آیا در آغاز هر فصل باید منتظر شوک قیمت روز خودرو باشیم؟

به گزارش مجله پریها، گرانی خودرو چند وقتی است بازار خودرو ایران را درگیر کرده است. تاجایی‌که حتی انواع تصمیم‌گیری‌های دولت برای جلوگیری از این موضوع هم افاقه نکرده و افسار آن از دست هر مقام مسئولی خارج شده است. به‌طوری‌که دیگر نهاد مشخصی برای تعیین قیمت روز خودرو و نظارت بر روند افزایشی این بازار وجود ندارد. بااین‌حال شاید هنوز هم بتوان شورای رقابت را مسئول نظارت بر قیمت روز خودرو دانست.

آیا در آغاز هر فصل باید منتظر شوک قیمت روز خودرو باشیم؟

این تصمیم به این علت عجیب است که در ابتدای موج گرانی خودرو، شورای رقابت مقصر را سایت‌هایی مانند دیوار نامید که به هر فرد اجازه می‌دهند قیمت روز خودروی خود را تعیین کند. به همین علت اعلام کرد که هیچ قیمتی نباید از طریق این درگاه‌ها اعلام شود. به‌این‌ترتیب و به ادعای خود این شورا می‌توان از افزایش قیمت روز خودرو و افتادن این بازار به دست دلال‌ها جلوگیری کرد.

اما تصویب شدن این قانون عملا افسار تعیین قیمت روز خودرو را به دست خودروسازان داده است. هرچند که این موضوع ممکن است در نگاه اول ایرادی نداشته باشد. زیرا خودروسازان خود با روند تولید خودرو و مواد موردنیاز آن آشنا بوده و می‌توانند با توجه به این موضوع قیمت واقعی خودرو را تعیین کنند. اما نکته اصل اینجا است که به نظر می‌رسد در این قانون جای یک نهاد نظارتی برای تعیین درستی یا نادرستی این قیمت خالی است. نهادی که به‌طور مستقیم بر روی تعیین قیمت‌ها نظارت داشته و صحت آن‌ها را تعیین کند.

در فاصله شهریور 99 تا رسیدن به مهر این سال، خودروهای تولید داخل یک افزایش قیمت 40 درصدی را تجربه کرده‌اند. افزایش قیمتی که به نظر می‌رسد در راستای اجرایی شدن همین قانون بوده و درنتیجه آن قدرت خرید قشر گسترده‌ای از مردم کاهش پیدا می‌کند. اما پرسش اصلی اینجا است که چه منطقی در پس این افزاش قیمت نهفته است؟ وقتی‌که هیچ بهبود کیفیتی در کار نبوده و حتی ساده‌ترین امکانات خودروها نیز به حالت سفارشی درآمده‌اند. پاسخ به این پرسش قطعا از عهده نویسنده این مقاله خارج بوده و باید به‌صورت کارشناسی بحث شود. ما در این مقاله از همراه مکانیک قصد داریم خودروهای لوکس خارجی را که با قیمتی معادل پراید می‌توان خرید، در سبد بحث بگذاریم و به عبارتی به شما بگوییم که قیمت روز خودرو بازار را از همراه مکانیک بخواهید

پراید 130 یا 165 میلیون تومانی با کدام خودروهای خارجی هم‌تراز شده است؟

در مهرماه 99 پراید 111 یا پراید هاچ‌بک به مرز 165 میلیون تومان رسید. همچنین پراید 131 نیز در کانال 130 میلیون تومان قرار گرفت. خودرویی که از یک پیشرانه 1.3 لیتری برای تولید توانی برابر 63 اسب بخار و گشتاوری در حدود 103 نیوتن متر استفاده می‌کند.

با دلار 30 هزارتومانی قیمت معادل پراید چیزی در حدود 4300 تا 5500 دلار می‌شود. شاید با این میزان پول در کشورهای خارجی شما نتوانید یک خودروی صفر لوکس بخرید. اما بدون شک در بازار خودروهای کارکرده خارجی می‌توانید نمونه‌های خوبی پیدا کنید. نمونه‌هایی که پراید صفر ازنظر کیفی حتی به گرد پای آن‌ها هم نمی‌رسد اما ازنظر قیمت در حال پیشی گرفتن از آن‌ها است. خودروهایی که کمتر از 100 مایل کار کرده‌اند و ازنظر فنی یک-هیچ از پراید جلوتر هستند.

قیمت روز خودرو در آغاز فصل

هوندا پیلوت مدل 2007

هوندا پیلوت یک خودروی آفرود با موتور 6 سیلندر 3.5 لیتری است. این پیشرانه می‌تواند قدرتی برابر 244 اسب بخار و گشتاوری برابر 240 نیوتن متر ایجاد کند. بااین‌حال مصرف سوخت آن در مسیرهای شهری 14 لیتر عنوان‌شده که هزینه زیادی را برای راننده به دنبال خواهد داشت. هوندا پیلوت می‌تواند 8 سرنشین را در خود جای داده و از یک گیربکس پنج دنده خودکار برای انتقال قدرت استفاده می‌کند.

کادیلاک STS 2008

این سدان لوکس دارای یک پیشرانه 8 سیلندر با حجم 4.6 لیتر است که قدرت باورنکردنی 320 اسب بخار و گشتاور 515 نیوتن متر را برای آن به ارمغان می‌آورد. بااین‌حال برای پیمودن یک مسیر صد کیلومتری در داخل شهر با این خودرو باید حدود 19 لیتر سوخت در باک خود داشته باشید. با استفاده از کادیلاک STS 2008 می‌توانید 6 سرنشین را جابه‌جا کنید.

نیسان ورسا مدل 2012

این خودروی جمع‌وجور که از یک پیشرانه 1.8 لیتری برای تامین توان خود استفاده می‌کند، بهترین گزینه برای مقایسه با پراید است. توان این خودرو 122 اسب بخار و گشتاور آن 178 نیوتن متر است. این قدرت با یک گیربکس پنج دنده دستی به چرخ‌ها منتقل می‌شود. این خودروی جمع‌وجور در مسیرهای شهری مصرف سوختی برابر 8.7 لیتر دارد.

انتشار: 3 آذر 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3762

به "آیا در آغاز هر فصل باید منتظر شوک قیمت روز خودرو باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا در آغاز هر فصل باید منتظر شوک قیمت روز خودرو باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید