اکران خاموشی بر پرده سینما هلال اهواز، فعالان هنری نگران هستند

به گزارش مجله پریها، خبرنگاران- گروه استان ها- قاسم منصور آل کثیر: با شکایت قضایی سازمان هلال احمر؛ سینما هلال تعطیل شد؛ فاجعه فرهنگی در کلانشهر اهواز. این متن با پس زمینه زرد رنگ به همراه متنی غمبار در صفحه اینستگرامِ سینما هلال منتشر شد و به قول اینستایی ها بیش از 800 کامنت خورد اما ماجرای تعطیلی سینما خانوادگی هلال احمر چیست؟ آیا داستان به همین سادگی که در پست اینستگرام نوشته گردیده است؟

اکران خاموشی بر پرده سینما هلال اهواز، فعالان هنری نگران هستند

طی 13 روز اخیر ماجرایی شبیه به داستانِ موزه هنرهای معاصر یعنی نزاع میان هنرمندان و نهادهای متولی راه افتاده است. مستاجر می گوید ما سینما را از خرابه به امروز که رنگ و رویی دارد رساندیم. هلال احمر می گوید اینجا ملکِ ماست و متعلق به مردم است. از طرفی اداره ارشاد اظهار می نماید که ما فقط ناظر کیفیِ کار هستیم و دخالت نمی کنیم. فعالان فرهنگی نیز سخنانی دارند که اغلب حامیِ مستاجر هستند.

علی خدادادی رئیس سازمان هلال احمر استان خوزستان در گفت و گو با خبرنگاران گفت: سینما پنج سال پیش توسط شخصی به نام قیس اجاره گرفته می گردد و این شخص پس از یک سال متواری شد. پس از آن مستاجر جدید که معین نیست چگونه آمده، مدیریت سینما را در دست گرفت. از آن موقع تاکنون این افراد حتی یک ریال به سازمان هلال احمر پرداخت نکردند.

خدادادی اضافه نمود: اینجا مکانی عام المنفعه است و متعلق به مردم باید باشد. مستاجر خلاف نموده است. از کشیدن برق خلاف تا نپرداختنِ اجاره. جریان تعطیلیِ سینما مربوط به امروز و دیروز نیست و چند سال است که پرونده قضایی دنبال می گردد تا به امروز رسید.

وی همچنین شرح داد: نگاه ما به این مجموعه کاملا فرهنگی است و از حق مردم صیانت می کنیم. ما مخالف باند بازی و بندبازی هستیم که مستاجر سالها در فرایند پرونده قضایی ایجاد تعلل می کرد.

رئیس سازمان هلال احمر استان خوزستان با بیان اینکه وجود سینما به قوت خود باقی می ماند، اضافه نمود: مدیریت سینما به معاونت حوزه جوانان سازمان هلال احمر محول می گردد و اگر خواستیم بخش هایی از جمله صوت، نور و ... را به پیمانکار واگذار کنیم طبق قانون اعلامیه منتشر می کنیم. این مکان در آینده نزدیک تبدیل به فرهنگسرا می گردد تا به حوزه فرهنگی شهر کمک بیشتری نموده باشیم.

خدادادی در پاسخ به این سئوال که تکلیف کافه سینما هلال که برنامه های فرهنگی متنوع برگزار نموده چیست، گفت: ما با هیچ کدام از بخش ها مشکل نداریم و می توانیم طبق ضوابطی با رعایت اصول قانونی ادامه همکاری داشته باشیم. مشکل ما با مستاجر بود که بدون قرارداد فعالیت می کرد. مستاجر متاسفانه به شکلی که باید رسیدگی می کرد، رسالتش را انجام نداد.

نه به خاموشیِ میعادگاه

سینما خانوادگی هلال که به سینما هلال شهرت دارد از سال 1371 فعالیت خود را با پخش فیلم کشتی آنجلیکا آغاز کرد و تبدیل به محلی خاطره انگیز و هنری برای اهوازی ها شد. هنرمندان معتقدند پرده و چراغ های این مکانِ فرهنگی حتی یک روز نباید خاموش گردد.

رئیس سینمای جوان استان خوزستان در این باره گفت: مستاجر و دوستانش در سینماداری موفق بود و طبقه بالا که مدتها انبار بود را به میعادگاه هنرمندان، محل هم اندیشی و برندی برای فعالیت های هنری تبدیل کرد.

حمید آل حمود شرح داد: سینما هلال با اینکه بدمسیر و پارکینگ ندارد اما با فعالیت هایی که طی این سالها در آن صورت گرفت تبدیل به میعادگاه خانواده های فرهنگی و هنری گردیده است.

آل حمود شرح داد: دوستانی که آنجا بودند زلفشان با هنر گره خورده و با هنر آشنا هستند و پیشکسوتان را همیشه تکریم می نمایند. اینها نکات مهمی هستند که هر مستاجری آنها را ندارد.

وی گفت: بنری در ورودی سینما مبنی بر تعطیلی به علت تعمیرات منتشر گردیده که از نظرم فریب افکار عمومی است. هر اختلاف بین مستاجر و مالک بیفتد بهتر است مجرای قانونی خود را طی کند نه اینکه به این سرعت اقدام اینچنینی کرد.

رئیس انجمن سینمای جوان استان خوزستان همچنین شرح داد: چرا سینمای هلال باید به پیمانکار جدیدی واگذار گردد؟ مگر چه کاری می خواهند بنمایند که اینها نتوانستند؟ چرا در این فضا و ایام که بیش از پیش به محل های فرهنگی احتیاج داریم چنین اتفاقی رخ دهد؟

آل حمود به آسیب شناسی وضعیت کنونی سینماهای استان خوزستان پرداخت و شرح داد: در شهرهایی مثل اهواز و آبادان نزدیک به 48 سینما داشتند و تهران با آن جمعیت تنها 80 سینما. به جای افزایش سینما نباید امکانات را تعطیل و فعالان را به حاشیه برانیم. امیدوارم مسئولان از سفارش پذیری دوری نمایند.

وی همچنین به ابعاد اجتماعی تاثیر سینما اشاره نمود و شرح داد: خطرناک ترین اتفاق برای مردم، توهم است. آنچه می تواند توهم را از جامعه بزداید هنر است. آلترناتیو توهم، تخیل است که از اندیشه هنرمند نشات می گیرد و در جامعه نهادینه می گردد. این اتفاق، اتفاق فرخنده ای برای اهواز نیست و امیدوارم به خوبی حل گردد.

آل حمود اضافه نمود: اکنون استان سرشار است از خلا های عمیق فرهنگی و بیش از هر زمانی احتیاج به کار فرهنگی است. باید مراقب باشیم تا عرصه فرهنگ تنگتر نگردد. باید پردیس سینمایی راه بیفتد و سالن های تخصصی موسیقی احداث شوند. از خلال هنر است که صبورتر می شویم و استقامت را بیاموزیم.

پای فعال اقتصادی درمیان است

برخی دیگر از فعالان اجتماعی می گویند پای یک فعال اقتصادی و برگزار نماینده کنسرت در میان است. این فعالان می گویند ماجرا کمی مشکوک است و احتمالا برنامه ریزی های قبلی وجود دارد. در مقابل هلال احمر تاکید نمود که این مجموعه کامل زیر نظر معاونت جوانان می رود.

فعالان فرهنگی خواهان ورود و نظارت دقیق تری از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.

از ارشاد چنین انتظاری نداشتم

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی اما از وضعیت پیش آمده ناراضی است. به اعتقاد او مدیریت کلان حوزه فرهنگ استان در اینجا کم کاری نموده است.

علی ساری در این باره گفت: در حوزه سینما نسبت به گذشته پس رفت داشتیم. باید در این امر حتی تبعیض مثبت را اعمال کنیم. به خاطر شرایط پیش آمده از سیاستگزاران کلان حوزه هنری به شدت در تعجب هستم.

ساری اضافه نمود: با تعطیل شدنِ حتی یک روزِ سینما راضی نیستم. هر اتفاق و مشکلی که باشد باید پشت پرده و دور از نگاه مردم و هنرمندان به شکل قضایی و قانونی پیش رود و لطمه ای به فرایند طبیعی حوزه فرهنگ و سینما وارد نگردد.

وی شرح داد: مدیر فرهنگی اگر کیفی باشد باید خوب عمل کند و نظاره گر نباشد. اگر یک شهروند عادی نظره گر بود ایرادی نمی شد گرفت اما یک مسئول کلان فرهنگی نباید سکوت یا نظاره گر باشد. اصلا معین نیست فرهنگ و ارشاد بودجه ها را کجا هزینه می نماید. در چنین شرایطی که 13 روز سینما تعطیل باشد نباید مدیر فرهنگ و ارشاد پشت میزش بنشیند.

نماینده مردم اهواز، حمیدیه و باوی در مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز گله مندی از فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: چرا تا کنون انجمن سینمای جوان تجهیز نشد؟ چه درصدی از بودجه فرهنگی وارد استان ما می گردد؟ چرا فقط تفاهم نامه می بینیم و هیچ عملی رخ نمی دهد؟ این رفتارهای مدیریت ارشاد استان مورد انتظار من نبود.

ناظریم اما نظر می دهیم

فعالان هنری و همچنین نماینده مردم اهواز در مجلس بیشتر روی سخنشان با اداره ارشاد استان بود. این در حالی است که ارشاد موضع خود را به قاطعیت اعلام نموده و می گوید ما نهاد نظارتی هستیم.

ناصر چنانی، معاون فرهنگی و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان در این باره گفت: رویکرد ما نظارتی است. اختیار دست مالک است ولی می توانیم نظر دهیم. در مورد مستاجر مالکان نظرمان مثبت است و تاکنون فعالیت های خوبی داشته است. اتفاقا هر فعال هنری بتواند درامد زایی کند قطعا امر پسندیده ای انجام داده است.

چنانی اضافه نمود: البته این به معنای این نیست که نظرمان نسبت به مستاجر جدید منفی باشد. ما هم مثل همه نگرانیم برای تعطیلی سینما. این مکان توانسته تا کنون کارهای ارزشمندی در شهر را انجام بدهد.

سید امید سپهریان، رئیس اداره سینمایی ارشاد استان خوزستان نیز گفت: مالک هلال احمر است و ارشاد زیاد در جریان نیست. گویا حکم تخلیه گرفتند.

سپهریان اضافه نمود: ما دخالت نمی کنیم چون مالک هلال احمر است اما نظارت کیفی بر عهده ما است. هلال احمر هم اگر تغییراتی انجام دهد نامه می زند و مدیر جدید را معرفی می نماید به ما.

به گزارش خبرنگاران، سینما خانوادگی هلال اهواز سال 1371 با ظرفیت 650 نفر راه اندازی شد. اهواز اکنون پنج سینما دارد و فعالان این حوزه به شدت منتقد وضعیت موجود سینماهای استان هستند. آنها می گویند هیچ بهانه ای در عرصه هنری برای 13 روز تعطیلی سینما پذیرفتنی نیست.

کافه گالری 28 اهواز طی سال های اخیر محل بازدید بسیاری از هنرمندان بود و این دغدغه میان آنان وجود دارد که آینده این کافه گالریِ مهم اهواز چه می گردد؟ البته مدیر کل هلال احمر اذعان کرد که با گالری وارد تعامل می گردد و قصد دارند فرهنگسرایی در شان مردم اهواز برپا نمایند. باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا فرهنگسرای جدیدی که هلال احمر راه می اندازد می تواند احتیاجهای فرهنگی را تامین کند؟

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 شهریور 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 374

به "اکران خاموشی بر پرده سینما هلال اهواز، فعالان هنری نگران هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اکران خاموشی بر پرده سینما هلال اهواز، فعالان هنری نگران هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید