در بخش تنظیمات به ترتیب وارد System > Storage شوید.
  2. در زیر Storage management روی گزینه Cleanup recommendations شوید.
  3. اگر در زیر Temporary files آنچه می خواهید حذف کنید را نمی بینید، گزینه See advanced options را انتخاب کنید.
  4. فایل هایی که می خواهید حذف شوند را آنالیز کنید. سپس روی Remove files کلیک کنید.

برای انتقال فایل ها به هارد اکسترنال، به راحتی هارد را به کامپیوتر خود وصل نموده و بعد انتخاب کنید که کدام فایل ها را می خواهید حذف کنید.

3- بهینه سازی درایو ذخیره سازی

بهینه سازی (یکپارچه سازی) درایو ذخیره سازی، دسترسی به فایل های سیستم را آسان تر می نماید، در نتیجه سرعت عملکرد کامپیوتر شما افزایش پیدا می نماید و استفاده از آن روان تر می گردد.

گرچه ممکن است این فرآیند کمی پیچیده بنظر برسد، اما از آنجایی که ویندوز 11 با یک بهینه ساز درایو پیشفرض عرضه می گردد، این کار با چند کلیک انجام می گردد. برای اجرای این برنامه، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. با استفاده از نوار جستجو، ابزار Defragment and Optimize Drives را اجرا کنید.
  2. روی آن درایوی که می خواهید بهینه سازی گردد کلیک کنید.
  3. سپس روی گزینه Optimize کلیک کنید.
  4. صبر کنید تا فرآیند تکمیل گردد.

به طور پیشفرض این بهینه ساز تنظیم شده تا به طور منظم (معمولا هر هفته) اجرا گردد. شما می توانید فرکانس آن را به وسیله همان برنامه تغییر دهید و آن را به صورت روزانه یا ماهانه تنظیم کنید. بعلاوه گزینه ای برای انتخاب بهینه سازی اتوماتیک درایوها نیز وجود دارد.

با این حال، اگر احساس کردید که سرعت ویندوز 11 شما کمی نماید شده است، می توانید بهینه ساز درایو را هر زمان که خواستید به صورت دستی اجرا کنید و ببینید که آیا یاریی به افزایش سرعت کامپیوتر شما می نماید یا خیر.

4- غیبرطرفال کردن آغاز اتوماتیک برنامه ها برای بالا بردن سرعت ویندوز 11

اگر توجه نموده باشید می بینید هر بار که کامپیوتر خود را روشن می کنید، ویندوز 11 بلافاصله به طور اتوماتیک بعضی از برنامه هایی که معمولا به آن ها احتیاجی هم ندارید را اجرا می نمایند. این برنامه ها به عنوان نرم افزارهای راه اندازی شناخته می شوند و معمولا شامل چیزهایی مثل Microsoft Teams، Edge و لانچرهای گیم و نرم افزار آنتی ویروس هستند.

با وجود آنکه بعضی از این برنامه ها برای سیستم مفیدند (مانند نرم افزارهای آنتی ویروس)، اما اجرای برنامه های غیرضروری در هنگام راه اندازی سیستم می تواند در عملکرد کامپیوتر شما تاثیر زیادی داشته باشد.

خوشبختانه، شما می توانید به راحتی این برنامه ها را مستقیما به وسیله تنظیمات غیبرطرفال کنید. برای انجام این کار، از راهنمای زیر یاری بگیرید:

  1. تنظیمات را باز کنید.
  2. به ترتیب وارد Apps> Startup شوید.
  3. هر برنامه ای که می خواهید هنگام راه اندازی سیستم اجرا نگردد را غیبرطرفال کنید.

برنامه هایی که برچسب High impact و Medium impact دارند را غیبرطرفال کنید. زیرا بارگیری این برنامه ها بیشتر طول می کشد و این از بوت شدن یا راه اندازی سریع کامپیوتر شما جلوگیری می نماید. شاید برنامه های low-impact و no-impact بر زمان بوت شدن سیستم تاثیر نگذارند، اما غیبرطرفال کردن آن ها ارزش آزاد کردن مقداری از فضای ذخیره سازی را دارد.

5- غیبرطرفال کردن برنامه های پس زمینه

برنامه های autostart برنامه هایی هستند که ویندوز در پس زمینه شما اجرا می نماید و حضورشان همواره ضروری نیست. آن ها فقط به طور بالقوه باعث کند شدن عملکرد سیستم شما می شوند. به همین علت بهتر است که از اجرای آن ها در پس زمینه جلوگیری کنید. متاسفانه انجام این کار در ویندوز 11 کمی حوصله سر بر است.

برخلاف برنامه های استارت آپ، در حال حاضر هیچ مکان مشخصی برای غیبرطرفال کردن اجرای این برنامه ها در پس زمینه وجود ندارد. در عوض باید یکی یکی آن ها را پیدا نموده و غیبرطرفال کنید. در اینجا نحوه انجام این کار را برای شما آورده ایم:

  1. وارد تنظیمات سیستم شوید.
  2. سپس از بخش تنظیمات به ترتیب وارد Apps> Apps & features شوید.
  3. در بخش App list برنامه های که می خواهید غیبرطرفال کنید را بیابید.
  4. روی سه نقطه سمت راست برنامه کلیک کنید.
  5. گزینه Advanced options را انتخاب کنید.
  6. در بخش Background apps permissions روی منوی کشویی کلیک نموده و Never را انتخاب کنید.

با این حال، برنامه هایی هم وجود دارند که نمی توانید آن ها را غیبرطرفال کنید، مثل ابزارهای ارتباطی (Microsoft Teams). زیرا این برنامه های به طور دائم در پس زمینه کامپیوترتان در حال انجام هستند تا نوتیفیکیشن ها را به موقع برای شما ارسال نمایند.

6- غیبرطرفال کردن جلوه های بصری برای افزایش سرعت ویندوز 11

جلوه های بصری متحرک به ویندوز 11 مجذوب نمایندهیت بیشتری می دهند و شما به عنوان یک کاربر هنگام استفاده از کامپیوترتان لذت می برید. اما همانطور که حدس می زنید، این افکت ها همواره ام برای رایانه شما مفید نیستند. مایکروسافت به کاربران پیشنهاد می دهد تا این جلوه های بصری را مطابق احتیاجشان تنظیم نمایند. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. در منوی استارت، عبارت View advanced system settings را جستجو کنید و کلید Enter را فشار دهید.
  2. وارد تب Advanced شوید.
  3. در بخش Performance روی Settings کلیک کنید.
  4. گزینه Adjust for best performance را انتخاب کنید. از این طریق می توانید تمام جلوه های بصری را غیبرطرفال کنید.
  5. اگر همچنان می خواهید از بعضی از جلوه های بصری بهره ببرید، به جای آن گزینه Custom را انتخاب نموده و مواردی که می خواهید نگه دارید را علامت بزنید.
  6. پس از آنکه انتخاب کردید، روی Apply کلیک کنید و بعد دکمه OK را بزنید.

بعلاوه می توانید بعضی از جلوه های بصری اولیه را به وسیله تنظیمات غیبرطرفال کنید. برای انجام این کار، به سادگی وارد Accessibility > Visual effects شوید و بعد هر افکتی که می خواهید غیبرطرفال گردد را خاموش کنید. با این روش می توانید جلوه های بصری متحرک و نوار اسکرول را هم غیبرطرفال کنید.

اگر تمام این اقدامات را انجام دادید و احساس کردید که رایانه شما همچنان مثل همواره کند است، ترفندهای دیگری وجود دارد که می توانید برای افزایش سرعت ویندوز 11 امتحان کنید. برای مثال کارهایی مثل به روزرسانی نرم افزار، خاموش کردن نوتیفیکیشن ها و استفاده از حذف نماینده های برنامه های پیش فرض (البته به خاطر داشته باشید که نرم افزارهای بعدی که نصب می کنید ممکن است کیفیتی متفاوت داشته باشند و در بعضی موارد مسائل را بدتر نمایند).

آخرین راهکاری که برای برطرف این مسئله وجود دارد، ارتقای سخت افزار است، زیرا ممکن است دستگاه شما قدیمی شده و حالا زمان آن رسیده باشد که به فکر ارتقا و داشتن یک دستگاه پیشرفته و نو باشید.

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 7 شهریور 1401 بروزرسانی: 7 شهریور 1401 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 4698

به "راه چاره رهایی برای برطرف کندی ویندوز کامپیوتر" امتیاز دهید

2 کاربر به "راه چاره رهایی برای برطرف کندی ویندوز کامپیوتر" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه چاره رهایی برای برطرف کندی ویندوز کامپیوتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید