کُند کردن روند پیری با ورزش های استقامتی

به گزارش مجله پریها، ایسنا نوشت: مطالعه اخیر پژوهشگران نشان می دهد انجام تمرینات ورزشی استقامتی، می تواند روند پیری سلول ها را کند کند.

کُند کردن روند پیری با ورزش های استقامتی

مطالعه اخیر پژوهشگران دانشگاه زارلاند(Universität des Saarlandes) آلمان نشان می دهد برخی از تمرینات استقامتی نظیر راه رفتن، شنا کردن، دوچرخه سواری و تمرینات با شدت بالا در بازه های زمانی کوتاه(HIIT) بسیار در روند پیری سلول موثر هستند و می توانند نه تنها این روند را کند بلکه آن را تغییر دهند و این در حالی است که تمرینات استقامتی مانند وزنه بلند کردن(pumping iron) این عمل را انجام نمی دهند.

همانطور که سن ما بالا می رود، کروموزوم های تلومر(telomeres) در انتهای کروموزوم های ما یافت می شوند. کوتاه شدن این تلومرها یک مکانیزم مهم مولکولی برای پیری سلول است و زمانی که تلومرها خیلی کوتاه می شوند که دیگر نمی توانند از دی.ان.ای در کروموزوم محافظت نمایند و بنابراین سلول ها می میرند.

تلومر(Telomere) پایانه فیزیکی کروموزوم های خطی می باشد که از یک توالی غیر کدنماینده تشکیل شده است. در پستانداران تلومر ترکیبی از تعداد متغیری توالی های تکراری، با رمز TTAGGG می باشد. توالی تکرار شونده تلومری در سایر جانداران نیز دارای فرمول کلی مشابهی است که این شباهت نشان دهنده نقش حیاتی و در نتیجه محفوظ باقی ماندن ساختار تلومر می باشد.

مطالعه اخیر پژوهشگران نشان می دهد با انجام برخی ورزش ها می توان طول این کروموزوم را افزایش داد.

اکنون تیمی از پژوهشگران به رهبری پروفسور اوریچ لافوس از دانشگاه لایپزیگ (Leipzig University) آلمان 266 فرد جوان و سالمی که فعالیت ورزشی نداشتند را مورد آنالیز قرار دادند.

این افراد به چهار دسته تقسیم شدند و به مدت شش ماه تحت رژیم های گوناگون قرار گرفتند.

گروه اول تمرینات استقامتی را به صورت مداوم همراه با ورزش دو انجام دادند، گروه دوم تمرینات با شدت بالا در بازه های زمانی کوتاه را که شامل گرم کردن و دو آهسته بود، انجام دادند.

گروه سوم تحت آموزش تمرینات مقاومتی قرار گرفتند. تمرینات مقاومتی شامل تمرین دایره ای بر روی هشت دستگاه، تمرینات کششی، کرانچ، سیم کش(pulldowns) و پرس سینه بود. گروه چهارم هیچ فعالیتی نداشتند و به شیوه معمول خود زندگی می کردند.

پروفسور لافوس گفت: ما طی این مطالعه دریافتیم طول تلومر افرادی که تمرینات با شدت بالا در بازه های زمانی کوتاه و تمرینات استقامتی را انجام می دادند، افزایش یافته است و علاوه بر آن فعالیت آنزیم تلومراز نیز افزایش یافته است. هر دو این موراد نیز در روند پیری سلولی نقش مهمی دارند و در نتیجه دریافتیم تمرینات قدرتی چنین اثراتی نداشته اند.

این مطالعه در مجله European Heart Journal منتشر شد.

5656

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 2 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 1921

به "کُند کردن روند پیری با ورزش های استقامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کُند کردن روند پیری با ورزش های استقامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید