مگر ورود سلبریتی ها به ادبیات ممنوع است؟!

به گزارش مجله پریها، عباس مخبر درباره ورود سلبریتی ها به عرصه ادبیات می گوید: درِ ادبیات به روی همه باز است و ما تصمیم گیرنده نیستیم که کسی وارد این عرصه بشود یا نشود.

مگر ورود سلبریتی ها به ادبیات ممنوع است؟!

این مترجم در گفت وگو با خبرنگاران درباره ورود سلبریتی ها به عرصه ادبیات اظهار کرد: مگر ورودشان ممنوع است؟! درِ ادبیات به روی هر کسی باز است و هرکسی که دلش می خواهد، به این عرصه می تواند وارد گردد. ورود کسی به ادبیات چیزی نیست که ما برای آن تصمیم بگیریم. حالا ما باید به بازیگران بگوییم کتابشان را چاپ ننمایند؟ نمی توان به کسی گفت نباید به ادبیات وارد شوی، چون سلبریتی هستی یا رنگ پوستت سیاه است! یا به کسی نمی توان گفت که نباید از شهرتت استفاده کنی.

او درباره انتقادهایی که نسبت به ورود سلبریتی ها به عرصه ادبیات وجود دارد؛ این که از شهرت خود برای چاپ کتاب استفاده می نمایند یا قیمت گذاری کتاب هایشان، گفت: هرکس از هر ابزاری که دارد، می تواند استفاده کند. سلبریتی ها هم شهرت دارند و از این ابزار استفاده می نمایند. حالا باید بگوییم از این شهرت استفاده ننمایند؟! اصلا می توانند از شهرتشان استفاده ننمایند؟! خیر. طرف مشهور است و عده ای هم او را می شناسند و به او علاقه مند هستند و کتاب هایش را می خرند. حالا آن ها چه باید بنمایند؟ قیمت کتاب را هم بازیگر مشخص نمی نماید، این ناشر است که قیمت کتاب را مشخص می نماید.

مخبر سپس بیان نمود: مخاطبان سلیقه های مختلف دارند و هر کتابی را نمی خرند؛ یک سری عامه پسند هستند و یک سری هم ادبیات جدی را می پسندند و هرکدام مشتری خود را دارند. ما نمی توانیم به مردم بگوییم این ها را بخرید یا نخرید. سلبریتی ها هم خواننده خود را دارند و نمی توانیم بگوییم سلبریتی ها نیایند و کتاب چاپ ننمایند. کتاب آن ها اگر ارزش ادبی داشته باشد، ماندگار می گردد و اگر نداشته باشد، خیلی زود فراموش می گردد.

او با بیان این که ورود سلبریتی ها به ادبیات آسیبی به همراه ندارد، اعلام نمود: بگذارید آن ها هم کارشان را بنمایند. ما همیشه می خواهیم جلو همه چیز را بگیریم. عده ای هستند که جلو خیلی چیزها را می گیرند، پس بهتر است ما جلو چیزی را نگیریم. البته ما نمی توانیم جلو چیزی را بگیریم، زیرا در دست اختیار ما نیست، به فرض هم بود چرا جلویش را بگیریم؟

این مترجم اضافه نمود: البته ممکن است به عنوان منتقد نقدی هم بر روی کتاب ها داشته باشیم، مثلا بگوییم این کتاب بی ارزش است که این حق منتقدان است. منتقدان اگر مسئله ای دارند، کتاب های سلبریتی ها را مانند بقیه کتاب ها نقد نمایند. من می پذیرم که کتاب این افراد باید نقد گردد اما این طور نیست که بگوییم چون تو سلبریتی هستی نباید بنویسی یا چون تو شهرت داری و کتابت پرفروش است، ننویس. من نمی توانم یک سلبریتی را غیرسلبریتی کنم یا جلو فروش کتابش را بگیرم. من فقط درباره کتاب اظهار نظر می کنم و نظرم را می گویم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 اسفند 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 1598

به "مگر ورود سلبریتی ها به ادبیات ممنوع است؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مگر ورود سلبریتی ها به ادبیات ممنوع است؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید