طرز تهیه کلم پلو شیرازی با گوشت قلقلی و سبزی خشک یا تازه

به گزارش مجله پریها، اما اگر مهمان دارید و دوست دارید یک غذای خوشمزه و در عین حال نه چندان سخت درست کنید طرز تهیه کلم پلو شیرازی با گوشت قلقلی را که شام سنتی شیرازی ها برای شب یلدا است را در مجله آشپزی بخوانید.

طرز تهیه کلم پلو شیرازی با گوشت قلقلی و سبزی خشک یا تازه

مواد لازم کلم پلو شیرازی با گوشت قلقلی شب یلدا برای 6 نفر

  • گوشت چرخکرده مخلوط: 500 گرم
  • برنج: 4 پیمانه
  • برگ کلم سفید: 800 گرم
  • پیاز: 2 عدد متوسط
  • آرد نخودچی: در صورت تمایل 2قاشق غذاخوری
  • سبزی معطر تازه شامل شوید، ترخون، ریحان: 250 گرم
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان دلخواه
  • روغن مایع: به میزان لازم

طرز تهیه کلم پلو شیرازی با گوشت قلقلی شب یلدا

برای تهیه کلم پلو شیرازی با گوشت قلقلی در شب یلدا، ابتدا گوشت قلقلی را تهیه کنید. برای این منظور، گوشت چرخ‌کرده مخلوطی از گوسفند و گوساله را آماده کنید. سپس یک عدد پیاز متوسط را رنده کرده و به گوشت اضافه کنید تا آب پیاز باعث جمع‌شدن مواد شود. مقداری آرد نخودچی (اختیاری)، نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز را به اندازه مورد نظر به مواد اضافه کنید و همه را خوب با هم مخلوط کنید. گوشت را کنار بگذارید، روی ظرف را با یک کیسه فریزر بپوشانید و در یخچال قرار دهید تا کمی استراحت کند.

حالا به تهیه مواد کلم پلو بپردازید. برگ‌های کلم را بشویید و خشک کنید، سپس آن‌ها را خرد کنید. یک عدد پیاز را نیز خلالی و یکدست خرد کرده و در مقداری روغن تفت دهید تا پیاز سبک شده و به رنگ کاراملی درآید. کلم خرد شده را به پیاز کاراملی اضافه کنید و مقداری نمک، فلفل و زردچوبه را روی آن بپاشید. مواد را خوب با هم مخلوط کنید و درب ماهیتابه را بگذارید تا کلم ها با بخار نرم شوند.

در این مرحله، کلم‌ها آب می‌اندازند. وقتی مطمئن شوید کلم ها نرم شده‌اند، درب ماهیتابه را بردارید تا آب اضافی کلم ها بخار شود. سبزیجاتی که شسته و خرد شده‌اند را به همراه کلم و پیاز داغ اضافه کنید و همه را خوب با هم مخلوط کنید

اگر دوست دارید، می‌توانید یک چهارم قاشق چایخوری پودر لیمو عمانی را روی مواد بپاشید و دوباره هم بزنید. زمان تفت سبزیجات همراه با کلم و پیاز تقریباً 2 تا 3 دقیقه است تا سبزیجات تلخ نشوند.

برای تهیه گوشت قلقلی، گوشت قبلاً آماده کرده و در یخچال قرار داده شده است. گوشت را به صورت کوفته‌های کوچک درآورده و در مقداری روغن سرخ کنید.

سپس در یک قابلمه آب را جوش بیاورید و برنج را به روش معمول برای پلوها پخته و آبکش کنید. توجه کنید که برنج را کمی آبکش کنید تا خیسی برنج کمتر شود و کلم پلو شفته نشود. سپس مایه کلم را به برنج اضافه کنید و همه را خوب مخلوط کنید.

در یک قابلمه مقداری روغن بریزید وقتی روغن داغ شد، تکه‌هایی از نان را به عنوان ته دیگ در قابلمه قرار دهید. سپس مخلوط برنج و کلم را در قابلمه بریزید و گوشت قلقلی‌ها را در وسط برنج قرار دهید تا به مدت 30 تا 40 دقیقه دم بکشد. بعد از دم کشیدن، کلم پلو را در ظرف سرو کنید و حتماً با سالاد شیرازی همراه سرو کنید.

نکات مهم کلم پلو شیرازی با گوشت قلقلی شب یلدا

اگر سبزی تازه ندارید از سبزی خشک استفاده کنید.

طعم سبزی ترخون باید در کلم پلو شیرازی با گوشت قلقلی معین باشد اما اگر زیاده از حد ترخون اضافه کنید پلو طعم تلخی به خودش می گیرد.

در صورت تمایل می توانید در ترکیب سبزی از گشنیز، جعفری و حتی پیازچه هم استفاده کنید.

انتشار: 4 خرداد 1402 بروزرسانی: 4 خرداد 1402 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 1417

به "طرز تهیه کلم پلو شیرازی با گوشت قلقلی و سبزی خشک یا تازه" امتیاز دهید

19 کاربر به "طرز تهیه کلم پلو شیرازی با گوشت قلقلی و سبزی خشک یا تازه" امتیاز داده اند | 4.4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کلم پلو شیرازی با گوشت قلقلی و سبزی خشک یا تازه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید