جنگل های ارسباران - بهشت گمشده آذربایجان

به گزارش مجله پریها، ارسباران منطقه وسیع کوهستانی است که از جنوب اهر تا رود ارس گسترده شده و در مرز استان آذربایجان شرقی با ارمنستان واقع شده است. جنگل های ارسباران را در گویش آذری با نام قره داغ، قره باغ، قراجه، ارسبار، آرازبار و قره قاط نیز می شناسند. اما ارسباران به معنای جایی است که شاخه های رود ارس از آنجا به ارس می ریزند.

جنگل های ارسباران - بهشت گمشده آذربایجان

از طرف دیگر نام گذاری این منطقه از طرف یونسکو با عنوان زیست کره نشان از اهمیت این منطقه دارد.

زندگی مردم محلی ارسباران بیشتر به وسیله کشاورزی، دامپروری، باغداری، پرورش زنبور عسل و صنایع دستی می گذرد که البته در سال های اخیر صنعت گردشگری هم نقش به سزایی در اقتصاد این منطقه داشته است.

تنوع زیستی جنگل های ارسباران

جنگل های ارسباران زیستگاه بیش از 215 گونه از پرندگان، ازجمله سیاه خروس قفقازی، کبک خاکستری، دراج سیاه، 29 گونه خزنده، 48 گونه پستاندار، از جمله بز کوهی، گراز وحشی، گرگ، پلنگ، سیاه گوش و 17 نوع ماهی است.

ویژگی شاخص جنگل های ارسباران، وجود درختان میوه خودرو است. کنار نهرهای این جنگل هم پر از درختان گردو و زغال اخته است. درختان خودروی این منطقه نقش به سزایی در درآمدزایی مردم این منطقه دارند. گیاهان کمیابی مثل انگور فرنگی، قارچ دنبلان و گیاهانی با ارزش دارویی بر اهمیت منطقه ارسباران می افزایند. از گیاهان ارسباران می توان به این موارد اشاره نمود: بوته های تمشک، بلوط، کیکم، انار وحشی، زرشک، سماق، سیب وحشی، قره قات.

پتانسیل گردشگری دیگری که جنگل های ارسباران دارد کمپ های تابستانی ایلات این منطقه است که به عشایر ارسباران معروف هستند. چشمه های آب گرم و آب سرد ارسباران هم دلیل خوبی برای جذب گردشگران به این منطقه در فصل بهار است.

جاذبه های گردشگری و تاریخی ارسباران

ارسباران تنها منطقه ای با طبیعت بکر و بی نظیر نیست و جاذبه های این منطقه تنها به جنگل های ارسباران محدود نمی گردد.

ارسباران منطقه ای است که علاوه بر طبیعت بی نظیر و منحصر به فرد، جاذبه های تاریخی هم دارد که برای بسیاری از گردشگران در سفر به این منطقه جذاب است. از جاذبه های تاریخی منطقه ارسباران می توان به قلعه بابک، قلعه جووشین، بازار اهر، پل های خداآفرین، قلعه ضحاک، قصر آیینه لو، بقعه شیخ شهاب الدین اهری، کلیسای آینالو، قلعه آوارسین، کلیسای وینق و کلیسای ناپشته می توان اشاره نمود. این جاذبه های تاریخی بی نظیر در ناحیه ارسباران و روستاهای اطراف آن قرار دارند.

علاوه بر این وجود چشمه های آب گرم ارسباران دلیل خوبی برای ساخت برگ ترین منطقه آب درمانی کشور در این منطقه بوده است.

ییلاق های ارسباران

در سفر به ارسباران می توانید از مناطق ییلاقی آن نیز نهایت بهره را ببرید. ییلاقات عشایر ارسباران از بکرترین مناطق دیدنی کلیبر است که نباید از دست بدهید. از جمله مناطق ییلاقی ارسباران می توان به ییلاق ایل بسطامو اشاره نمود. این منطقه به دلیل ارتفاع زیادی که دارد در روزهای گرم تابستان هم خنک است، بنابراین بهتر است هنگام سفر به این منطقه از قبل با خود پتو و لباس گرم همراه داشته باشید.

چطور به ارسباران سفر کنیم؟

برای سفر به ارسباران را ه های متنوعی پیش رو دارید که البته سفر با هر کدام از این وسایل نقلیه بستگی به بودجه و ترجیح شما از نوع سفر دارد. برای سفر به ارسباران می توانید یکی از راه های زیر را انتخاب کنید:

سفر به ارسباران با هواپیما

برای سفر به ارسباران با هواپیما که البته سریع ترین، راحت ترین و ایمن ترین راه است، کافی است که بلیط هواپیما به مقصد تبریز را خریداری نمایید. پس از رسیدن به تبریز می توانید با کرایه ماشین خود را به ارسباران در 221 کیلومتری تبریز برسانید. برای پیمودن راستا زمینی از تبریز تا ارسباران می توانید جاده تبریز به اهر را در پیش بگیرید.

سفر به ارسباران با قطار

کافی است قطاری به مقصد جلفا یا تبریز سوار شوید و از آنجا بقیه راه را با ماشین خود را به ارسباران برسانید.

سفر به ارسباران با اتوبوس

خوشبختانه برای سفر به ارسباران از اتوبوس نیز می توانید بهره ببرید. برای سفر با اتوبوس می توانید سوار اتوبوس های به مقصد اهر شوید.

سفر به ارسباران با ماشین

می توانید برای سفر به ارسباران از ماشین شخصی خود بهره ببرید و یا ماشینی کرایه نمایید. برای سفر به ارسباران با ماشین کافی است که ابتدا خود را به تبریز برسانید و سپس راستاتان را به سمت کلیبر عوض کنید. برای سفر به ارسباران با ماشین می توانید از گوگل مپ استفاده نمایید.

منبع: فلای تودی
انتشار: 30 شهریور 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3580

به "جنگل های ارسباران - بهشت گمشده آذربایجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگل های ارسباران - بهشت گمشده آذربایجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید