زلزله ترس ندارد؛ آمادگی می خواهد

به گزارش مجله پریها، خبرنگاران/ایلام عضو هیئت علمی گروه عمران دانشگاه آزاد ایلام تاکید کرد: نباید در جامعه نسبت به زلزله ترس و وحشت ایجاد کرد بلکه باید علاوه بر تشریح علمی دلایل آن برای مردم، با رعایت اصول فنی و مهندسی در احداث سازه ها و فراگیری نکات ایمنی و مقابله ای با آن، آثار این بلای طبیعی را به صفر برسانیم.

زلزله ترس ندارد؛ آمادگی می خواهد

به گزارش خبرنگاران، دکتر محمدرضا جعفریان عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام در نشستتخصصی سازه و زلزله در آموزشکده فنی دختران ایلام با بیان اینکه زلزله مانند سیل، گردوغبار و ... یک پدیده کاملا طبیعی است، اظهار کرد: زلزله پدیده ای پیچیده نیست و نحوه برخورد ما با آن که عمدتا به دلیل ناآگاهی است موجب پیچیدگی آن شده است.

سه ویژگی زلزله

وی با اشاره به اینکه زلزله 3 ویژگی مشخص شامل قابل پیش بینی نبودن، رخ دادن در زمان بسیار کوتاه و مشخص نبودن است، اضافه کرد: حرکت سریع و ناگهانی زلزله باعث بروز خسارات ناشی از این پدیده می شود و نباید فراموش کرد که رخ دادن زلزله جزء نظم طبیعت است و حتی گفته می شود که در حاصلخیزی خاک در یک منطقه نیز بسیار موثر است.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه باید زلزله را به خوبی شناخت، اضافه کرد: این پدیده یک مسئله کاملا طبیعی و حاصل آزاد شدن انرژی درونی زمین است و کشورمان بر روی 2 کمربند زلزله قرار گرفته که استان ایلام نیز نزدیک گسل های کرند، نهاوند و بروجرد است که خطرناک ترین منطقه برای ما محسوب می شود.

عضو هیات علمی عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام با بیان اینکه علاوه بر ریشتر، مرکالی مقیاس دیگر سنجش زلزله است، یادآور شد: از جمله زلزله های بزرگ جهان می توان به زلزله 8.7 ریشتری اقیانوس آرام، 9.1 ریشتری سوماترای اندونزی، 8.8 ریشتری آلاسکا، 8.8 ریشتری کلمبیا، 8.8 ریشتری شیلی، 8.5 ریشتری روسیه و 9 ریشتری سواحل شرقی ژاپن که در ایران نیز می توان به زلزله 7.2 بوئین زهرا در سال 41، زلزله 7.7 ریشتری طبس، زلزله 7.4 ریشتری رودبار و منجیل، زلزله 6.5 ریشتری بم، زلزله 6 ریشتری زرند، زلزله 6.2 ریشتری ورزقان و اکنون هم زلزله 7.3 ریشتری سرپل ذهاب اشاره کرد.

زلزله دوره بازگشت دارد

جعفریان با تاکید بر اینکه زلزله دوره بازگشت دارد، اظهار کرد: از جمله توصیه هایی که در این بخش قابل ارائه است می توان به پلان متقارن، ستون های روی هم، نیروی پیچشی، استفاده از مصالح سبک و ... اشاره کرد.

وی در سرانجام اضافه کرد: زلزله زمان و مکان خاصی نمی شناسد لذا باید خود را برای مقابله آن تجهیز کرد که رعایت اصول فنی و مهندسی در احداث سازه ها و فراگیری نکات ایمنی و مقابله ای با آن از اهمیت خاصی برخوردار است.

راه چاره مبارزه با زلزله ساخت سازه های مستحکم است

دکتر همایون شاوردی عضو هیات علمی عمران دانشگاه ایلام اظهار کرد: شایعات زیادی بعد از وقوع زلزله اخیر در فضای مجازی منتشر شد در حالی که زلزله نگارهای خیلی دقیق هم تنها 5 ثانیه قبل از وقوع زلزله قدرت پیش بینی دارد.

وی گفت: راه چاره مبارزه با این پدیده طبیعی ساخت سازه های مستحکم و منطیق با اصول فنی و مهندسی است .

این عضو هیات علمی عمران دانشگاه ایلام با بیان اینکه وقوع زلزله با شدت کم و دفعات زیاد بسیار بهتر از وقوع یک زلزله با شدت زیاد است، شرح داد: عمران تئوری نیست بلکه بر اساس داده های واقعی است .

چرا خسارت زلزله اخیر در ایران بیش از عراق بود؟

شاوردی با طرح این سوال که چرا زلزله اخیر استان کرمانشاه که در مرز ایران و عراق رخ داد ولی خسارت آن در ایران بیش از عراق بود، گفت: حرکت گسل در جهت امواج زلزله با اصطلاح پیش رونده همراه است و چون در این زلزله جهت حرکت امواج به سمت ایران بودند خسارات ناشی از آن در کشورمان بیش از عراق بود .

عضو هیات علمی عمران دانشگاه ایلام یادآور شد: فلات عربستان فلات ضربه زننده به فلات ایران است و کشور عراق نیز جزء فلات عربستان محسوب می شود .

ساختمان های با طراحی و اجرای درست هیچ گونه آسیبی نخواهند دید

وی با اشاره به اینکه 4 تیپ خاک (سنگی، متراکم، با تراکم متوسط و نرم) در آئین نامه 2800 ساختمان وجود دارد، شرح داد: تیپ های دوم، سوم و چهارم در زلزله اخیر استان کرمانشاه دیده شد و بیشترین اتفاق در سرپل ذهاب در نزدیکی مسیل ها و محل دپوی نخاله های ساختمانی و خاک های نرم رخ داد .

این مدرس عمران دانشگاه ایلام با تاکید بر اینکه دوره تناوب نیرو در زلزله بسیار حائز اهمیت است، اضافه کرد: بیمارستان ها باید 40 درصد مقاوم تر از سایر ساختمان ها احداث شوند و این در حالی بود که بیمارستان اسلام آبادغرب در جریان زلزله اخیر متحمل خسارت هایی شد .

شاوردی در سرانجام شرح داد: هر جا ساختمانی درست طراحی و اجرا شده باشد هیچ گونه آسیبی نخواهد دید که این امر به دلیل رعایت اصول فنی و مهندسی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 اسفند 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3201

به "زلزله ترس ندارد؛ آمادگی می خواهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زلزله ترس ندارد؛ آمادگی می خواهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید