اندروید 10 برابر بیشتر از آیفون اطلاعات کاربران را برای گوگل می فرستد

به گزارش مجله پریها، اگر یک نفر به شما نوشیدنی رایگان می دهد، احتمالا قصد مسموم کردن شما را دارد. جوری وانمود نکنید که گویا از این حرف سورپرایز گردیده اید. البته در مورد این موضوع قرار نیست صحبت کنیم اما چندی پیش مقاله ای منتشر شد که نشان می داد گوگل چقدر اطلاعات شخصی کاربران را از طریق دستگاه های مبتنی بر اندروید و کروم، جمع آروی می نماید. این مقاله توسط Douglas C. Schmidt، استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه Vanderbilt University نوشته گردیده است.

اندروید 10 برابر بیشتر از آیفون اطلاعات کاربران را برای گوگل می فرستد

این مقاله اینطور آغاز می گردد:

جمع آوری اطلاعات به سبک گوگل، حتی نیازی ندارد که شما به دستگاه خود دست بزنید. طبق این مقاله، یک گوشی اندرویدی که گوگل کروم روی آن باز است و دستگاه قفل گردیده و از آن استفاده نمی گردد، 340 بار در 24 ساعت اطلاعات موقعیت مکانی شما را برای Google ارسال می نماید. در طرف مقابل، چنین امکانی روی آیفون به دلیل محدودیت های iOS وجود ندارد. البته زمانی که با آیفون خود از اپلیکیشن های Google و به فرض Google Chrome نیز بهره ببرید، دوباره اطلاعات موقعیت مکانی شما برای سرور های Google ارسال می گردد. اما در گوشی های اندرویدی، این اتفاق مدام تکرار می گردد.

آنطور که در مقاله نوشته گردیده:

به طور دقیق تر، گوشی های اندرویدی روزانه حدود 4.4 مگابایت اطلاعات را آپلود نموده و برای Google می فرستند در صورتی این رقم در آیفون به 0.76 مگابایت در مدت زمان مشابه می رسد. دلیل این موضوع نیز معین است. Google سرویس های خود را به رایگان در اختیار عموم قرار می دهد. همچنین این شرکت در اصل یک شرکت تبلیغاتی بزرگ شناخته می گردد نه یک شرکتی که سخت افزار یا نرم افزار فراوری می نماید. البته به دلیل منابع مالی گسترده ای که Google در این سال ها برای خود جمع نموده، به فراوری سخت افزار و سرویس های نرم افزاری مختلف هم مشغول است اما همچنان ما با یک غول تبلیغاتی به اسم گوگل روبرو هستیم. آنطور که آقای اشمیت در بخشی دیگر از مقاله اعلام می نماید:

بیش از دو میلیارد نفر در سراسر جهان از گوشی های اندرویدی استفاده می نمایند و این یعنی حجم بی نهایتی از اطلاعات که گوگل روزانه از کاربران و رفتار آن ها به دست می آورد.

چندی پیش ماجرای دنبال کردن موقعیت کاربران توسط Google کمی پیچیده تر هم شد. اگر به یاد داشته باشید، در اخبار داشتیم که حتی اگر در تنظیمات ذکر کنید که موقعیت مکانی شما برای Google ارسال نگردد، باز هم به طریقی دیگر، گوگل این اطلاعات را از شما دریافت می نماید و باید از تنظیمات پیچیده دیگر آن را دور بزنید.

قطعا در شرکت Google موقعیت شغلی برای افرادی که بیایند هیستوری یا سابقه مرورگر شما را آنالیز نمایند وجود ندارد. Google نمی خواهد فقط بداند شما پپسی را ترجیح می دهید یا کوکاکولا. گوگل می خواهد همه چیز را درباره شما بداند و هربار که با مرورگر کروم چیزی را جست وجو می کنید، آن موضوع به عنوان اطلاعات شخصی شما ضبط می گردد و حتی موقعیت مکانی شما در لحظه جست وجو نیز ثبت می گردد. حتی اگر از گوگل اسیستنت چیزی را بپرسید، سوال شما در سابقه حساب کاربری Google شما ثبت خواهد شد.

اما چرا گوگل این حجم از اطلاعات را جمع آوری می نماید؟

شاید Google به دنبال ساخت ابر کامپیوتری باشد که هر چیزی را از آن بپرسید، جواب مرتبط و مناسبی دریافت می کنید؛ درست مثل فیلم هایی که آینده را نشان می دهند.

شاید تا رسیدن به چنین چیزی زمان زیادی باقی مانده باشد اما بخش زیادی از مسیر را طی نموده ایم. نگاهی به الگوریتم های Google در زمینه عکاسی بیاندازید. یا مثالی واضح تر، گوشی های پیکسل گوگل هستند که تنها با دارا بودن بهترین قدرت پردازش در تصاویر، می توانند عکس هایی خیره نماینده ثبت نمایند. یا اپلیکیشن گوگل فوتوز که چطور عکس های شما را مرتب می نماید و حتی گاهی اوقات آن ها را ادیت نموده و به شما نشان می دهد. نمونه های دیگر را در پلتفرم نقشه گوگل می توانیم ببینیم. یا حتی در بخش گوگل ترنسلیت که زبان های مختلف را می تواند به یکدیگر ترجمه نموده و این ترجمه ها نه تنها کلمه به کلمه، بلکه در مقیاس جمله کاربردی است. گوگل دوپلکس را هم که می شناسید؟ دوپلکس سرویسی است که تلفن های شما را برایتان جواب می دهد و با شخص پشت تلفن صحبت هم می نماید.

Google را نمی توانیم از زندگی خود حذف کنیم. اما دادن اطلاعات در قبال دریافت این سرویس های رایگان، اجتناب ناپذیر است. دیدن تبلیغات و درآمدزایی از آن هم که کسب و کار اصلی گوگل به حساب می آید. سوال اینجاست که گوگل چقدر این اطلاعات را امن نگه می دارد؟ ما چقدر در جهانی امروز با این حجم از اطلاعاتی که به شرکت هایی مثل گوگل یا فیس بوک می دهیم، امن هستیم؟

چرا این موضوع تا حالا برای گوگل رسوایی بار نیاورده است؟

جواب این سوال شاید در دو کلمه خلاصه گردد: روابط عمومی. بخش PR یا روابط عمومی گوگل خیلی خوب توانسته چهره این شرکت را پاک نگه دارد و قطعا در این زمینه از فیس بوک موفق تر بوده است. اوضاع برای فیس بوک به دلیل جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران اصلا خوب نیست و حتی موجی از بایکوت این شبکه اجتماعی در اینترنت به راه افتاد. آیا چنین سرنوشتی در انتظار Google نیز خواهد بود؟ قطعا خیر.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 مهر 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 686

به "اندروید 10 برابر بیشتر از آیفون اطلاعات کاربران را برای گوگل می فرستد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندروید 10 برابر بیشتر از آیفون اطلاعات کاربران را برای گوگل می فرستد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید