پیغام وزارت خارجه درباره سالروز درگذشت سیدجمال الدین اسد آبادی

به گزارش مجله پریها، نهضت بازگشت به خویشتن و اتحاد امت اسلامی که سید جمال در جوامع اسلامی استبدادزده آن روز پایه گذاری کرد، در دوره حیات وی و سال ها و دهه ها پس از آن الهام بخش و محرک بسیاری از جنبش ها و خیزش های هویت طلب و آزادیخواه در دنیا اسلام شد.

پیغام وزارت خارجه درباره سالروز درگذشت سیدجمال الدین اسد آبادی

به گزارش خبرنگاران، بهرام قاسمی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه به مناسبت سالروز درگذشت سید جمال الدین اسد آبادی گفت: سید جمال الدین اسدآبادی از پرآوازه ترین و نخستین مصلحان مسلمان دنیا معاصر است که در دوران سیاه استبداد و تحجر، سراسر حیات ثمر بخش خویش را در کوشش جهت اتحاد دنیا اسلام و تربیت مبارزان آزادیخواه مسلمان برای اتحاد اسلامی و بازگشت تمدن اسلامی به دوره طلایی و شکوه و عظمت گذشته اش سپری کرد.

قاسمی اضافه نمود: نهضت بازگشت به خویشتن و اتحاد امت اسلامی که سید جمال در جوامع اسلامی استبدادزده آن روز پایه گذاری کرد، در دوره حیات وی و سالها و دهه ها پس از آن الهامبخش و محرک بسیاری از جنبش ها و خیزش های هویت طلب و آزادیخواه در دنیا اسلام شد. سید جمال برای شناخت علل اصلی عقب ماندگی کشورهای اسلامی و پیدا کردن نسخه های عملی سفرهای طولانی به اطراف و اکناف دنیا بویژه کشورهای اسلامی داشت و برای روشنگری و تشکیل جنبش های بیداری، به انتشار روزنامه عروه الوثقی و توزیع آن در 10 کشور اسلامی آن روز مبادرت کرد. دامنه تاثیرگذاری این روزنامه که با همکاری محمد عبده در پاریش منتشر شد، آنچنان گسترده بود که پس از انتشار 18 شماره به محاق توقیف رفت.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در مورد تاثیر آرا و اندیشه های سیدجمال الدین اسدآبادی در دنیا امروز نیز گفت: آرمان اتحاد اسلامی او، هنوز هم از بنیادی ترین نیازهای امروز مسلمانان است، اما چراغی که او برافروخت هنوز فروزان است. در سالروز درگذشت سید جمال الدین اسدآبادی یاد و نام این اندیشمند و مبارز مسلمان را گرامی می داریم.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 3 تیر 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 2337

به "پیغام وزارت خارجه درباره سالروز درگذشت سیدجمال الدین اسد آبادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیغام وزارت خارجه درباره سالروز درگذشت سیدجمال الدین اسد آبادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید