عوامل تهدید کننده سلامت انسان ها در جهان

به گزارش مجله پریها، طبق تحقیقات صورت گرفته طی سال های اخیر یک سری از بیماری ها، سلامت جهانی را به طور کامل به خطر می اندازد. چالش های ایجاد شده مانند مقاومت میکروب و ویروس ها در برابر درمان و دارو، کم تحرکی افراد و افزایش وزن آن ها ،هم چنین آلوده شدن کرۀ زمین و ایجاد تغییر در اقلیم و بسیاری از موارد دیگر که خطرات تهدید کننده ای می باشد.در این میان به تعدادی از عوامل تهدید کنندۀ سلامت بشر می پردازیم و توضیحاتی در مورد آن ها می دهیم.

عوامل تهدید کننده سلامت انسان ها در جهان
  • آلوده شدن هوا و ایجاد تغییرات اقلیمی جهان

یکی از عامل های بسیار بزرگ و خطرناک برای بشر آلوده شدن هوا می باشد آلوده کننده های موجود در هوا وارد دستگاه تنفس شده و از آن وارد گردش خون می شود و آسیب های بسیاری را به ریه و قلب و مغز وارد می کند و در بعضی موارد که باعث سکتۀ مغزی و ایجاد انواع سرطان ها می شود از دلایل اصلی آلودگی ها استفاده از سوخت های فسیلی است.

طی بررسی های اخیر افزایش 3 درجه ای دما چندان مناسب نیست و بسیاری از محققان به دنبال راهی برای مقابله با آلودگی هوا هستند.

  • بیماری ها

بعضی از بیماری ها مانند دیابت و سرطان و یا بیماری قلبی از عوامل مهم مرگ و میر در جهان می باشند که حتی در بعضی موارد ،سکتۀ قلبی جان بسیاری از جوانان ما را به خطر انداخته است. دراین میان عامل های خطرزا مانند مصرف دخانیات و مواد مخدر، کم تحرکی و نوشیدن الکل سلامت افراد را به خطر می اندازد. زمانی که جسم انسان ها دچار بیماری شود بر روی روح هم اثر خواهد گذاشت.

  • بیماری آنفولانزا

این بیماری به صورت همه گیری در جهان می باشد و شدت و زمان آن غیر قابل پیش بینی می باشد و نحوۀ عملکرد همه در برابر این بیماری بسیار کند می باشد. در این میان واکسن آنفولانزا تا حدی کمک کننده شده است.

  • وضعیت اجتماعی ضعیف

حدود 30 درصد از مردم جهان در وضعیت بحرانی زندگی می کنند .از جمله وجود قحطی، خشکی و ضعف شرایط بهداشتی تهدید کنندۀ جان و زندگی آن ها می باشد. در این میان با افزایش کیفیت بالا در خدمات رسانی بهداشتی می توانیم جلوی بسیاری از مشکلات ایجاد شده از قحطی و خشکی را بگیریم.

  • مقاومت میکروب و ویروس ها در برابر درمان و دارو

میکروب و قارچ ها و ویروس روز به روز در حال رشد می باشند. پس داروهای ساخته شده هم باید روز به روز پیشرفت کنند تا در برابر آن ها بتوانند ایستادگی داشته باشند.

  • بیماری ابولا و دیگر میکروب های خطر زا

طبق تحقیقات صورت گرفته مناطق دور افتاده بیشتر درگیر این نوع بیماری ها می شوند. زیرا از خدمات بهداشتی بسیار کمی برخوردار هستند .در حال حاضر برای این بیماری واکسیناسیونی وجود ندارد و بیماری ابولا، زیکا، کرونا ویروس ، سندرم حاد شدید سارس و بیماری ایکس. در حال بررسی بر روی آن ها هستند که از چه روشی با آن ها مقابله کنند.

  • ضعف خدمات بهداشتی

امروزه بعضی از کشورها در جهان خدمات و امکانات بهداشتی مناسبی را ندارند و یا درآمد فراهم نمودن یک سری امکانات در کشور را کم دارند و همین امر موجب مرگ و میر بسیاری از افراد می شود.

  • ارزش قائل نبودن به واکسیناسیون

افرادی که در برابر واکسیناسیون بی تفاوت هستند ،موجب پیش روی بیماری در جامعه خود می شوند. در صورتی که با واکسیناسیون همگانی باعث جلوگیری از بسیاری از بیماری های عفونی می شوند.

  • بیماری تب دنگی

این بیماری توسط نیش یک پشه اتفاق می افتد و علائم آن مانند آنفولانزا است و در بعضی موارد مرگبار می باشد و این بیماری در فصل های بارانی انفاق می افتد و در کشورهای هند و بنگلادش بیشتر شده است.

  • بیماری اچ آی وی

امروزه برای بیماری پیشرفته ایدز تست هایی را برای تشخیص آن ایجاد کرده اند .ولی با وجود این مراقبت ها هنوز هم تعدادی به علت بیماری اچ آی وی جان خود را از دست می دهند.

البته سازمان بهداشت جهان در تلاش است که خدماتی را برای شناسایی و جلوگیری از پیشرفت این بیماری انجام دهد و تولید یک سری کیت های تشخیص بیماری هم انجام داده اند.

جلوگیری از عواقب ناشی از این خطرات

با توجه به اینکه این خطرات و نگرانی هایی که در بالا توضیح داده شد بسیار گسترده هستند، نمی توان برای هر یک از آن ها جداگانه تمهیداتی اندیشید. اما رعایت اصول بهداشتی و زندگی سالم و تغذیه مناسب می تواند از ما در مقابل این بیماری ها و خطرات محاظفت کند. اما اگر هر یک از این خطرات در جامعه یا برای هر شخص به وقوع پیوست چه اقداماتی می تواند برای او راهگشا باشد. یکی از این اقدامات، داشتن بیمه تکمیلی است. از فواید بیمه تکمیلی این است که شما می توانید خیالتان را از بابت هزینه های درمان بیماری ها رها کنید. همچنین داشتن منابع مالی و پس اندازی بیشتر می تواند در زمان همه گیری بیماری ها به شما کمک کند که بتوانید از نظر اقتصادی خودتان را باثبات نگه دارید. برای نمونه در زمان پاندمی کرونا که بسیاری از کسب و کار ها به مشکل برخوردند، افراد یا شرکت هایی که از پتانسیل های مالی بالاتری برخوردار بودند توانستند به خوبی این مسئله را مدیریت کنند.

انتشار: 2 تیر 1400 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 4205

به "عوامل تهدید کننده سلامت انسان ها در جهان" امتیاز دهید

3 کاربر به "عوامل تهدید کننده سلامت انسان ها در جهان" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوامل تهدید کننده سلامت انسان ها در جهان"

1 دیدگاه

هادی نیک 29 آبان 1400

جالب بود. البته در این مدت که همین همه گیری اخیر هم اتفاق افتاد نشان داد که نقش واکسیناسیون در کنترل بیماری ها و همچنین بهبود وضعیت بهداشتی و سلامتی انسان ها چه اهمیت بالایی داره.

پاسخ به هادی نیک
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید