درباره خواص قهوه تلخ چه می دانید؟

به گزارش مجله پریها، خستگی روزهای پرکار را هیچ چیز مثل قهوه نمی تواند از ذهن و تن بیرون کند. اما خواص قهوه تلخ تنها به کم کردن خستگی و بالابردن تمرکز محدود نمی گردد. این نوشیدنی سرشار از آنتی اکسیدان و انرژی بخش، به بدن شما فایده های متعددی می رساند. فوایدی که در ادامه این مطلب آنها را با شما در میان می گذاریم.

درباره خواص قهوه تلخ چه می دانید؟

قهوه تلخ چیست؟

قهوه تلخ، در واقع همان قهوه معمولی است که بدون اضافه کردن شیر و شکر مصرف می گردد.

خواص قهوه تلخ

در مورد خواص قهوه تلخ، پژوهش هایی بسیاری انجام گردیده و محققان تردیدی ندارند که این دانه تیره رنگ، می تواند به حفظ سلامت مصرف نمایندگانش یاری کند. از نظر آنها قهوه میزان زیادی از ویتامین های گروه B را در خود جا داده و منیزیم موجود در آن هم احتمال ابتلا به آسم و بیماری های استخوانی را کمتر می نماید.

قلبتان سالم می ماند

مصرف قهوه بدون اضافه کردن شکر به آن، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را پایین می آورد. مطالعات نشان می دهد که مصرف قهوه تلخ، احتمال دچار شدن به سکته مغزی را تا 20 درصد کاهش می دهد و خطر بروز بیماری های التهابی که مغز و قلب را تحت تاثیر قرار می دهند را کمتر می نماید.

البته محققان می گویند که مصرف قهوه، ممکن است کمی فشار خون را بالا ببرد، اما نه آنقدر که خطری برای سلامت مصرف نمایندگانش باشد.

وزنتان کم می گردد

مصرف قهوه بدون شکر به کاهش چربی های انباشته در بدن یاری می نماید. محققان ثابت نموده اند که کافئین موجود در قهوه تلخ، به فرایند سوزاندن چربی یاری می نماید و متابولیسم را 3 تا 11 درصد بالا می برد. در مطالعه ای ثابت گردیده که مصرف قهوه تلخ، فرایند سوزاندن چربی در افراد چاق را از 10 تا 29 درصد بیشتر می نماید.

حافظه تان قوی می گردد

قهوه تلخ، بر فعالیت های مغزی شما اثر می گذارد و حافظه فعالتان را تقویت می نماید. به گفته محققان، این نوشیدنی نه تنها احتمال ابتلا به آلزایمر را تا 65 درصد کمتر می نماید، بلکه توانایی شما برای به خاطر آوردن اطلاعات و عملکرد حافظه کوتاه مدت را هم بهتر می نماید.

دیابتی نمی شوید

تنها اضافه نشدن شکر به این نوشیدنی نیست که احتمال دیابتی شدن مصرف نمایندگانش را کاهش می دهد. محققان می گویند مصرف دانه قهوه، خطر ابتلا به دیابت نوع دو را 23 تا 50 درصد کمتر می نماید. قهوه با تاثیری که بر جذب انسولین در بدن می گذارد، مصرف نمایندگانش را دربرابر خطر ابتلا به دیابت ایمن می نماید.

پارکینسون نمی گیرید

تاثیری که مصرف قهوه تلخ بر مغز می گذارد، تنها به بهبود حافظه محدود نمی گردد. قهوه بر سلول های عصبی مغز هم اثر می گذارد و با تاثیری که بر انتقال دهنده های عصبی مغز می گذارد، احتمال ابتلا به بیماری هایی مثل پارکینسون را هم از 23 تا 60 درصد کمتر می نماید.

افسرده نمی شوید

حدس و گمانی در کار نیست. نتایج تحقیق ها نشان می دهد زنانی که هر روز بیشتر از 4 فنجان قهوه می نوشند، 20 درصد کمتر از دیگران افسردگی می گیرند. دلیل این اتفاق ساده است. مصرف کافئین بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر می گذارد و سطوح دوپامین را بالا می برد.

گرچه قهوه خورها کمتر به خودکشی فکر می نمایند اما اگر فرد مضطربی باشید، بهتر است زیاد سراغ این نوشیدنی نروید چراکه این نوشیدنی می تواند تپش قلبتان را بیشتر کند. با این وجود برخی از آنالیز ها، بهبود خلق و خو را هم به عنوان یکی از خواص قهوه تلخ معرفی نموده اند و می گویند در درازمدت، باعث بیشتر شدن اضطراب نمی گردد.

سموم در کبدتان جمع نمی شوند

کبد شما، مسئولیت پاکسازی بدنتان را برعهده دارد و می توانید مسئولیت پاکسازی کبد را هم به قهوه بسپارید. یکی از خواص قهوه تلخ پاک کردن کبد از سموم است. به همین دلیل است که مصرف این ماده، احتمال ابتلا به سیروز کبد را کمتر می نماید.

بعید است سرطان بگیرید

نمی توان حکم قطعی صادر کرد و گفت که قهوه خورها به سرطان دچار نمی شوند. اما با توجه به آنتی اکسیدان های فراوانی که در دانه قهوه وجود دارد، با مصرف آن می توان خطر رادیکال های آزاد بر سلول های بدن را کمتر کرد. به گفته محققان کسانی که هر روز 4 تا 5 فنجان قهوه می خورند، 15 درصد کمتر دچار سرطان روده بزرگ می شوند، 40 درصد کمتر از دیگران در خطر ابتلا به سرطان کبد قرار دارند و سرطان پوست هم کمتر سراغ آنها می رود.

نقرس نمی گیرید

اگر در خانواده تان سابقه ابتلا به نقرس وجود داشته، بیشتر قهوه مصرف کنید. محققان می گویند مصرف سه فنجان قهوه خطر ابتلا به نقرس را 8 درصد کمتر می نماید و اگر هر روز 4-5 فنجان قهوه بخورید، این خطر 40 درصد کمتر می گردد.

کارتان به دندان پزشکی نمی افتد

برای تقویت دندان هایتان، سراغ قهوه بروید. یکی از خواص قهوه تلخ از بین بردن باکتری های دندان است. قهوه از پوسیدگی دندان جلوگیری می نماید و احتمال بروز بیماری های دهان و دندان را کمتر می نماید.

تیزبین می شوید

شاید به نظرتان عجیب برسد اما مصرف قهوه بر سلامت چشم ها هم اثر می گذارد. محققان می گویند پیشگیری از آسیب دیدگی شبکیه، یکی از خواص قهوه تلخ است و دلیل این اتفاق هم، وجود آنتی اکسیدان های قوی در دانه قهوه است.

چه وقت قهوه تلخ بخوریم؟

درست است که مصرف 4 تا 6 فنجان قهوه در روز، احتمال دچار شدن به برخی از بیماری ها را کمتر می نماید. اما پزشکان تردیدی ندارند که مصرف این میزان قهوه، تهدیدهایی را هم برای سلامت ایجاد می نماید. به گفته متخصصان برای حفظ سلامتتان، بهتر است یک فنجان قهوه را در حوالی ساعت 10 صبح میل کنید و یک فنجان دیگر را هم در فاصله 2 تا 5 بعدازظهر بنوشید.

انتشار: 7 بهمن 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 1362

به "درباره خواص قهوه تلخ چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره خواص قهوه تلخ چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید