مقاومت به انسولین در زنان چه مشکلاتی ایجاد می نماید؟

به گزارش مجله پریها، نتایج یک پژوهش نشان داد که مقاومت به انسولین می تواند منجر به کاهش تخمک های بالغ و با کیفیت گردد و ممکن است باروری را تحت تاثیر قرار دهد.

مقاومت به انسولین در زنان چه مشکلاتی ایجاد می نماید؟

به گزارش خبرنگاران، انسولین هورمونی است که از پانکراس یا لوزالمعده ترشح می گردد و میزان قند خون را تنظیم می نماید. سلول های بدن برای فعالیت احتیاج به گلوکز دارند. برای اینکه این ماده بتواند وارد سلول ها گردد، احتیاج است که انسولین به گیرنده هایی که در غشای سلول ها قرار دارند، متصل شده و راه را برای انتقال گلوکز به درون سلول باز کند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS یک بیماری غدد درون ریز شایع در بین زنان در سن باروری است که با علائمی مثل بالا بودن انسولین، افزایش هورمون های مردانه یا آندروژن و اختلالات تخمک گذاری همراه است. انسولین نقش مهمی در این بیماری ایفا می نماید و بالا بودن میزان آن در خون این بیماران ممکن است سبب مقاومت بدن به انسولین شده و بیماری هایی مثل دیابت نوع 2، بالا رفتن چربی خون، تصلب شرایین یا گرفتگی عروق و بیماری های قلبی-عروقی ایجاد کند.

گاهی به دلایل مختلف حساسیت سلول ها نسبت به انسولین کم می گردد و انسولین نمی تواند به گیرنده ها متصل گردد. در نتیجه گلوکز وارد سلول ها نمی گردد و میزان قند خون افزایش می یابد. به این حالت مقاومت به انسولین می گویند.

در بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، انسولین زیاد در خون، ترشح هورمون LH را افزایش داده و موجب اختلالات تخمک گذاری و افزایش فراوری هورمون های مردانه نیز می گردد. افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است برای باردار شدن احتیاج به درمان های یاری باروری مثل IVF و ICSI داشته باشند.

برای یک باروری موفق احتیاج به تخمک هایی بالغ و سالم است تا جنین های بهتری ایجاد گردد. به همین دلیل دکتر فاطمه حسنی؛ پژوهشگر دانشگاه خوارزمی و همکارانش در پژوهشگاه رویان و دانشگاه علوم پزشکی تهران، در مطالعه ای ارتباط بین عوامل مختلف و بلوغ تخمک را در زنان مبتلا به PCOS مقاوم در برابر انسولین و حساس به انسولین آنالیز کردند.

در این پژوهش 60 بیمار که قصد انجام درمان های یاری باروری داشتند را به سه گروه تقسیم کردند. گروه اول زنان سالمی که به دلیل مسائل باروری همسرشان احتیاج به درمان داشتند و به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدند، گروه دوم زنان مبتلا به PCOS مقاوم به انسولین و گروه سوم زنان مبتلا به PCOS حساس به انسولین بودند.

بعد از عمل برداشتن تخمک و تقسیم بندی آن ها از نظر میزان بلوغ، برای کشف ارتباط بین میزان تخمک های بالغ و متغیرهای دیگر، آنالیز های آماری انجام گرفت.

یافته های این مطالعه تعیین کرد که نسبت هورمون LH به FSH به طور چشم گیری در زنان PCOS مقاوم به انسولین نسبت به گروه کنترل بالاتر بود اما تفاوت چشم گیری با گروه PCOS حساس به انسولین نداشت. زنان PCOS مقاوم به انسولین تعداد تخمک های بالغ کمتری در مقایسه با گروه کنترل داشتند. بنابر تحلیل آماری، تعداد شکست درمان های یاری باروری قبلی به طور منفی با تعداد تخمک بالغ ارتباط داشت.

نتایج این پژوهش نشان داد که با هر بار شکست درمان های یاری باروری نظیر IVF و ICSI، تعداد تخمک های بالغ زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک کاهش می یابد. به گفته دکتر حسنی و همکارانش، این پژوهش اولین گزارشی است که نشان می دهد پیشینه شکست IVF یا ICSI با کاهش تخمک بالغ در بیماران PCOS مقاوم به انسولین ارتباط دارد.

در این پژوهش پیشنهاد شده که پیش از انجام روش های یاری باروری مجدد برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مقاوم به انسولین که سابقه عدم موفقیت در IVF و یا ICSI را دارند، بهتر است به درمان مقاومت به انسولین بیشتر توجه گردد تا تعداد بیشتری تخمک بالغ و با کیفیت حاصل گردد.

نتایج این پژوهش در شماره جدید (ژانویه 2019) فصل نامه بین المللی باروری و ناباروری وابسته به پژوهشگاه رویان، منتشر خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 فروردین 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 1858

به "مقاومت به انسولین در زنان چه مشکلاتی ایجاد می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاومت به انسولین در زنان چه مشکلاتی ایجاد می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید