طرز تهیه کیک زعفرانی اسفنجی با پف زیاد و عطر و طعم عالی

به گزارش مجله پریها، کیک زعفرانی از آن دسته کیک هایی است که بوی آن را از فرسنگ ها آن ورتر هم می توان حس کرد. مادرهای مان در زمان های نسبتا دور قبل از آمدن گاز فر، این کیک خوشمزه را با پف زیاد در قابلمه می پختند. پخت کیک اسفنجی در قابلمه مانند پخت کیک در فر و توستر همان پف و عطر و بو را دارد، به شرط آن که فوت و فن هایش را بدانید. با خواند طرز تهیه کیک اسفنجی در قابلمه نه تنها با این فوت و فن ها آشنا شده بلکه می توانید کیک زعفرانی تان را غیر از فر با قابلمه هم آماده کنید. گاهی در دستور این کیک از گلاب و بادام خرد شده استفاده می نمایند که طعم متفاوتی به آن می دهد. طرز تهیه کیک زعفرانی اسفنجی را این جا بخوانید تا با دستور سنتی آن آشنا شوید.

طرز تهیه کیک زعفرانی اسفنجی با پف زیاد و عطر و طعم عالی

مواد لازم برای تهیه کیک زعفرانی اسفنجی

  • کره بدون نمک 200 گرم
  • شیر 150 میلی لیتر
  • زعفران یک چهارم قاشق چای خوری
  • بیکینگ پودر دو قاشق چای خوری
  • آرد 240 گرم
  • تخم مرغ میانه دو عدد
  • شکر 235 گرم
  • پودر قند برای تزئین

طرز تهیه کیک زعفرانی اسفنجی

قالب را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک زعفرانی اسفنجی احتیاج است که فر را با دمای 180 درجه سانتی گراد 350 درجه فارنهایت گرم کنید. در ادامه به سراغ قالب 22 سانتی متری کیک تان بروید، دو سانتی متر از پایین آن را با کمی کره یا روغن چرب کنید تا کیک تان تا بالا پف کند. از آرد سوخاری هم برای پاشیدن در کف قالب تان می توانید بهره ببرید.

2. کره، شیر و زعفران را مخلوط کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه کیک زعفرانی اسفنجی به سراغ کره، شیر و زعفران بروید. شیر و کره را در یک قابلمه کوچک با یکدیگر مخلوط کنید و اجازه دهید تا کره با حرارت کم، آرام آرام ذوب گردد. بعد از آب شدن کره، ظرف را از روی حرارت برداشته و زعفران دم نموده را به آن اضافه کنید. برای دم کردن زعفران می توانید از یخ بهره ببرید. زعفران سابیده شده را داخل یک ظرف شیشه ای ریخته و داخل آن چند قالب یخ بیاندازید تا در اصطلاح به رنگ پس دادن زعفران یاری کند. قابلمه را مجدد روی حرارت قرار داده تا زعفران با شیر و کره خوب مخلوط گردد. بعد از مخلوط شدن قابلمه را کنار بگذارید تا مخلوط کامل خنک گردد.

3. آرد و تخم مرغ ها را آماده کنید

در کاسه ای میانه آرد و بیکینگ پودر را که سه بار از قبل الک نموده اید را با یکدیگر مخلوط کنید. در کاسه ای دیگر تخم مرغ ها را شکسته و با شکر مخلوط کنید. با یاری هم زن دستی تخم مرغ و شکر را آن قدر بزنید که مخلوط کش دار، حجیم و به رنگ کرمی دربیاید. حال مخلوط آرد و بیکینگ پودر را به آن اضافه نموده و به صورت دورانی مواد را هم بزنید. ظرف را کنار گذاشته و دیگر مراحل تهیه کیک زعفرانی را پیش ببرید.

4. مخلوط شیر را اضافه کنید

در ادامه تهیه کیک زعفرانی اسفنجی باید شیر، کره و زعفران خنک شده را به مخلوط اضافه کنید و خمیر را تا حدی که همه چیز با یکدیگر ترکیب شوند، خوب هم بزنید. به مایه کیک تان زمان دهید کمی در دمای محیط استراحت کند. با این مواد طرز تهیه کیک اسفنجی با ماست را هم می توانید امتحان کنید، فقط به جای شیر، ماست را اضافه می کنید.

5. قالب را داخل فر بگذارید

در ادامه طرز تهیه کیک زعفرانی اسفنجی باید مایه کیک را درون قالب بریزید و چند بار آن را روی یک سطح صاف بزنید. با این کار حباب ها و هوای اضافی گرفته می گردد. قالب کیک را در قسمت پایینی فر به مدت 35 تا 40 دقیقه بگذارید. در 30 دقیقه ابتدایی در فر را باز نکنید چرا که کیک تان خام می ماند.

6. کیک را تزئین کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه کیک زعفرانی ، کیک را از قالب بیرون بیاورید و آن را روی توری خنک شده بگذارید تا کامل خنک گردد. بعد از خنک شدن کیک روی آن را با خرده میوه، آجیل های خرد شد و خامه شکلاتی تزئین کنید. طرز تهیه خامه شکلاتی را در کتاب کاله بخوانید. اگر خواستید می توانید کیک را به صورت لایه لایه برش دهید و هر لایه را با یاری خامه قنادی، گردو و موز خرد شده فیلینگ کنید. این کار را تا آخرین لایه ادامه دهید. کیک زعفرانی اسفنجی تان آماده است می توانید آن را به همراه یک چای بهارنارنج نوش جان کنید.

کیک زعفرانی اسفنجی از سنتی ترین کیک های ایرانی محسوب می گردد.

نکات تکمیلی برای پخت بهتر کیک زعفرانی اسفنجی

کیک زعفرانی در دنیای کیک پزی یکی از سنتی ترین کیک ها شناخته می گردد که طعم بی نظیری دارد. دستور تهیه این کیک بسیار ساده است با این حال احتیاج است نکاتی را برایتان در ادامه مطرح کنیم.

چرا در تهیه کیک زعفرانی، آرد را الک می نمایند؟

الک کردن آرد قبل از اضافه کردن آن به مایه، از گوله گوله شدن آن جلوگیری می نماید، هم چنین نقش مهمی در لطافت، سبکی و پف کیک زعفرانی تان دارد. تمام فوت و فن های کیک اسفنجی را در دستور کیک اسفنجی ساده بخوانید.

برای خوش رنگ تر شدن کیک زعفرانی چه باید کرد؟

برای خوش رنگ تر شدن کیک اسفنجی تان احتیاج است که دو نکته را رعایت کنید؛ استفاده از زعفران مرغوب و دم کردن آن به شیوه صحیح. شما باید میزان بیشتری از زعفران را با میزان کمی آب یا یخ دم کنید تا رنگ بیشتری برایتان بیندازد. از سویی دیگر با توجه به ذائقه تان برای عطر بهتر این کیک در دستور آن از میزان کمی گلاب هم می توانید بهره ببرید.

چرا در طرز تهیه کیک زعفرانی اسفنجی از کره بدون نمک استفاده می گردد؟

در پخت کیک های اسفنجی معمولا از نمک و کره استفاده می گردد. کره میزان قابل توجهی نمک دارد هنگام استفاده از آن در تهیه کیک ها باید مراقب باشید. در طرز تهیه کیک زعفرانی به علت طعم شیرین زعفران از کره بدون نمک استفاده می نمایند که راحت تر طعم و شیرینی کیک را بتوانند کنترل نمایند.

چگونه از پخت کیک زعفرانی خود مطمئن شویم؟

زمان و درجه حرارت با توجه به فر شما می تواند متفاوت باشد از آن جا که زعفران ماده ای گران است باید مراقب باشید که در پخت به ویژه پخت اول هدر نرود. بعد از بیرون آوردن کیک از فر، یک چنگال یا خلال چوبی در مرکز آن فرو کنید اگر تمیز بیرون آمد کامل پخته است. در صورتی که هنوز خام بود اما روی کیک قهوه ای است قبل از قرار دادن در فر آن را با فویل آلومینیوم بپوشانید تا از سوختن آن جلوگیری گردد.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 8 تیر 1402 بروزرسانی: 8 تیر 1402 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 4845

به "طرز تهیه کیک زعفرانی اسفنجی با پف زیاد و عطر و طعم عالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کیک زعفرانی اسفنجی با پف زیاد و عطر و طعم عالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید