پلیس ترکیه 13 تن را در ارتباط با اعتراضات سال 2013 بازداشت کرد

به گزارش مجله پریها، پلیس ترکیه در ادامه تحقیقات درباره یک فعال حقوق بشری زندانی به نام عثمان کابالا، 13 تن را شامل دو استاد دانشگاه سرشناس به اتهام پیروی از او در کوشش برای سرنگون کردن دولت به وسیله اعتراضات گسترده سال 2013 بازداشت کرد.

پلیس ترکیه 13 تن را در ارتباط با اعتراضات سال 2013 بازداشت کرد

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، عثمان کاوالا، یک رهبر شناخته شده جامعه مدنی ترکیه یکسال پیش دستگیر شده و در انتظار محاکمه به اتهام کوشش برای سرنگون کردن دولت ترکیه قرار گرفته است.

به گفته مقام های ترکیه این کوشش برای سرنگونی ابتدا با تظاهرات در سال 2013 آغاز شده و در کودتای نافرجام ژوئیه 2016 به اوج خود رسیده است.

پلیس ترکیه اعلام نمود: افرادی که روز جمعه دستگیر شدند به همکاری با کاوالا به منظور تحریک ناآرامی های 2013 متهم هستند، اعتراضاتی که در ابتدا علیه یکسری طرح های توسعه شهری در پارک گزی شهر استانبول آغاز شده و بعدا تبدیل به تظاهرات گسترده ضد دولتی شد.

کاوالا به کوشش برای استفاده از زور به منظور سرنگون کردن دولت یا جلوگیری از عمل دولت به وظایفش متهم شده است. پلیس ترکیه اعلام نموده که دادستان ها دستور به بازداشت مجموعا 20 نفر به اتهام همکاری با او داده اند.

این اتهام می تواند مجازات حبس ابد برای او در پی داشته باشد.

پلیس استانبول در بیانیه ای گفت: این فرد هدفش کشاندن حوادث پارک گزی به سراسر ترکیه و برقرار کردن جو اغتشاش و بی نظمی در کلیات کشور بوده است.

گروه های حقوق بشری و نمایندگان پارلمان اروپا بارها از ترکیه که عضو ناتو است، خواسته اند که کاوالا را آزاد نمایند.

این در حالی است که هنوز کیفرخواستی برای او صادر نشده است.

روز جمعه اتحادیه اروپا خواستار آزادی فوری تمامی کسانی شد که بدون طی فرآیند مناسب بازداشت شده اند.

بخش سیاست خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه ای اعلام نمود: بازداشت های مکرر منتقدان و ادامه فشار گسترده بر نمایندگان جامعه مدنی برخلاف تعهد اعلام شده دولت ترکیه به حقوق بشر است.

وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام نمود: بسیار نسبت به این بازداشت ها نگران بوده و از ترکیه می خواهد به حقوق بشر و آزادی های اساسی احترام گذاشته و کسانی را که خودسرانه بازداشت شدند، آزاد کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 فروردین 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 1834

به "پلیس ترکیه 13 تن را در ارتباط با اعتراضات سال 2013 بازداشت کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پلیس ترکیه 13 تن را در ارتباط با اعتراضات سال 2013 بازداشت کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید