امکان مشروط ساخت چهار طبقه در 30 درصد باغات شهر تهران

به گزارش مجله پریها، به گزارش خبرنگاران، در جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر تهران آنالیز لایحه برج باغ ها که از جلسه گذشته شروع شده بود، ادامه یافت.

امکان مشروط ساخت چهار طبقه در 30 درصد باغات شهر تهران

در ماده 3 تبصره 7 دو دیدگاه برای حفاظت و صیانت از باغ ها مطرح شد؛ باغ هایی با مساحت کمتر از 5000 مترمربع و باغ هایی با مساحت بالای 5000 مترمربع.

بر اساس این دیدگاه، در صورت تبدیل 70 درصد از مساحت عرصه باغ به فضای عمومی، امکان ساخت بنا در 30 درصد باقی مانده ملک مطابق با سند مالکیت و با حداکثر سطح اشغال 60 درصد و حداکثر تراکم 180 درصد و حداکثر تعداد 3 طبقه مجاز است. در باغات با مساحت 5000 مترمربع و بیشتر، در صورت تبدیل 80 درصد از مساحت عرصه باغ به فضای سبز عمومی، ساخت بنا در 20 درصد باقی مانده مطابق با سند مالکیت با حداکثر سطح اشغال 60 درصد و حداکثر تراکم 180 درصد و حداکثر تعداد سه طبقه مجاز است.

در ارتباط با این ماده و تبصره ها، دو کمیسیون معماری و شهرسازی و سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، هر کدام دیدگاه های متعددی داشتند. بر این اساس دیدگاه کمیسیون سلامت و محیط زیست، صیانت و حفاظت از باغات و دیدگاه کمیسیون معماری و شهرسازی، علاوه بر صیانت از باغات، تشویق مالکان برای واگذاری این باغات است.

در اولین پیشنهاد، کمیسیون سلامت بر این باور بود که شرایطی لحاظ گردد تا مالکان باغات بالای 5000 متر، 20 درصد امکان ساخت و ساز داشته باشند و در نهایت تعداد طبقات نیز سه طبقه باشد اما کمیسیون معماری و شهرسازی با ساخت 30 درصد از عرصه باغ و 4 طبقه موافق بود که در نهایت پیشنهادات کمیسیون معماری و شهرسازی به تصویب رسید.

سید آرش میلانی در دفاع از پیشنهاد کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری گفت: در ساخت وساز باغات، مسئله سایه اندازی ساختمان بر روی درختان بسیار اهمیت دارد. در متراژ زیر 5000 مترمربع، این مسئله بیشتر مطرح است بخصوص در باغات زیر 2000 متر.

صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری نیز گفت: تجربه اثبات نموده است که در زمان آغاز ساخت وساز در باغات، نمی توان امیدوار بود که پس از آزادی ساخت وساز، تعرض به باغات انجام نگردد. به همین دلیل پیشنهاد می گردد که با مالک به توافق برسیم که در باغات بالای 5000 متر، 80 درصد باغ به فضای عمومی و تنها 20 درصد ساخت وساز مجاز گردد.

شهربانو امانی در مخالفت با این اظهارنظر گفت: دغدغه شورای شهر، حفظ باغات است و اگر ریل ساخت و ساز در باغات بالای 5000 متر تغییر یابد، معتقدم امکان ایجاد فساد و دور زدن مصوبات شورا فراهم خواهد شد. چه بسا کوشش خواهد شد در آینده این مصوبه تغییر یابد. ازاین رو معتقدم که ساخت وساز در باغات با عرصه 30 درصد مورد تائید اعضا قرار گیرد.

سید حسن رسولی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز گفت: تاکنون دیوان عدالت اداری، مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی را درباره دیدگاه مربوط به ساخت و ساز در 30 درصد عرصه باغات را ابطال نموده است. بهتر است به گونه ای عمل کنیم و پیشنهاد دهیم که مجدداً مصوبه ما ابطال نگردد.

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در آنالیز این ماده گفت: با آنالیز های صورت گرفته برای تعداد طبقات در 30 درصد باغات به این نتیجه رسیدیم که حتی در صورت موافقت برای ساخت 4 طبقه، مجدداً موضوع زیان ده است. اگر می خواهیم واقع بین باشیم تا مالک حاضر گردد 70 درصد باغ خود را در اختیار شهرداری قرار دهد، بهتر است اجازه ساخت 4 طبقه در 30 درصد باغات صادر گردد.

محمود میرلوحی در مخالفت با این دیدگاه گفت: اگر دیدگاه، حفظ باغات است بنابراین بهتر است رویکرد صیانت را از تصمیمات خود لحاظ کنیم و با ساخت 4 طبقه مخالفت کنیم.

نژادبهرام در دفاع از اظهارنظر اعطا و مخالفت با دیدگاه میرلوحی گفت: ما برای تشویق مالکان باید بپذیریم که در 30 درصد باغات، امکان ساخت وساز برای مالک فراهم گردد البته سطح اشغال و جانمایی آن توسط کمیته فنی خواهد بود و بهتر است با 4 طبقه موافقت گردد تا آنچه که در دهه 70 برای باغات تهران رخ داد، اتفاق نیفتد.

بهاره آروین نیز گفت: بهتر است از بلاتکلیفی خارج شویم و تصمیم بگیریم تا بتوانیم باغات باقی مانده را حفظ کنیم. آن گونه که آقای اعطا گفت حتی چهار طبقه نیز برای مالکین عقلانی نیست بنابراین بهتر است رویکرد مناسب را انتخاب کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 خرداد 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 2321

به "امکان مشروط ساخت چهار طبقه در 30 درصد باغات شهر تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امکان مشروط ساخت چهار طبقه در 30 درصد باغات شهر تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید