طرز تهیه و نحوه سرو یک فنجان کاپوچینو حرفه ای و خوشمزه در منزل

به گزارش مجله پریها، سرو نوشیدنی های گرم در تمام روزهای سال هواداران پر و پا قرصی دارد چه برسد به روزها و شبهای سرد پاییز و زمستان. در این میان یادگیری فوت و فن درست کردن نوشیدنی های کافی شاپی در منزل معمولا با استقبال عاشقان نوشیدنی های متنوع همراه است که بدشان نمی آید در دورهمی های خانوادگی برای درست کردن نوشیدنی های محبوب و مشهور خودی نشان بدهند. تاریخچه نوشیدنی کاپوچینو به عنوان یکی از لذیذترین نوشیدنی های تاریخ و طرز تهیه یک فنجان کاپوچینو حرفه ای و خوشمزه در منزل و نحوه سرو آن را از دو سایت wiki HOW و Caffe Society در مجله بخوانید.

طرز تهیه و نحوه سرو یک فنجان کاپوچینو حرفه ای و خوشمزه در منزل

تاریخچه نوشیدنی کاپوچینو؛ ریشه در کمدی الهی دانته

به نظر می رسد تاریخچه نوشیدنی ایتالیایی کاپوچینو به اوایل قرن بیستم میلادی برمی گردد و البته نخستین شواهد سرو کاپوچینو مربوط به دهه 1930 میلادی است. پیش از این درست کردن انواع نوشیدنی با قهوه میان اروپایی ها رایج بود با این همه کاپوچینو خیلی زود جای خود را در بین نوشیدنی های گرم دیگر باز کرد و تقریبا از تمام آن ها پیشی گرفت. می دانستید وجه تسمیه نام نوشیدنی کاپوچینو از لغتی به نام کاپوچین در کتاب کمدی الهی دانته گرفته گردیده است؟ در حقیقت کاپوچین نام فرقه ای از راهبان کاتولیک ایتالیایی بود که کلاه سیاهی بر سر می گذاشتند و درباره آن ها در کتاب کمدی الهی دانته صحبت گردیده است. ایتالیایی ها کف سفید و دانه های قهوه پاشیده گردیده روی فنجان کاپوچینو را شبیه کلاه این راهبان کاتولیک تشخیص داده بودند و به همین دلیل اسم نوشیدنی جدیدشان را کاپوچینو گذاشتند.

علیرغم این شواهد مستدل و نام ایتالیایی این نوشیدنی خوشمزه اما شواهد مستدل دیگری هم وجود دارد که ثابت می نماید در دهه 1790 میلادی آلمانی ها یک نوشیدنی خوشمزه و پرطرفدار با قهوه به اسم Capuzinerkaffee سرو می کردند که ترکیبی از قهوه اسپرسو با خامه، شکر، یک عدد زرده تخم مرغ خام و نوعی ادویه مخلوط بود. این نوشیدنی بعدها ساده تر شد و به ترکیب قهوه و شیر تغییر ماهیت داد و کاپوزینر نامیده شد.

اما آن چه که امروزه به عنوان نوشیدنی کاپوچینو در صدر لیست محبوب ترین نوشیدنی ها در کافی شاپ های سر تا سر جهان سرو می گردد در حقیقت بعد از جنگ جهانی دوم به دنیا آمد و ترکیبی از شیر کف نموده با قهوه اسپرسو یا در برخی موارد با قهوه ترک است که گاهی مقداری خامه هم به آن اضافه می گردد.

مواد لازم برای تهیه یک فنجان کاپوچینو حرفه ای و خوشمزه در منزل

  1. قهوه اسپرسو دم نموده
  2. شیر پرچرب: ¾ لیوان
  3. شکر: ½ قاشق مرباخوری

طرز تهیه یک فنجان کاپوچینو حرفه ای و خوشمزه در منزل

برای تهیه یک فنجان کاپوچینو حرفه ای و خوشمزه در منزل، ابتدا باید قهوه اسپرسو را دم کنید. برای دم کردن قهوه اسپرسو در منزل که در حقیقت یک نوع نوشیدنی غلیظ قهوه و پایه و اساس درست کردن بسیاری از نوشیدنی های زیر مجموعه قهوه است احتیاج به دستگاه قهوه ساز ندارید و یک قوری اسپرسو ساز خانگی کفایت می نماید. بد نیست بدانید قهوه اسپرسو برخلاف نامش ربطی به تاریخچه دم کردن قهوه در ایتالیا ندارد و ایتالیایی ها به عنوان خالق کاپوچینو مشخصا نوشیدنی به نام اسپرسو ندارند. ایتالیایی ها قهوه را به همان شیوه اسپرسو دم می نمایند و به آن قهوه می گویند. در حقیقت قهوه به زبان ایتالیایی همان تلفظ انگلیسی Coffee است با تشدید روی کلمه F.

اما همان طور که گفتیم برای تهیه یک فنجان کاپوچینو حرفه ای و خوشمزه در منزل ابتدا باید قهوه اسپرسو را دم کنید. برای این کار ابتدا در یک دستگاه ساده اسپرسو ساز خانگی که شبیه یک قوری چای از جنس روحی، مس یا استیل و … است مقداری آب بریزید. این دستگاه های ساده اسپرسو ساز قوری شکل یک مخزن آب دارند و این مخزن یک خط نشانه برای مقدار آب مورد احتیاج دارد. پس تا خط نشانه مقداری آب سرد بریزید. مقدار آب باید به حدی باشد که به سطح صافی اسپرسو ساز نرسد و پایین تر از حد آن باشد.

حالا صافی دستگاه را روی مخزن آب بگذارید و صافی را با قهوه اسپرسو پر کنید. پودر قهوه را به صورت یک تپه درآورید و دقت کنید که قهوه را از کناره های صافی تا حد ممکن به وسط صافی بیاورید. همین که صافی به صورت لب به لب از قهوه آسیاب گردیده پر گردد کافی است و احتیاجی نیست که برای ریختن قهوه بیشتر قهوه را با فشار دست در صافی جا دهید.

حالا درب دستگاه اسپرسو ساز خانگی را محکم ببنیدید. مخزن و درب دستگاه به خوبی باید در هم جا بیفتند و محکم بسته شوند. قوری اسپرسو ساز را روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا قهوه مورد احتیاج برای یک فنجان کاپوچینو حرفه ای و خوش عطر به خوبی دم بکشد و جا بیفتد. قهوه اسپرسو با بخار آب دم می کشد و به محض بخار شدن تمام آب موجود در مخزن و پر شدن قوری از قهوه دم گردیده زیر دستگاه اسپرسو ساز را خاموش کنید.

برای تهیه یک فنجان کاپوچینو حرفه ای و خوشمزه در منزل باید شیر را هم به مرحله جوش برسانید. برای یک فنجان کاپوچینو به ¾ لیوان شیر پرچرب احتیاج دارید. شیر را در یک ظرف شیرجوش یا هر ظرف مناسب دیگری که در دسترس دارید بریزید و ½ قاشق مرباخوری شکر را به آن اضافه کنید. شیر سرد و شکر را با هم مخلوط کنید و روی شعله ملایم گاز قرار دهید.

شیر باید به دمای جوش برسد. وقتی شیر به دمای جوش رسید. شعله گاز را خاموش کنید و با یک همزن برقی یا دستی به صورت دورانی شیر را به سمت یک طرف ظرف هم بزنید تا حسابی کف کند.

نحوه سرو یک فنجان کاپوچینو

حالا شما مقداری قهوه اسپرسو خوش طعم و عطر و شیر کف نموده دارید که برای تهیه یک فنجان کاپوچینو حرفه ای در منزل کافی است مقداری از هر کدام را با دقت در فنجان مورد نظرتان بریزید. 1/3 فنجان را با قهوه اسپرسو پر کنید(قهوه اسپرسو بسیار غلیظ است و همین مقدار کافی است) 1/3 دیگر فنجان را با شیر پر کنید و 1/3 دیگر را برای کف شیر خالی بگذارید. کف شیر را هم با دقت روی قهوه و شیر بریزید و مقداری دارچین، پودر کاکائو یا پودر قهوه روی آن بپاشید. یک فنجان کاپوچینو را همراه با شیرینی یا کیک مورد علاقه تان به صورت داغ میل کنید.

نکته

  • برای تهیه یک فنجان کاپوچینو حرفه ای و خوشمزه در منزل می توانید از قهوه ترک هم به جای قهوه اسپرسو بهره ببرید.
  • قهوه اسپرسو بسیار غلیظ و پرملات است، در خوردن آن به صورت روزانه افراط نکنید و به یک فنجان اسپرسو که حدود 8 برابر یک فنجان قهوه معمولی غلظت دارد اکتفا کنید.پوچیو
  • مقدار شکر بستگی به ذائقه شما دارد، می توانید به دلخواه آن را کم و زیاد کنید، اما معمولا همین مقدار شکر برای یک فنجان 180 میلی لیتری کاپوچینو کفایت می نماید.
  • امروزه دیگر استفاده از کف یا فوم شیر برای کاپوچینو چندان مرسوم نیست و معمولا با همان شیر گرم روی کاپوچینو طرح های هنری می زنند.
  • می توانید به جای فوم شیر یک قاشق چایخوری خامه سبک روی کاپوچینو بریزید.
منبع: افق کوروش
انتشار: 6 آذر 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 942

به "طرز تهیه و نحوه سرو یک فنجان کاپوچینو حرفه ای و خوشمزه در منزل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه و نحوه سرو یک فنجان کاپوچینو حرفه ای و خوشمزه در منزل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید