نمودار قد و وزن

به گزارش مجله پریها، با کمک نمودار های قد و وزن مشخص می شود بین قد و وزن فرد چه میزان تناسب وجود دارد.

نمودار قد و وزن

 برخی از این نمودار با نام نمودار محاسبه  bmi نیز یاد میکنند.

معمولا از این نمودار ها بیشتر روی کودکان استفاده می شود تا روی فرایند رشد نظارت شود و چنانچه مشکلی این تناسب بین قد و وزن را بر هم زد مشخص و رفع گردد. ما در این مطلب سعی کردیم تصویر درستی از اهمیت و انواع نمودار قد و وزن ارائه دهیم.

نمودار قد و وزن چیست؟

نمودار قد و وزن برای این به کار گرفته می شود که میران تناسب وزن با قد سنجیده شود. به خصوص در کودکان که اهمیت رشد صحیح آن ها بسیار زیاد است و باید عوامل رشد را به طور درست برای آن ها فراهم نمود. به طور کلی نمودار قد و وزن شامل کاربرد های زیر است:

  • رشد و نمو کودکی
  • مدیریت وزن
  • کاهش وزن

هنگامی که  برای معاینه منظم به پزشک رجوع می کنید ، پزشک عمومی شما احتمالاً به اندازه گیری قد و وزن شما می پردازد. سپس داده های به دست آمده را بررسی می کند تا از تناسب یا عدم تناسب قد و وزن شما آگاه شود. و اقدامات لازم را برای حفظ یا به دست آوردن تناسخ در نظر بگیرد.

لازم به ذکر است تمام این آمار و ارقام می تواند متغیر باشد و برای هر فرد نتیجه به دست آمده یکسان نیست.

انواع نمودارهای قد و وزن

برای سنجش ارتباط قد و وزن، به طور معمول از 3 نمودار استفاده می گردد:

دور سر

این یک نمودار رشد برای استفاده در کودکان تا 36 ماه است. در طول اندازه گیری پزشک یا پرستار،  سر را از وسیع ترین قسمت آن اندازه گیری می کند. قد و وزن طبیعی، معمولاً مستقیماً با اندازه گیری طبیعی دور سر مرتبط می باشد.

اندازه ی سرِ غیر معمول برای کودک احتمال دارد به معنای تاخیر رشد مغز در آن کودک باشد. و بزرگی بیش از اندازه سر نسبت به بدن نیز ممکن است بخاطر محبوس شدن مایعات در مغز کودک باشد.

شاخص توده بدن (BMI)

یکی از رایج ترین نمودار های کنترل قد و وزن که به سنجش توده بدنی نیز مشهور است BMI نام دارد. این نمودار برای افراد بزرگسال نیز استفاده میشود ولی در کودکان مخصوص سن 2 سالگی می باشد. این نمودار شاخصی است که میزان اضافه وزن یا کمبود وزن را به تناسب قد فرد نشان می دهد.

طب0ق داده های مراکز کنترل، درمان و پیشگیری از بیماری CDC، اشخاص در یکی از شرایط زیر قرار دارند. و بر اساس مقدار BMI به چند دسته ی زیر تقسیم می شوند:

  • 5 یا کمتر: کمبود وزن
  • 5 تا 24.9: محدوده وزن سالم
  • 0 تا 29.9: اضافه وزن
  • 0 یا بالاتر: چاق

BMI معمولا با استفاده از دو فرمول خاص به دست می آید که در زیر قید می شود:

پوند و اینچ: وزن (پوند) تقسیم بر [قد (اینچ)] مربع ، و نتیجه ضرب در 703

کیلو و متر: وزن (کیلوگرم) تقسیم بر [ارتفاع (متر)] مربع

دور کمر

دور کمر یک نمودار است که معمولا به همراه  BMI مورد استفاده قرار می گیرد. دور کمر بر این اساس است که به نظر می آید کمر بزرگتر می تواند وزن بیش از اندازه طبیعی را برای قد شما نشان دهد. طبق CDC ، دور کمر استاندارد در خانم های غیر باردار کمتر از 35 اینچ و در مردان کمتر از 40 اینچ می باشد.

در ادامه ی مطلب به عنوان یک مثال، قد و وزن مناسب برای یک کودک در سال اول زندگی، به تفکیک هر دوره را بررسی خواهیم نمود.

قد و وزن متناسب در یک سال اول زندگی

  • زمان تولد

دخترها: وزن دخترها به طور میانگین در زمان تولدشان بین 2 کیلو و 940 گرم تا 3 کیلو و 530 گرم خواهد بود. قد آنها نیز در حدود 48 تا 50 سانتی ‌متر و 2 میلی‌ متر است.

پسرها: پسرها بین 3 تا 3 کیلو و 670 گرم وزن دارند و قد آنها در حدود 48 سانتی‌ متر و نیم تا 51 سانتی ‌متر است.

  • سه ماهگی

دخترها: وزن دخترها در سه ماهگی به طور میانگین بین 5 کیلو و 350 گرم تا 6 کیلو و 350 گرم است و قد آنها در حدود 58 سانتی‌ متر و 4 میلی‌ متر تا 61 سانتی‌ متر و 2 میلی‌ متر خواهد بود.

پسرها: وزن کودکان پسر در سه ماهگی بین 5 کیلو و 890 گرم تا 6 کیلو و 890 گرم است. قدشان نیز در حدود 59 سانتی‌ متر و 9 میلی ‌متر تا 62 سانتی‌ متر و 7 میلی‌ متر خواهد بود.

  • شش ماهگی

دخترها: وزن کودکان شش ماهه معمولاً بین 6 کیلو و 710 گرم تا 7 کیلو و 930 گرم است. قد تقریبی آنها نیز در حدود 64 سانتی‌ متر و 26 میلی‌ متر تا 67 سانتی‌ متر و 31 میلی ‌متر است.

پسرها: وزن کودکان پسر در شش ماهگی‌‌شان بین 7 کیلو و 340 گرم تا 8 کیلو و 520 گرم خواهد بود و قد آنها در حدود 66 سانتی‌ متر و 29 میلی ‌متر تا 69 سانتی ‌متر و 8 میلی‌ متر است

  • 9 ماهگی

دخترها: وزن دخترها در 9 ماهگی بین 7 کیلو و 570 گرم تا 8 کیلو و 930 گرم است. قد آنها نیز در حدود 68 سانتی‌ متر و 58 میلی ‌متر تا 71 سانتی ‌متر و 82 میلی‌ متر است.

پسرها: وزن کودکان پسر 9 ماهه بین 8 کیلو و 250 گرم تا 9 کیلو و 57 گرم است. قد آنها نیز در حدود 70 سانتی‌ متر و 35 میلی‌ متر تا 73 سانتی‌ متر و 40 میلی‌ متر است.

  •  12 ماهگی

دخترها: وزن کودکان دختر در 12 ماهگی بین 8 کیلو و 250 گرم تا 9 کیلو و 700 گرم است و قد آنها در حدود 72 سانتی‌ متر و 39 میلی ‌متر تا 75 سانتی‌ متر و 69 میلی‌ متر است.

پسرها: کودکان پسر در سن 12 ماهگی وزنی بین 8 کیلو و 980 گرم تا 10 کیلو و 380 گرم خواهند داشت و قد آنها در حدود 74 سانتی ‌متر و 16 میلی ‌متر تا 77 سانتی‌ متر و 47 میلی ‌متر است.

نمودار قد و وزن با دریافت داده و ارائه یک داده به شما کمک می کند تناسب بین قد و وزن خود را بسنجید و عاملی که آن را بر هم میزند را شناسایی کنید. همچنین با استفاده از این نمودار ها، می توانید کنترل بیشتری روی فرایند رشد کودکتان داشته باشید و از رشد نامناسب آن جلوگیری نمایید.

انتشار: 4 خرداد 1400 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 4132

به "نمودار قد و وزن" امتیاز دهید

1 کاربر به "نمودار قد و وزن" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمودار قد و وزن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید