طرح پژوهشی خلیج گرگان انتها یافت

به گزارش مجله پریها، طرح شناسایی، تحلیل دانش بومی و فرهنگ زیست محیطی (مطالعه موردی: حاشیه نشینان خلیج گرگان) از سری طرح های پژوهشکده مردم شناسی در زمینه محیط زیست، فرهنگ و میراث آب خاتمه یافت.

طرح پژوهشی خلیج گرگان انتها یافت

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علیرضا حسن زاده، رئیس پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه با اعلام این خبر گفت: در طرح یادگردیده حوزه فرهنگی خلیج گرگان از زوایایی چون دانش بومی و تعامل انسان با محیط زیست مورد آنالیز قرار گرفته است.

ویژگی های منحصر به فرد

ساره راسخی، مجری این طرح در مورد پژوهش یاد گردیده گفت: دانش بومی را می توان بخشی از سرمایه فرهنگی گروه های اجتماعی دانست که مهمترین منبع سازگاری با محیط زیست و توسعه پایدار است.

او با اشاره به این نکته که خلیج گرگان از جمله مناطق ایران است که با توجه به موقعیت جغرافیایی و تنوع زیستی آن همواره مورد توجه بوده است، گفت: این خلیج یک ذخیره گاه زیست کره تعریف گردیده و به سبب برخورداری از ویژگی های منحصر به فرد، جزء ارزشمند ترین مناطق دنیا از جمله زیستگاه های طبیعی ایران به شمار می رود.

راسخی در ادامه پسماند، دفع زباله، رشد بی رویه جمعیت، فقدان برنامه ریزی و مدیریت یکپارچه، بهره برداری بیش از حد از منابع طبیعی و مراتع و تخریب رودخانه و مکان های تخم ریزی ماهیان، فرسایش خاک و افزایش رسوبی رودخانه را از جمله معضلاتی دانست که این حوضه آبخیز در سال های اخیر با آن روبرو بوده است.

او در ادامه اظهار کرد: این تحقیق کوشیده است با یاری دانش بومی طبیعی به یافتن برخی از راهکار ها برای معضلات یاد گردیده بپردازد.

برخوردار از ارزش های علمی فراوان

سلیم سلیمی موید، ناظر علمی این تحقیق و کارشناس پژوهشکده مردم شناسی نیز گفت: این کار پژوهشی در شمار پژوهش های نوین پژوهشکده مردم شناسی به شمار می رود که علاوه بر اینکه دارای ارزش های علمی فراوان است در آن توجه جدی به موضوع مطالعات نظری و همچنین مطالعات میدانی و مستند نگاری گردیده است.

او تاکید نمود: این کار مستلزم حضور محقق در میدان تحقیق و مصاحبه و مشارکت او با پاسخگویان محلی بوده است.

او اضافه کرد: پژوهش مورد اشاره علاوه بر استفاده از موضوعات نظری و میدانی به آمار و ارقام نیز متوسل گردیده است که ارزش این کار تحقیقی را بسیار بالا برده و در صورت چاپ می تواند مورد استفاده بسیاری از اندیشمندان و دانشجویان قرار گیرد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 18 دی 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 1257

به "طرح پژوهشی خلیج گرگان انتها یافت" امتیاز دهید

1 کاربر به "طرح پژوهشی خلیج گرگان انتها یافت" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح پژوهشی خلیج گرگان انتها یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید