پل لیشاوندان یکی از پل های تاریخی استان گیلان به شمار می رود

به گزارش مجله پریها، سیری در ایران/ براساس آخرین اخبار بدست آمده، پل لیشاوندان یکی از پل های تاریخی استان گیلان به شمار می رود.

پل لیشاوندان یکی از پل های تاریخی استان گیلان به شمار می رود

پل لیشاوندان رشت بر روی رودخانه خوبک، در میانه جمعه بازار رشت و مجاور روستای لیشاوندان واقع شده است. این پل از آثار دوره قاجار محسوب می شود. مرغانه پل یا پل لیشاوندان در مکانی قرار گرفته که رودخانه در کم عرض ترین بستر خود جریان دارد. این پل به طول حدود 30 و عرض 6 متر دارای یک دهانه طاقدار اصلی به عرض 30/5 و دو دهانه فرعی و دو طبقه به عرض هر کدام 15/2 متر است. حداکثر ارتفاع پل در بالای تیزه طاق اصلی به 9 متر می رسد. طاق بکار رفته در این پل از نوع جناغی با خیز تند است.

پایه های پل در جهت موافق و مخالف جریان آب دارای موج شکن های نیم دایره است و بر بالای دو پایه میانی، دهانه های کوچکتری تعبیه شد. در دو انتهای پل آثار دو دهانه مسدود جلب نظر می کند. مصالح بکار رفته در این پل، آجرهایی به ابعاد 5×21×21 سانتیمتر و ملات ساروج است. سطح گذر پل از میانه به طرفین دارای شیب نسبتا ملایم و در طرفین دارای جان پناه است. این پل در تاریخ 12 آذر 1375 با شماره ثبت 1782 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

منبع: همگردی
انتشار: 4 مرداد 1401 بروزرسانی: 4 مرداد 1401 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 4672

به "پل لیشاوندان یکی از پل های تاریخی استان گیلان به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل لیشاوندان یکی از پل های تاریخی استان گیلان به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید