مینی پمپ آب آپارتمان چیست و آیا به درد شما می خورد؟

به گزارش مجله پریها، مینی پمپ آب داخل واحد آپارتمان به افزایش فشار و حجم آبی که از شیر آشپزخانه، دستشویی و یا سر دوش شما جاری می گردد یاری می نماید. فشار کم آب می تواند کارهای ساده ای مانند استحمام یا مسواک زدن را نیز سخت کند، اما ممکن است یک مینی پمپ آب بهترین راهکار ممکن باشد. با اینکه این دستگاه بسیار کوچک است، ولی برای نیازهای واحدهای آپارتمانی می تواند انتخاب در خور توجهی باشد. به هر روی، برای شناخت بیشتر این دستگاه با مقاله دیگری از ویکی ساختمون همراه باشید.

مینی پمپ آب آپارتمان چیست و آیا به درد شما می خورد؟

جهت دریافت خدمات اجرای روف گاردن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

مینی پمپ آب داخل واحد آپارتمان چیست؟

مینی پمپ آب دستگاهی است که آب را تحت فشار به منابع خروجی ارسال می نماید. این دستگاه، انرژی مکانیکی را به آب منتقل می نماید و باعث افزایش انرژی جنبشی آن می گردد. در حالی که پمپ آب از نوع مینی برای انتقال آب در حجم زیاد مناسب نیست، ولی برای واحدهای آپارتمانی در مقیاس کوچک تا متوسط که افت فشار آب دارند، انتخابی عالی است.

در حقیقت، یک مینی پمپ آب وظیفه تقویت فشار و افزایش جریان کم آب را دارد. این افزایش اضافی، مقدار مورد احتیاج برای فشار آب در حد مطلوب کاربر را فراهم می نماید. پمپ آب کوچک همانطور که از نامش پیدا است، دارای ابعاد و وزن کمی می باشد، در نتیجه از نظر عملکرد نیز قدرت و توان پایینی دارد (توان این دستگاه از یک اسب بخار تجاوز نمی نماید). همچنین، مینی پمپ آب به دلیل آنکه مکش ندارد، نمی تواند بدون فشار حداقل آب ورودی از منبع اصلی ساختمان، کار کند!.

مینی پمپ آب خانگی چگونه کار می نماید؟

بیشتر مینی پمپ های تقویت نماینده آب، اجزای تشکیل دهنده زیر را دارند:

  • موتور
  • پروانه ها
  • ورودی و خروجی
  • دستگاه سنجش فشار یا جریان

پمپ های تقویت نماینده پروانه ای دارند که آب ورودی را از دریچه عبور می دهند و به وسیله خروجی خارج می نمایند. یک موتور باعث چرخش پروانه ها می گردد. پمپ های آب کوچک بخش مکش ندارد، اما برخی از پمپ های آب از پروانه چرخشی استفاده می نمایند، در حالی که برخی دیگر از دیافراگم نوسان نماینده بهره می برند. پمپ هایی با دیافراگم نوسان نماینده، آب را با استفاده از دو صفحه نوسان یا چرخان می چرخانند. در حالی که صفحات روی هم می چرخند، می توانند فشار آب را دو چندان نمایند.

نکاتی در خصوص نصب پمپ آب کوچک داخل واحد آپارتمان

برخی از نکته های زیر می توانند به شما در شناخت بیشتر عملکرد یک مینی پمپ یاری نمایند:

  • یک پمپ آب کوچک درست در جایی که شما احتیاج به انتقال آب با فشار زیاد دارید نصب می گردد. به عنوان مثال، در یک خانه با فشار آب کم، باید پمپ را روی خط اصلی که آب از آن وارد خانه می گردد، نصب کرد.
  • در صورت خرابی پمپ، همواره لوله بای پس (Bypass) داشته باشید. یک بای پس به شما امکان می دهد در صورت عدم موفقیت پمپ را جدا نموده و آن را عیب یابی کنید. قبل از اتصال آن به خانه، پمپ را آزمایش کنید.
  • برخی اوقات، نشتی ممکن است به دلیل سرعت کم جریان باعث چرخش پمپ گردد. این مشکل باعث می گردد که پمپ به صورت پی در پی آغاز به کار کند و متوقف گردد.
  • پمپ های تقویت نماینده آب با سرعت جریان یا فشار یا هر دو فعال می شوند. اگر نشتی پیدا کردید، پمپ را جدا نموده و آن را تست کنید تا مطمئن شوید مشکل پمپ نیست. سپس می توانید علت آن را بیابید و نشتی را رفع کنید.

آیا مینی پمپ آب باعث افزایش فشار و سرعت جریان می گردد؟

پمپ آب کوچک، فشار آب را افزایش می دهد و باعث می گردد آب با سرعت بیشتری به وسیله لوله کشی واحد آپارتمان جریان یابد. اما یک نکته را باید مورد توجه قرار دهید، با افزایش فشار لازم برای جابجایی آب، سرعت جریان کاهش می یابد.

در خصوص قرار دادن انگشت شست خود روی شلنگ باغ فکر کنید. همانطور که این کار را انجام می دهید، آب با فشار بیشتری بیرون می آید، اما سرعت جریان به دلیل انگشت شست شما محدود شده است. یک مینی پمپ آب دقیقاً به همین روش کار می نماید. بیشترین میزان آب را با بیشترین سرعت جریان و در فشار کم تأمین می نماید. اگر آب بدون هیچ محدودیتی از پمپ خارج گردد، با سرعت بیشتری حرکت می نماید. اما هنگامی که یک مینی پمپ در لوله کشی خانه ای نصب شده باشد، آنگاه سرعت جریان کندتر شده و فشار حاصل از پمپ بیشتر می گردد.

آیا به مینی پمپ آب خانگی احتیاج دارم؟

اگر فشار آب کم دارید که در اثر نشتی ایجاد نشده باشد و یا احتیاج به افزایش فشار آب برای یک برنامه خاص را در ذهن دارید، یک پمپ اب کوچک بهترین گزینه است.

سؤالاتی که باید هنگام خرید این پمپ بپرسید شامل موارد زیر هستند:

  • سرعت جریان آب آپارتمان من چقدر است؟ با در نظر دریافت تمام وسایل ثابت (لباسشویی، یخچال و موارد دیگر)، چند گالن آب در دقیقه به دست می آید. یاد بگیرید که چگونه نرخ جریان را محاسبه کنید.
  • به چه مقدار آب احتیاج دارم؟ در نظر بگیرید که چقدر به فشار آب احتیاج دارید.
  • آیا منبع آب در بالا یا پایین پمپ است؟ به این فکر کنید که آیا آب شما باید از بالا و یا از راستا پایین حرکت کند.
  • چقدر فشار لازم دارم؟ بسیاری از افراد هنگام دوش دریافت فشار زیاد آب را ترجیح می دهند، اما فشار بیش از حد بالا می تواند لوله کشی، اتصالات و وسایل را از بین ببرد.

مزایای مینی پمپ آب داخل واحد آپارتمان

فواید استفاده از پمپ آب کوچک به توضیح زیر هستند:

  • اگر مینی پمپ می خواهید، می توانید تقریبا نیمی از هزینه یک پمپ معمولی را پس انداز کنید.
  • وزن بسیار کمی دارد.
  • می تواند به عنوان پمپ قابل حمل استفاده گردد. همچنین به راحتی از محلی به محل دیگر به صورت دستی حمل می شوند.
  • می توان به راحتی برای انتقال و افزایش فشار آب فضاهای مورد احتیاج در آپارتمان، از آن استفاده کرد.
  • به جای تغییر لوله کشی واحد و تعویض کردن پکیج، می توانید با خرید مینی پمپ، فشار آب مورد احتیاج خود را به دست آورید.
  • حتی برای مصارف باغبانی خانگی نیز قابل استفاده است.

معایب پمپ آب کوچک داخل واحد آپارتمانی

جوانب منفی مینی پمپ به توضیح زیر هستند:

  • قدرت و توان کم دارد (تنها برای یک واحد آپارتمان مناسب است).
  • برای کل ساختمان مناسب نیست.
  • برای واحدها با متراژ عظیم مناسب نیست.
  • سیستم مکش ندارد.
  • تنهایی در صورتی کار می نماید که آب ورودی در جریان باشد.

کلام آخر

مینی پمپ آب ، داخل واحد آپارتمان قرار می گیرد تا مشکل افت فشار را از بین ببرد. برای بسیار از افراد خرید این مینی پمپ می تواند به معنای سرمایه گذاری بلند در مصارف روزانه تلقی گردد. با اینکه توان بالایی ندارد، اما به خوبی می تواند احتیاجهای روزانه واحدهای آپارتمانی را برآورده کند. با این حال، در زمان خرید سعی کنید مینی پمپ را برحسب برند، کیفیت، مشخصات فنی و گارانتی خدمات انتخاب کنید.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 10 مرداد 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3468

به "مینی پمپ آب آپارتمان چیست و آیا به درد شما می خورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مینی پمپ آب آپارتمان چیست و آیا به درد شما می خورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید